1.200 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Avlshingst.. Strå.. Avlshingst.. Strå..

Hej Hg.
Jeg får om lidt over en måned mit hingsteføl hjem. Han er Frederiksborger efter Rubine og Vestergårds Nilson som blev kåret som årets hingst med ærespræmie i 2013. smiley jeg ved at Frederiksborgere var ved at uddø på et tidspunkt men ved ikke antallet af racen osv. I dag. Da min dreng er et oplagt avlsemne så tænker jeg på om jeg burde beholde ham som hingst og få ham tappet til strå... Men igen.. Er der overhovedet interesse i at bruge ham?
Det er jo rigtig svært at sige da han jo ikke er stillet til skuer osv endnu.. Men synes det også er synd at beholde ham som hingst hvis han ikke er et attraktivt hingste emne..og igen.. Utrolig synd for avlen at smide en rigtig godt avlsemne væk..
Hvad ville I gøre hvis I havde ham?

Mvh TT

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avlshingst.. Strå..
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   22. mar 2016 der er dyrt at få kåret en hingst, og det kræver enormt meget arbejde - er du klar på det?

Hvis du ingen interesse har i avl, så ville det være dumt at beholde ham som hingst.
    du skal brænde for det, og vide en masse før at du/hesten vil få noget ud af det.

er hesten oplagt avls emne fordi at den ser rigtig ud, eller også stamtavlen?

• #2   22. mar 2016 Stamtavlen og også eksteriør smiley (lige nu er han følgrim smiley ) og ja det er meget arbejde og ikke gratis.. Men de penge skulle hurtigt være indtjent ifølge min veninde der avler (dog en anden race) og ift. Arbejde så har jeg altid lagt meget arbejde i de heste jeg har haft selv om de har været føl/plage.

Mvh TT

• #3   22. mar 2016 Men jeg stiller mig også kritisk til brugen af strå..ved at hans far bedækker for hånd..og er der overhovedet interesse for strå? Jeg kan nemlig ikke have hopper her hjemme..
    Det er jo ikke som DV avlen hvor der næsten aldrig bedækkes for hånd..
    Er i tvivl omkring interessen..

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#4   22. mar 2016 tram tindur: en hest kan nå at ændre sig rigtig meget indtil den er tre smiley

at den har godt eksteriør nu, er desværre ikke ensbetydende med at den har det til kåring smiley

hvis man ingen forstand har på det, både mht. marksføring, og avl generelt, så ville jeg nok lade være, og få kastereret hesten.

det lyder lidt til at du egentligt ikke er interesseret i avl, men kun har det i tankerne fordi at racen er ved at forsvinde (ret mig endelig hvis jeg tager fejl) smiley - og hvis det er sagen, så nej, så skal du ikke begynde at avle.

• #5   22. mar 2016 Det er ikke fordi racen er ved at forsvinde, men planen er at jeg skal ud og vise ham. Og det ville da være fedt at se hans afkom osv. I tilægg til at vi skal rundt på skuer osv. Jeg holder til på et stutteri så helt grøn er jeg ikke omkring avlen smiley men nu er det så ikke mine hopper, så valget omkring de ønsker at bruge ham og om han opvejer hoppens svagheder osv. Ligger ikke hos mig smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#6   22. mar 2016 team tindur: det jo også op til dig at acceptere hopperne, så der kommer det bedst mulige ud af det smiley

men uanset hvad, så ved du først som den er avls matriale når den står til kåring som 3 års smiley

igen, det virker bare ikke til at avl egentligt siger dig noget overhovedet, men at det mere er de der "søde/hyggelige" ting, som at se dens føl osv du syntes er hyggeligt smiley

