503 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Bedægning Bedægning

Hej har nogle spørgsmål omkring bedækning. jeg har en hoppe jeg rigtig gerne vil have føl på, på et tidspunkt altså ikke noget lige nu og her.

Hun er haflinger blanding men vil gerne have en hafliger på hende altså og få lavet en lille upser.
Kan det lade sig gøre?? for syndes når man læser på diverse sider så vil de kun på ren race.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bedægning
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   31. maj 2016 Man laver ikke et lille ups føl bevidst.

avl bør gøres grundt og gennemtænkt, da det trods alt er et levende væsen du laver..

man skal ikke lave føl bare for at lave føl.

• #2   31. maj 2016 Hvis du bevidst vil bedække hoppen, og have et føl, er det ikke en upser - en upser er, hvis hoppen tilfældigvis kom ind til hingsten/hingsten tilfældigt kom ind til hoppen, og intet var planlagt.

Du bør tænke grundigt over, hvorfor du vil have føl, hvad du vil gøre med føllet, de økonomiske ting der skal tages hensyn til (scanninger, foder, hvad hvis noget går galt osv.).
    Man skal ikke bare avle for at avle.

Men jo, du har ret i, at de fleste haflingere kun bedækker haflingere med godkendt stamtavle, det gør dem jeg har kigget på i hvert fald (skide ærgerligt, egentlig, for jeg har en pintohoppe som ville passe super godt med en af de haflingerhingste jeg har kigget på, men det bliver ikke en mulighed).

• #3   31. maj 2016 Var ikke klar over at det ikke hed en upser det var et føl jeg ville beholde så er helt klar på hvad det koster men det skal heller ikke være lige nu. Det var bare for og undersøge muligheden for en hafliger hingst til bedækning. Og ja det er vildt ævligt at det skal være ren race.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   31. maj 2016 nikki: det er da godt hvis et race forbund ikke tillader at deres kårede hingste bedække andre typer/racer.. smiley

• #6   31. maj 2016 En "jysk bondmand"? Du er sgu da ikke for snu. Sjællændere, altså!

• #7   31. maj 2016 Jeg synes nu ikke det er slemt det skal være renracede de skal bedække, det har jeg det helt fint med - det jeg i mit tilfælde synes er træls er, at jeg ikke har fundet andre hingste endnu, som ville passe godt til min hoppe, så fejl/mangler ville blive forbedret og styrker ville blive forbedret smiley
    Men jeg må bare lede videre inden for New Forest, Pinto (selvom der bare ingen ponyhingste er på deres hingsteliste, suuuk smiley ), DSP og et par andre forbund smiley

• #8   1. jun 2016 Stutteri Højgaard har i hvert fald en hvis ikke to pinto ponyhingste. Er ret sikker på der også er andre.

• #9   1. jun 2016 Stald Z: det var da ellers noget af en svada. Det er ok du foretrækker papir avl, men du kan da på ingen måde bare gå udfra, at fordi hoppen er uden papirer vil man ikke ofre en svaberprøve. Eller at der findes bondemænd der bare ukritisk bedækker med deres ukårede plage.

Der blev faktisk her i opslaget spurgt til om vi kender en haflingerhingst der tager mod hopper uden papirer, så der er intet der indikerer at hun bare vil bruge en ukåret hingst.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   1. jun 2016 mette: men det er jo desværre rigtigt. De fleste med ukårede hingste, stille dem jo ofte gerne til rådighed for at tjene en skilling. og de er jo oftes også totalt ligeglade med hvilken hoppe der skal bedækkes (lidt lige som folk med blandingshunde)

• #12   1. jun 2016 Ok. Den erfaring har jeg så ikke.
    Jeg kender til folk med pirathingste, men de kræver altså negativ svaber af hopperne alligevel.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   1. jun 2016 mette: nu snakkes der jo ikke om svaberprøver smiley

men om at de gerne bedækket en hoppe som mangler et ben - kort sagt oftes er ligeglade med hoppen.. smiley

• #14   1. jun 2016 De findes sikkert, men det er ikke min oplevelse hos dem jeg kender til.
    De har faktisk vist sig forbløffende realistiske. Noget jeg selv var lidt overrasket over, da jeg ikke bifalder den slags formering.

• #15   1. jun 2016 Stald Z. - hvor har du fra kårede haflingere hingste ikke må bedække andre end haflinger? Det er så sandelig ikke noget jeg kender til.

• #16   1. jun 2016 Men der er garanteret nok en hingst at finde. En god idé er at sætte dig ned, og skrive ned hvad din hoppes gode sider er og dårlige sider. Derfra har du nogen ting, en hingst skal kunne forbedre - også er det bare at tjekke dem ud smiley

• #17   1. jun 2016 Korrekt, Mette, Højgaard har både Montedo og Golfino, men det hjælper lige fedt, når de ikke matcher min hoppes mangler, eller ikke er store nok (Montedo er 2'er, jeg skal bruge 1'er) smiley Og de enkelte andre stykker der er på hingstelisten, er enten for små eller er heller ikke det perfekte match - så jeg må kigge udover forbundets egne hingste, heldigvis gør det ikke noget, hvis jeg vælger en anden hingst end lige en fra forbundet smiley

• #18   1. jun 2016 Nu er der ikke ligefrem mangel på heste, så hvad vil en føl efter lige din hoppe kunne bidrage med som ikke allerede findes i hobetal?

• #19   25. jun 2016 Du kan avle en welsh part bred det kræver kun minimum 12,5 % welsh blod.

Kommentér på:
Bedægning

Annonce