{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Foling i løsdrift {{forumTopicSubject}}

Hej søde medavlere..
Jeg har en hoppe som skal fole om en uge, og jeg er meget i tvivl om hvad der er bedst for hende og føllet.

Mulighed 1: hun bliver i løsdriften hvor hun går sammen med to vallakker. Der er stalden isoleret og porten er lukket om natten. Har kun mulighed for en fold så de vil komme til at gå sammen fra første dag.

Mulighed 2: hun kommer i folingsboks når jeg ser at der er vokspropper. Denne er desværre i en anden stald end de andre heste er i. Stalden er ikke isoleret og der er noget koldere end hos de andre. Hun er bestemt ikke glad for at være alene så vil hun stresse for meget i den anden stald? Har som før nævnt kun mulighed for en fold så de vil alligevel blive lukket på fold med de andre den første dag.

Jeg ønsker kun seriøse svar fra folk som ved hva de snakker om..
Hoppen er en super mor som virkelig passer på sit føl.. Men jeg er meget i tvivl om hvad der er det bedste at gøre.. Håber i kan hjælpe..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foling i løsdrift
  • #1   22. mar 2013 Jeg ville lade hende blive i løsdriften. Der føler hun sig tryg, er sammen med heste hun kender, der er isoleret og mulighed for varme, og det er jo en naturlig ting at fole ude (selvom det for mig altid vil være mest sikkkert og trygt i en boks - så jeg kan overvåge).

    Dertil skal også siges at en hoppe har brug for at vende sig til den bakterieflora, som er i "boksen" mindst en uges tid inden foling.

    Så selvom jeg selv ville gøre alt for at undgå det selv, så vil jeg anbefale dig at holde dig til løsdriften, hvis de to vallaker er stille og rolige. Der er ingen grund til at stresse din hoppe i en situation lige op til - og under foling, fordi hun skal stå selv i et uvant miljø.

    smiley


  • #2   22. mar 2013 Du kan kun vælge mulighed nr. 1 nu.

    Hesten må ikke flyttes, når der er under en måned til foling, da hun ikke kan nå at danne antistoffer til råmælken ellers.
    Dette gælder også selvom det er på samme adresse, da der er meget forskel på bakterierne inde i boksen og ude i løsdriften. Også når det går fra ud til ind.

    Men ellers så ville det have været optimalt, hvis det kunne blive i folingsboksen, men det kan ikke gøres nu. smiley


  • #3   22. mar 2013 Jeg ville ikke lade hende fole ved vallakkerne, hun er meget sårbar under foling og lige derefter . Kan du ikke lukke noget af i løsdriften til hende ?

  • #4   22. mar 2013 Vallakkerne er meget rolige og det er hende der bestemmer så tror nok de vil lade hende være.. Men vil prøve om jeg kan finde en måde at lukke noget af den af så hun ikke er alene men er for sig selv.. Tak for råd og svar smiley

  • #5   22. mar 2013 Jeg ville sætte hende over i folingsboksen allerede nu så hun vendte sig til det.. Også ville jeg sørge for ekstra halm i boksen..

  • #6   22. mar 2013 For mig kommer det an på hvilken relation hun har til vallakkerne, og hvordan de ellers opfører sig. Hvem er øverst i hierarkiet? Vi har mistet et føl fordi en hoppe og vallak kom op at toppes og hoppens føl kom imellem. Og de var endda på to forskellige folde, vallakken havde virkelig set sig sur på hoppen og brød gennem hegnet.

    Mht til at fole i løsdrift, sådan i det hele taget, så har vi gode erfaringer med det. Overvågning bliver lidt mere natteroderi, hvis man ikke vil tage chancen og lade naturen gå sin gang, men ellers kan jeg sagtens anbefale det.


  • #7   22. mar 2013 Nå, jeg var for langsom til at skrive min roman, hvis hun bestemmer ville jeg lade hende blive i løsdriften.

  • #9   22. mar 2013 Kimmi hvis du har læst teksten ordentligt så står der at der er lukket i løsdriften om natten..
    Desuden har hun aldrig folet om dagen eller udenfor..


  • #10   22. mar 2013 Hmmm det er jo sådan lidt pest eller kolera ik?

  • #11   22. mar 2013 Synes du skulle lukke de andre ude på folden med dækner på og lade hende være alene i løsdriften når hun skal fole.

Kommentér på:
Foling i løsdrift

Annonce