{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
687 visninger | Oprettet:

Folk med forstand på avl. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg overvejer om jeg engang skal have føl på min hoppe, men jeg er rimelig ny i følverden og især avls verden.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide lidt omkring hvilke overvejelser man skal gøre sig.
- Omkring valg af hingst
- Hvilken bedækningsform for / imod, evt. erfaring
- Hvornår man senest skal burde få føl på en hoppe der aldrig har fået føl før

- evt. andre gode ting at vide, mht. erfaringer eller ting jeg ikke lige har tænkt på smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Folk med forstand på avl.
  • #1   8. maj 2017 Kommer helt an på hoppens ve og vel og almentilstand. Med den fine hest du har Heidi, så tror jeg, det vil blive et fint føl.

Alder på hoppen spiller selvfølgelig ind, men generelt vægter et godt helbred på en førstegangsfolende højere. jeg vil sige max 15 år for førstegangsfolende, men der er meget stort udsving og det er set, at hopper der er ældre, også har fået fine føl.

Vedr. valg af hingst, så udvælg et par stykker og sorter i disse, så vil du vide, hvilken en du skal vælge.

Der er både naturlig bedækning og ins. Prøv at høre hingsteholder, hvad der tilbydes der. Og så er der scanning og fertilitetstjek hos dyrlægen mm.

Føl er bare skønne! De er så kære. Så bliver de banditter og ungheste! Tiden flyver afsted, når man har føl. Lykke til!

• #2   8. maj 2017 Okay, så er der alligevel en del år at løbe på. Jeg havde faktisk troet det var noget før angående førstegangsfolende.

Ja, altså jeg er ikke i tvivl om, at det skal være en Frieser, det er bare svært at vælge mellem de forskellige. Der er jo utrolig mange lækre hingstebasser.

Fik i en naturlig bedækning eller hvordan? Er der nogen måde der er mere "sikker" i forhold til at få føl i første forsøg? smiley

• #3   8. maj 2017 I forhold til bedækningsmetode, så er insemination mere roligt for hoppen, og man ved at hingsten er fri for bakterier, da han kun hopper på atrap smiley
    Personligt ville jeg altid vælge insemination, og det bruger vi også selv, med vores hingste og hoppe smiley

• #4   8. maj 2017 Først skal du vide hvilke fysiske styrker og svagheder din hoppe har. Og herefter finde ud af hvordan temperament du ønsker i din kommende hest (hvis dette er vigtigt for dig) så finder du nogle hingste der egner sig og vælger ud fra disse.
    Mht hoppens alder så er det lidt forskelligt hvad dyrlægene anbefaler for første gangs folende. Jeg har hørt en der har sagt max 7 år og en anden der er max 9 år. Jeg ville dog ikke vente for længe når det er første gang da dette er den hårdeste for hoppen.
    Mht. Naturlig bedækning eller inseminering så er der afhængig af hvilket miljø/raceforbund man tilhører ift hvad der er mest normalt. Gør det du føler er det bedste.
    Når din hoppe er førstegangs, så ville jeg ikke være bekymret for at hun var uren, men jeg ville bestemt få hende scannet for at af/bekræfte at hun er med føl. Hvis hun ikke var førstegangs, ville jeg derimod få hende skyllet men ikke nødvendigvis scannet. smiley

Mvh TT

• #5   9. maj 2017 Jeg vil mene max 10 for en førstegangsfolende.
    Du skal se på din hoppe og se på hvilke stærke og svage sider hun har.
    Du skal se på din hoppes papirer og vurdere om hun er avlsmateriale.
    Så skal du gøre dig klar hvad du ønsker af kommende afkom og vælge hingst udfra ønsker samt hoppens svage/stærke sider.
    Det letteste når man er ny er at aflevere hoppen ved hingsteholder og lade dem stå for det. Husk at til enhver bedækningspris kommer attest og indberetning osv.

Kommentér på:
Folk med forstand på avl.

Annonce