1.655 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Føl kontrakt Føl kontrakt

Ar haft lavet indlæg før med problem med en sag mellem mig og hingste ejer ang det føl der er i maven på min hoppe hun går så igennem min søster og siger nu vil hun gerne have føl men har ikke kontaktet mig hvordan ville i forholde jer hvis det var jer.
Problemet var hun ville ikke betale før osv. Nu er sagen jeg er ved at undersøge hvad skriver man i en kontrakt. Aftalen var hun skulle stå for alle udgifter osv men hvad udgifter skriver man på og hvad hvis der sker noget med hoppen hvornår er det reaelt at hun skal betale for dyrelægen osv og hvor mange tjek skal der på under drægtighedstid . Og hvad nu hvis min hoppe er en af dem der ikke overlever fødsel ved godt det er sjældent det sker . Så mister jeg jo min hest. Og hun betaler ikke for at låne hoppemaven.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl kontrakt
  • #1   17. aug 2016 Det er meget svært at forstå din tekst når der ikke er nogle punktummer og kommaer...

Men har jeg forstået det korrekt at din hoppe er i fol med en hingst en anden er ejer af. Hingstens ejer vil gerne have føllet selv og har lånt din hoppes mave?

Og nu vil du have hjælp til hvordan en kontrakt skal se ud på sådanne en aftale hvor hingste ejer får føllet i sidste ende?

• #2   17. aug 2016 Ja det er rigtig forstået. Idet at. Der var problemer med at hun ville ikke betale for at dyrelægen tjekkede om hun var med føl og jeg havde fra starten sagt det var okay hun lånte min hoppe så hun fik føl efter sin hingst. Men fik først a vide efter den ikke var avls godkendt og var ikke tjekket for sygdomme og hun mener at hun kun skulle betale for foder. Men nu har. Hun skrevet til min søster hun godt vil ha det og. Vil finde en løsning og jeg er bange for der skal blive problemer igen. Så hvad er fair i sådanne ben kontrakt også hvis min hoppe ikke skulle overleve. Og når der har været ballade en gang

• #3   17. aug 2016 En kontrakt hvor begge parter beskrives, sådanne at oplysninger på hingst og hoppe, samt de to ejere er angivet.
    Det er vigtigt at skrive at HUN låner DIN HOPPES mave, og i så fald vil jeg mene at hun bør stå for alle udgifter der kan relatere til føllets eksistens:

- Dyrlæge tjek
    - Evt. beløb for lån af maven (her ville 5.000,- ikke være tosset hvis du selv betaler foderet til din hoppe under forløbet)

Disse overstående skal betales uanset hvad.

En sikkerhed for DIN HOPPE ville være at hvis hoppen skal aflives eller dør under eller indenfor de næste 2 måneder efter folingen(skal selvfølgelig have noget at gøre med folingen), så kunne et beløb der hedder "Halvdelen af føllets værdi betales til dig hvis du mister hoppen". Så hvis føllet eksempelvis bedømmes til at være 25.000,- værd bør hun betale dig 12.5000,- i tilfælde af at du må aflive hoppen fordi hun ikke klare folingen.

Alt derefter som hedder dyrlæge tjek til føllet, følfoder, vaccine, chipning osv. skal hun selv stå for ville jeg mene.

Men dette er bare sådan jeg ville gribe det an smiley

• #4   17. aug 2016 Jeg forstår ikke hvorfor man først overvejer en kontrakt, når føllet ER proppet i maven på hoppen - men nok om det.

- Jeg ville personligt mene at hun skulle betale differencen fra hoppens almindelige foder, også til det foder hun skal have imens hun er i fol + når føllet er født.
    - Hun skal betale for at dyrelægen kommer ud og scanner hoppen, for at tjekke om hun er i fol og om der evt. er komplikationer allerede nu.
    - Hun skal betale differencen fra almindelig boks til den foleboks, som hoppen skal gå i.
    - Hun skal betale for den vaccine hoppen skal have inden føllet bliver født.
    - Ormekur til føllet og ikke mindst smed når føllet er kommet til verdenen, for at sikre korrekt hovstilling.

Om der skal være en risiko betaling hvis hoppen skulle få mén af det, det ved jeg ikke hvordan jeg selv har med det, det er jo en risiko du har valgt at tage..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #5   17. aug 2016 ejer af kommende føl, bør stå for alle "udover det normale" udgifter.
    dvs. scanning af hoppe, dyrlæge besøg under drægtighed - hvis det har med føllet at gøre, den difference der er i forskel på normal foder vs. foder til drægtige hopper, tilskud mm.

føllets ejer, kan du ikke stille til sikkerhed for hoppens helbred, det er din hest - ikke følejers.