• #7   22. mar 2016 Jeg ville ikke betale noget særligt for en bedækning ved en hingst der ikke er kåret så jeg vil sige at det kommer an på om du stiller den til kåring smiley hvis det fungerer ligesom DV kåring så er det jo ikke en engangs Forestilling at stille til kåring så skal den jo både gå materialprøve mm og så får den tit kun avlstilladelse for et år og skal derefter stilles igen så det er jo ikke bare hurtige penge at tjene ind igen. smiley men få evt en hingsteholder indenfor den race til at vurdere om han vil blive emnet der vil blive efterspørgsel på smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   22. mar 2016 Men ellers, så hop ud i det, du kan jo altid bare stoppe, og kastrere hesten smiley

glæder mig til at se nogle billeder af ham på et tidspunkt smiley

• #9   22. mar 2016 AMT - jeg drømte engang om at avle..indtil jeg begyndte på stutteriet og blev knyttet til hestene, og så blev de solgt..og så fandt jeg ud at det kunne jeg ikke leve af da jeg ikke kunne nænne at skille mig af med de... Men jeg tænkte ikke dengang over mulighederne for at have avlshingst. Og nu står jeg med et muligt emne.. smiley derfor slog tanken mig igen da jeg alligevel skal ud og vise ham..

Mvh TT

• #10   22. mar 2016 Lisa - han er solgt fra stutteriet som et muligt hingste emne smiley og de ejer hans far smiley

Mvh TT

• #11   22. mar 2016 jeg vil også sige at man virkelig skal gå op i det for at det kan svare sig smiley og for at pengene er tjent hurtigt hjem, som din veninde siger, så kræver det jo at folk vælger lige din hingst pga af noget der skiller den ud fra de andre der er på markedet smiley det kræver også meget efter den er kåret, for der skal stadig reklameres, og han skal stadig ud og vise sig for ellers finder folk ikke ud af at du har den smiley Mange unge hingste er heller ikke så attraktive før de har lavet en vis antal afkom der er gode smiley Mange kigger jo på hvad de avler videre inden de vælger hingst til deres hoppe smiley

• #12   22. mar 2016 Okay smiley jamen så er der jo ikke andet end at vente og se når han bliver 3 om han kan kåres smiley det er jo ikke altid en garanti at de sælges som hingste emne at de så ender op med at blive kåret (har selv stået der) smiley men held og lykke og jeg synes da bestemt du skal kaste dig ud i det hvis du har modet og bliver han kåret så er der jo ingen problemer. Der er jo rigtig mange der bruger frostsæd. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   22. mar 2016 rubine: er det mor til dit føl? eller er det far/morfar?

• #15   22. mar 2016 AMT - Rubine er mor smiley
    Clav - det er jo også det..er der mange gode avlshingste så er der jo ikke behov for en til... Og så er der jo ingen idé hvis konkurrencen er for hård..

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   22. mar 2016 team tindur: okay smiley

havde forstået på dig at racen var ved at uddø, men læste lige dit start indlæg igen, så havde misforstået dig smiley

problemet ved avl er også at hoppe ejere heller vælger det sikre og kendte (avlere som har været i branchen mange år), frem for en ukendt..

avl verdenen er lidt en bitch, for de lukker ikke gerne nye og ukendte ind smiley

• #18   22. mar 2016 Det er begge dele der trækker.. Men er ikke villig til at ende med kun udgifter da hestene er udgifter nok i sig selv, og det er ikke fair overfor min familie. Men han kan heldigvis blive bedømt som vallak osv smiley så fremvises skal han smiley

Havde det været mangel på gode hingste i Frederiksborg avlen så havde jeg bestemt holdt ham som hingst smiley men når det ikke er, ser jeg ingen ide i at gøre det.
    I min verden er det også synd at beholde en hest som hingst hvis den ikke skal bedække.

Mvh TT

• #19   22. mar 2016 Hej.

Man bliver ikke rig af at avle Frederiksborg heste, ej heller på at havde avlshingst. Du vil måske få 1-3 bedækninger om året, måske endda ingen nogle år.

Frede foreningen holder jo både føl og plagskue, samt mulighed for at stille på diverse dyrskuer. Det jo vil være en oplagt mulighed for at få en bedømmelse af ham, og vurdere om han skal beholdes som avlshingst.

