726 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Første føl på hoppe Første føl på hoppe

Jeg har jo min elskede Money, der er en blanding af American Quarter Horse og Engelsk Fuldblod. Hun fylder 13 år nu her den 25. august. (Så hun er 13 på papiret). Hun bliver jo ikke yngre, og da jeg var teenager havde jeg flere føl, som jeg trænede i HMS etc fra de var født, og det var bare SÅ fantastisk. Desuden er Money kun ca 153cm, så det kunne være super at få et føl der blev noget højere.

Udover Free Riding og HMS, er jeg også meget interesseret i spring, så ville gerne have én der ville have anlæg for dét. Money er rigtigt god til spring, og har mange andre gode egenskaber jeg virkelig gerne vil bringe videre til et føl jeg kan have og træne fra start.

Først og fremmest; det ville først være snak om bedækning til næste år, hvilket betyder, hun først vil fole når hun er 15 år gammel. Er det for sent? Jeg kendte masser af heste fra gammelt af, der har haft sit første føl da de var ældre, men jeg vil heller ikke udsætte hende for fare.
Endvidere, har I nogle idéer til hvad slags race der kunne passe godt at "blande" hende med? Jeg har kigget en del, men det er godt nok mange forskellige muligheder.. smiley

Jeg håber, det er nogen derude der har nogle gode idéer og tanker omkring det.. smiley På forhånd tak!

Mvh. Stina

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Første føl på hoppe
  • #1   26. jun 2016 min nuværende og tidligere hest er begge født af hopper på 16 år. Det er begge gange gået uden problemer. Dog anbefaler man ikke at hoppen er over 12 når hun får sit første føl.

• #2   26. jun 2016 Hej Pia!

Tusind tak for svar!

Jeg har læst både 12 år, 14 og 16. Og nogle der mener, det nærmest er lige meget, så længe hoppen er sund og rask (indenfor rimelighedens grænser, selvfølgelig). Jeg synes dog 12 år lyder meget lidt som max alder, da de fleste ride- og konkurranceheste tit stadig er i brug i den alder.

Jeg må måske heller se an til næste år, hvordan tingene ser ud. Jeg vil bare så gerne have et føl efter hende.. smiley smiley Og min Money er i hvert fald en særdeles frisk og rask hest, der faktisk aller mest minder om en unghest;)
    Men det vil jo desværre ikke vare evigt.. smiley

*s

profilbillede
  • #3   26. jun 2016 Hvilke egenskaber synes din hoppe "mangler" (som du gerne vil have føllet skal have)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #4   26. jun 2016 Hvorfor vil du have føl på din hoppe? - det er nok et af de vigtigste spørgsmål i hele "jeg vil have døl"-processen smiley

• #5   26. jun 2016 Hej begge to!

Som jeg har skrevet i indlægget, så har jeg haft nogle føl tidligere, og det er noget helt særligt at træne dem op helt selv fra de er født. Man får et helt specielt forhold til hesten, og kan "forme" den som man vil, og i mit tilfælde, træne det op med Natural Horsemanship fra start. Den anden grund, er at min hest trods alt er 13 år nu, så når jeg kan starte tilridning af føllet, det vil jo så blive om ca 5 år, så er min kære Money allerede 18 år, og vil måske kunne overskue mindre og mindre træning. Selvfølgelig kan hun stadig være super frisk og rask som 18-årig, men hvis jeg nu vil have et føl på hende, kan jeg uanset ikke vente særlig meget længere. Så det er både glæden af at have et føl jeg kan træne som mit egen fra start, og for at have en "overlapnings-ridehest"; hvis det giver mening.

Jeg har været ude på "heste-shopping" en del gange i mine teenageår, og det er SÅ svært at finde den perfekte hest. Så derfor vil jeg meget heller avle på hende som er (så godt som) den perfekte hest for mig i dag.. smiley

Det er egentlig ikke så mange egenskaber jeg savner; hun har både kraft, smidighed og fart. Men jeg ville nok gerne have én der var noget større, og måske en smule mindre varm i hovedet, så banetræning blev lidt mindre en udfordring.. smiley Dog tror jeg meget af hendes stres kommer fra tidligere dårlige oplevelser/erfaringer, så jeg tror ikke det er noget jeg behøver at bekymre mig for ved et eventuelt føl. Det ville være super, hvis jeg kunne få en god springhest ud af det. Det kan føllet i hvert fald få fra sin mors side.

Jeg håber, I fik svar begge to.

• #6   27. jun 2016 Frederiksborg, odenborg, holsteiner, hannoveraner, trakehner eller DV? smiley

• #7   27. jun 2016 Det er faktisk lige nogle af de racer jeg allerede har tænkt på, så det var godt at få bekræftet, jeg ikke er helt gal på den.. smiley

(Jeg er mest vant til trav- og galopheste fra mine teenageår (altså, som vi så omskolerede til rideheste), det er derfor det er rart med lidt vejledning her:)

Frederiksborg og Trakehner har jeg dog ikke tænkt på, så de skal jeg kigge nærmere på hvordan ville passe! Tak:)

• #8   27. jun 2016 Trakehner er dog en lukket race, så vidt jeg kan se. Og verdens dyreste.. smiley

• #9   27. jun 2016 Der er ihvertfald en lækker palominofarvet Frederiksborg avlshingst (Nigeria) som har gået s i spring! smiley

• #10   27. jun 2016 Ja, okay!
    Som du kender til, eller hvad?

• #12   27. jun 2016 Jeg håber, du kan se, ud fra hvad jeg har skrevet tifligede, at det er noget jeg har tænkt meget over og overvejer grundigt. Og at jeg heller ikke er uden erfaring på området.. smiley 1.5 år lyder da vildt. Jeg oplevede aldrig at det tog så lang tid for min hoppe dengamg at komme ovenpå igen, og hun var ingen unghest, men det er selvfølgelig individuelt.

Jeg tænker, jeg ser an situationen når vi nærmer os det nye år. Og selvfølgelig rådfører mig tæt med min dyrlæge.

Men DV burde nok have nogle fornuftige springemner, der kunne være et godt match, hvis det bliver til, at jeg synes hun skal have et føl.

Tusind tak for Jeres input. smiley

*s

• #14   19. okt 2017 Hej Vibeke!
    Nå, okay. Jeg troede, hun havde haft flere ejere indimellem. Dog ved jeg, at inden jeg købte hende, blev hun meget stresset af for mange forskellige ryttere. Hun er en hest der har brug for tryghed og stabilitet! smiley
    Der blev uanset ikke noget føl. Jeg syntes, hendes alder var lidt for høj, til at få føl første gang. Så hun forbliver bare ridehest:)

Kommentér på:
Første føl på hoppe

Annonce