• #6   17. aug 2016 Min veninde laver føl på hendes hoppe.
    Og der beregnes for tabt "arbejdsfortjeneste" foder, skanninger, dyrlæge og vac inden foling, hoppe/foster forsikring, følregistrering, dyrlæge efter foling ec ec. til en værdi af 25,000.-
    Føllet er så gratis så længe den kun dier, derefter skal køberen betale for følfoder og ½ opstaldning uden foder.
    Fra føllet er ½ år skal der betales på lige fod med andre opstalder inc. tillæg for hingste hold ( hendes hoppe laver kun hingste )
    Da hun ikke bruger billig hingste koster en 3 måderes føl kr. 90,000.- til afhentning når den er ½ år.
    Der kan føllet også trækkes med, stå på stald uden sin mor, stå bundet på staldgang, har prøvet smed, og står i egen boks. vaskes og flettes, og er transport trænet. alle hendes føl er blevet solgt som 3 mdr.

Så bare fordi hende der har lagt hingst til og derved betaler disse omkostninger. Så koster "tabt arbejdsfortjeneste" dyrlæge tjek før og efter foling, ekstra foder under drægtigheden, vac inden foling, ormekur inde foling, opstaldning. og ikke mindst bør der være lavet en forsikring på hoppen og fosteret, samt skal der laves en forsikring når føllet er kommet til verden.
    For hvem står med regningen hvis enten føl eller hoppen skal have dyrlæge indtil føllet kan fravendes ??.
    Så prisen på en lånt hoppemave på under de kr. 1000 pr måned vil ikke være rimeligt, fra den kom i fol og har gået med føl er minimum for en fornuftig pris vil jeg mene. kr 15000 kontant inden foling.
    Og derefter må hingsteholder stå for alle udgifter til dyrlæge, foder, forsikring i forbindelse med føllet lige fra lige før foling. og derefter betale et beløb for opstald/fold/pasning indtil den fravænnes og flyttes.

men alt dette burde havde været på plads for 12 måneder siden........

• #7   17. aug 2016 Den er blevet drægtig 6 juni

• #8   17. aug 2016 I år

• #9   17. aug 2016 Inden man ifoler bør man have lavet en kontakt omkring det. Men ellers så ville jeg få skrevet en skriftlig kontrakt på det nu, så i begge ved, hvad i går ind til. smiley

Hvem har udgifterne på hoppen?
    Hvem betaler hingsten?
    Hvem får føllet?
    Hvem og hvad betaler man for i forbindelse med drægtigheden?
    Skal hoppen kåres? Hvem betaler det så og fremviser?

• #10   17. aug 2016 Jeg har set flere udlåne deres hoppe til avl, hvor de har forlangt 5000kr i hånden for lån af hoppemave, og derudover har de fået hoppen hjem til sig selv og stået med alle udgifter på hoppe og føl indtil fravænning, eller der har været mulighed for og betale udgifterne og hoppen så er blevet hos ejer.

Hvis du indtil foling selv ønsker og bruge hoppen, så vil jeg mene at hingste/følejer skal nøjes med og betale ekstra udgifterne ved føllet og alle udgifterne på føllet når det kommer..

• #13   18. aug 2016 Den er tjekket og det er det hun ikke vil betale for da hun mener det koster 40 kr og nu vil hun have 1500 for bedækning og have forkøbsret på følet nu.

• #14   18. aug 2016 Nå, på den måde.
    Hvis du selv er interesseret/har muligheden for at beholde føllet, syntes jeg du skal betale for bedækningen ( om prisen er rimelig er op til dig ). og derefter er det jo dig der bestemmer hvordan forløbet skal foregå, og hvis du ikke vil/kan beholde må du sælge den til den til. om det så bliver til hingsteholderen eller til anden side må tiden vise.
    Det er nok den mest fornuftige løsning, nu hvor I ikke har lavet og nedskrevet en gennemtænkt og fornuftig aftale, inden i lod hingsten bedække.

Husk man er to til Tango. og det er ikke altid at det er den der træder modparten over tæerne, er den der dansede forkert......

• #15   18. aug 2016 Nu har trådstarter jo ikke ønsket sig det føl her fra start, altså ikke bedt om og få hendes hoppe bedækket ved denne hingst, men omvendt hingsteejer som gerne ville bruge denne hoppe, så kan jeg ikke se hvorfor hoppeejer skal betale for en bedækning? Og yderligere, så vil hingsteejer ha forkøbsret på føllet? Det ville jeg da slet ikk være bekendt og forlange som hingsteejer, hvis hun får sine penge for en bedækning? (Som hun egentlig ikk har bedt om og få)

Uanset om hoppen er kåret eller det er en blandingshoppe, så må hingsteejer jo ha set noget positivt i den hoppe siden hun har valgt og bruge netop den frem for en kåret, og hoppeejer får en periode hvor hoppen ikke kan være i sporten, og det mener jeg er rimeligt hun får lidt for, samt for og ta den risiko der er at hun kan miste hoppen ved det.

De 5000kr jeg har set udlejning af mave til når det har været tilbudt er det billigste jeg har set, så det syntes jeg ikk er urimeligt.

