1.138 visninger
|
Oprettet:
Fra hingst til vallak {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg står måske med en hingst, som skal kastereres. Han er 5 år, og springer som en Gud! Han har ikke bedækket nogle før.
Af erfarringer har jeg, at en hingst, som er inde i sporten, bliver lettere ugidelig, når den er blevet vallak. Dog har jeg også hørt, at de bliver mere energiske og fokuserede, da de ikke tænker så meget på damerne.
Hvad har i af erfarringer?
På forhånd tak.
mar 2009
Følger: 221 Følgere: 127 Heste: 25 Emner: 234 Svar: 850
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Det er samarbejde og ro som skaber en god, harmonisk og holdbar ekvipage.
Mvh Charlotte
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 39 Heste: 14 Emner: 33 Svar: 293
Jeg tror det kommer meget an på hesten, tror ikk at din ville springe dårligere efterfølgende
Dog vil jeg sige at tit oplever at hingste har mere den der " Se mig, se mig" og måske derfor et ekstra gear og puster sig mere op
Men held og lykke med det.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
men jeg har endnu ikke oplevet at nogen af dem er blevet "værre" af at blive kastrereret, kender en del der er blevet bedre, de fokusere noget meget på det de bliver bedt om
nu er jeg ejer af en vallak, som ikke har noget at sige wauw over uden rytter, men med rytter så har han både holdning og gangarter, samt springer som en drøm han hidser sig ekstremt nemt op, og er en "se mig" type
shetteren i vores stald er hingst, jeg arbejder med ham, han bider når jeg strigler gir udstyr på, ikke særlig opdraget, hvilket jeg prøver på nu. Derudover er han ekstrem svær at træne med, da han er fuldstændig ugidelig, longe.. nope.. gå tur... nope... men køre han i køre liner, så er det satme sjovt, bare ikke for mig med dårlige knæ XD
Jeg har intet mod hingste, ønsker mig brændende en hingst i fremtiden (om en hel del år, når pengene og tiden er til flere heste) men ser oftes at hingste er "se mig" typer, og derfor viser sig lidt mere end vallaker gør at kalde en vallak doven eller ugidelig er ganske enkelt forkert hverken min gamle eller ham nu var dovne af natur, de blev dovne hvis jeg lod dem blive
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Man skal huske på at heste er forskellige mht. Motivation.. Tindur er utrolig lidt motiveret for press. Så når det ikke passer herren så er det satme ikke sjovt. Men når han gider så er der tempo og energi i massevis
Så man kan ikke sige at vallaker bliver mere dovne.. Det hele handler om motivation ift. Det man laver
Mvh TT
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.073
Bliver hesten doven og ugidelig og mister sine pæne gangarter efter kastration, så ville jeg overveje om den havde fået sædstrengsadherance som følge af kastrationen. - men ja, selvfølgelig bliver der mere ro på den under rytter, når alle hormonerne forsvinder, og den kan tåle at være i sin egen krop igen
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Fra hingst til vallak