{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
952 visninger | Oprettet:

Første føl {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley
Da jeg har en mindre skade lige nu, kan jeg ikke ride min nytilredede hest så meget (omkring 3 gange om ugen), og valget står så mellem at sælge hende eller få et føl på hende.

Jeg vil ikke så gerne sælge hende da hun i forvejen har været solgt rigtig meget de sidste par år og også har været et pat steder hvor hun er blevet vanrøgtet.

Men jeg har ikke haft et føl før. Tænker lidt at en gang skal jo være den første og jeg kan vel sætte mig ind i det.
Min far har køer og har taget imod mange kalve. Ved det ikke er det samme, men det er vel en fordel?

Hvad siger i? Skal man have meget erfaring med føl før man selv kan få et?
Har erfaring med ungheste (4-5 års), men ikke fra de er helt små af...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første føl
  • #1   21. jan 2015 Jeg fik føl på min hoppe da jeg var 17 og havde ingen erfaring med de helt små - men jeg læste sindssygt meget og har også haft hjælp at hente hos tidligere avlere og min underviser smiley

Hvis du har mod på det er det helt klart hele arbejdet værd smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   21. jan 2015 Hvorfor står valget mellem salg eller føl?
    Hvorfor ikke en part, eller udlån?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   21. jan 2015 Men nej, med mindre det er en super kåret hoppe du har stående, som kan lave et fornuftigt føl, så lad hver..

• #5   21. jan 2015 Jeg har hørt mange dårlige ting om udlån Og hun er nytilredet så der skal ikke være flere forskellige som rider på hende.
    Jeg har endnu ikke fået hende kåret men har planer om det og hun er rigtig flot bygget og har en god stamtavle smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#6   21. jan 2015 Christine: men vil hun kunne bidrage med noget i avlen, og i sporten? smiley

Hvad er det for en, og hvem er den efter?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   21. jan 2015 Og hvorfor enten salg eller føl? Er det ikke lidt dobbelt moralsk?

• #12   21. jan 2015 Jeg er ikke sikker på der er nogen som vil have part op hende da hun er en speciel hest og ikke kan tåle så meget i hovedet da hun er blevet svigtet og har haft mange dårlige oplevelser med mennesker. Men jeg har da overvejet en part. Jeg udlåner IKKE da jeg kun har hørt dårligt om dette.
    På det stutteri som avlede hende skulle hun også have været kåret og brugt som alvshoppe, men så fik hun og skade og ja.. det er en lang historie smiley
    Men så var planen også at jeg ville beholde føllet.

Stamtavle:
    Far: Firenze DVH 900
    Farfar: Fanal Prydsholm DH 410
    Farmor: Lo-Pari DH 5518

Mor: Aki-Mykéne Amor
    Morfar: Akinos DVE 659

• #13   21. jan 2015 Bare en tanke, men føllet skal også helst have en foldkammerat. Er der andre på stedet der vil avle?

Som en Dragvik skrev vil der også gå halvandet år før du står med et føl, plus nogle mdr før du kan gå i gang m genoptræning (som også tager lang tid) - kan du holde ud at i først er tilbage på jeres nuværende niveau om 2 år?

• #14   21. jan 2015 Og hvor lang er din skade?

Hvis avler af hende har valgt ikke at kåre hende ville jeg holde mig til den beslutning. Især hvis hun kan være speciel i sit temperament, ville det ikke være noget, jeg ville avle på.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   21. jan 2015 Hvis hun er så speciel, så skal du selvfølgelig ikke avle på hende.. smiley

• #17   22. jan 2015 Jeg ved ikke hvor lang min skade er.
    Der er ikke andre foldkammerater da de står ved mig selv. Ham ikke at kårer hende da hun fik en skade og de var ved at gå konkurs (de er fået konkurs nu) og derfor solgte han hende.
    Hun er speciel fordi hun det sidste år inden jeg fik hende var igennem mindst 4 hestehandlere hvor hun blev mishandlet og vanrøgtet ??

• #18   22. jan 2015 Det kan godt være i har ret, men vil bare ikke rigtig gerne have en hest som jeg selv kan forme fra starten af smiley
    Og hun er som sagt nytilreden og har kun været redet et par måneder så det vil ikke tage lang tid at nå vores nuværende niveau og jeg håber lidt at det måske også ville hjælpe hende med at falde lidt til ro smiley

Kommentér på:
Første føl

Annonce