Men med alt det bøvl her, så havde jeg nok overvejet om jeg ville betale for den bedækning, og så selv sælge føllet ved fravænning, så er det trods alt op til dig, hvad prisen skal være på føllet, og så må hingsteejer jo betale prisen, hvis hun vil ha det føl! Så er du da ude over problemet med hende.

• #16   19. aug 2016 Har betalt for bedækning og kontrakt på hun ikke har rettigheder til noget føl eller noget andet og hoppen er flyttet

• #17   19. aug 2016 Hvad sagde hun så til hele situationen?

• #18   19. aug 2016 Hun sagde ikke noget andet end held og lykke det nye sted. Og jeg var velkommen til at få kopi a hans stamtavle hvis jeg skulle bruge den til passet. Men den får kun grønt da det er en blanding. Og hun turde ikke møde mig alene hvis nu jeg blev sur så hun havde fået veninder til at være der så de sad og spærrede vejen ud med deres biler til hvis havde skrevet under osv

• #19   22. aug 2016 Godt for dig og din hest at i fik "aftalen" på det rene. pH pøj pøj med dette.....
    Få da kopien af passet med det sammen.
    Det er nemmer end at skulle fremskaffe det sener.
    At den "kun" får grønt hestepas, er da ikke nogle skam. men det er da "sjovt" at have papirerne på faderen, også hvis hesten engang skal vider til en ny ejer. så vil de måske gerne vide hvem Faderen er :o) hoppen kan de jo se...
    ;o)

• #20   22. aug 2016 Spørgsmålet er om hun mente det

• #21   24. aug 2016 Hun kan ikk forlange mere af dig nu i hvert fald.

• #22   24. aug 2016 Nej nemlig

• #23   4. sep 2016 Hoppen er i brunst for 3 dag så dyrelægen mener hun ikke er i fol mere

• #24   4. sep 2016 Jeg ville få hende tjekket så du ved det, nogle hopper kan godt vise brunst selvom de er drægtige.

• #25   4. sep 2016 Jeg venter også på dyrelægen har tid. I næste uge. Men det er rigtig trist hvis hun har tabt det. For havde da glædet mig til det. Og havde vænnet mig til tanken efter alt den ballade hvor jeg måtte betale osv. Så jo er da trist over hvis det er tabt. Men der er ikke meget at gøre hvis det er sket. ??

• #26   5. sep 2016 Nej det er jo hvad der kan ske, men er det sket, så må du jo se det positive i det, så skal du heller ikk undvære din ridehest for et føl du til start ikke ønskede.
    Du kan jo altid ifole hende igen på et senere tidspunkt med en hingst du selv ønsker og bruge.

Men som sagt, så kan nogle hopper vise brunst selvom de er drægtige, og det kan godt ske når de får nye foldkammerater. Jeg har selv en hoppe som kan finde på det når hun er højdrægtig og skal fole indenfor et par måneder, hun lader sig dog ikke bedække.

Nu har vi selv hingste, og det er også sket et par gange at hoppeejere er kommet med deres hoppe igen fordi de har vist brunst, men det lykkedes bare ikke hingsten og få lov og bedække, og det har så vist sig at de allerede var drægtige, men hormonerne var lidt forvirrede.
    Ved naturlig bedækning opdages det oftest, når de ik vil lade hingsten springe, men jeg har læst et forum, hvor der var blevet insemineret flere brunster efter hoppen var blevet drægtig. Hun havde skjult drægtigheden godt og brunst så det også ud til kom flere gange efterfølgende.

Jeg skriver ikke dette for og give dig et falsk håb, men vil bare prøve fortælle hvor vigtigt det er at man får sin hoppe tjekket op, så man ved hvad der skal fodres på og om der skal tages hensyn til en drægtighed.

Glæder mig til og få en opdatering.

• #27   5. sep 2016 Skal nok give en opdatering og så må. Jeg vente spændt og se hvad en Dyrelæge siger

• #28   7. sep 2016 Dyrelæge har været der og ingen føl desværre

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#29   8. sep 2016 øv! men er det ikke godt nok, nu hvor føllet ikke var planlagt for dit vedkommende, og nu hvor føllet ikke var efter dine kriterier smiley

• #30   8. sep 2016 Jeg var begyndt og glæde mig til det men igen jo havde ikke planlagt at få føl nu. Men sådanne ting kan ske. Er bare glad for min hoppe stadig har det godt for hun er det vigtigste for mig.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#31   8. sep 2016 kimberly: dejlig indstilling g at have smiley

måske du skal have føl i hende næste år så?? smiley

• #32   9. sep 2016 Vi har fundet et hingst men tror bare jeg skal nyde de næste par år med hende og bånde og have det sjovt sammen hun er jo kun 8 år. Så vi har en del år sammen og grunden til føl en dag er at jeg elsker hendes sind så håber der kan en med noget ligne en dag.

Kommentér på:
Føl kontrakt

Annonce