Man mener jo altid selv det er guld man har, så syntes du skal få nogle erfarne øjne på ham, inden du lader ham gå som hingst i 3 år, og evt. bliver stærkt skuffet til kåringen.

MVH Tiana

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   22. mar 2016 tt- du svarede vidst selv på dit spørgsmål der smiley

tror du skal droppe tanken om avlshingst, og få ham kastereret smiley

• #21   22. mar 2016 Hvis du taler med en F forening og beder dem kigge på ham så har du ofte et bedre billede af om det er noget eller ej.. og hvis du selv har modet og lysten til det kan jeg ikke se noget der forhindre dig... og det hele behøver ikke at være så negativt bare fordi han ikke har 20 hopper om året. hvis han ender med at fungere godt som hingst så nyd ham ?? jeg siger go for it..

• #22   22. mar 2016 AMT - havde aldrig regnet med at blive rig af det men bare at det løb rundt og man ikke stod med minus.. smiley
    Sandby - mener ikke det er guld det jeg har men stoler faktisk (lige på dette punkt) på avler der selv har avlshingst kåret med ærespræmie. Der bestemt mener han er et oplagt hingsteemne. Hvis jeg ikke havde planer om at vise ham lidt frem var det ikke engang sikkert at jeg fik købe ham da de ønsker at se mere af ham.. Min veninde der selv avler (anden race) var den der fik dem overbevist at vi nok skulle ud og vise ham frem smiley
    AS - Det er jo også fordi jeg har pladsen og muligheden, plus jeg føler der er nogle forventninger til ham, der gør at jeg faktisk begyndte at overveje det.. Jeg har egentlig rigtig lyst..Men kan heller ikke tage denne beslutning alene.. Havde jeg kun haft mig selv så havde jeg gjort det uden tvivl. smiley

Mvh TT

• #23   22. mar 2016 Jeg ville kastere hvis jeg var dig. ifølge tidl. oplæg lyder det Ikke som om pengene er mange. plus du har børn. bare fordi avlerne siger den er fin betyder det langt fra den kan bruges som hingst. u så fald hvorfor var den ikke dyrere eller beholdt den selv hvis den ville kunne tjene penge ved dem. ? tag bollerne af og nyd din nye familie hest. Og hvis interessen og pengene kommer senere så køb en avlshingst som er kåret evt lidt oppe i alderen. tænk hvis den en dag blev for hingstet til at gå med den anden? og pludselig gik til angreb. vil du tilgive dig selv?

• #24   22. mar 2016 Marie - avler har allerede en hingst (hans far) så to hingste ønsker de måske ikke at skulle tage hensyn til. Jeg har fået fast arbejde så om nogle måneder er økonomien god igen. smiley og dyrere... Tja..Han var over mit budget smiley

Mvh TT

• #25   22. mar 2016 en hest er hvad man gør den til smiley

• #26   23. mar 2016 Er ogs medlem af de Frederiksborg hjemmesider på fb og må indrømme alle de der "Frederiksborg mennesker" er alle sammen helt vilde med ham

• #27   23. mar 2016 Asker - vilde med hvem? smiley

Mvh TT

• #28   23. mar 2016 Hejsa TT

Da jeg kender en del til hans far og ved hvem og hvor han bliver brugt. Kan jeg oplyse dig at det kunne være en god muligheder for dig at lave strå i stedet for håndbedækning, da der er nogle hopper vi må afvise pga. At han ikke udlånes og at nogle ligger meget tæt afstand mæssig. I forhold til nilsons mor.

• #29   23. mar 2016 Vilde med dit hingste føl smiley en af siderne har ham som baggrund (fb)

• #30   23. mar 2016 Hej Laila smiley
    Spændende at høre at der er de muligheder og måske interesserede. Jeg har dog ikke helt besluttet mig for hvad det bliver til. smiley det er nemlig ikke kun min beslutning.

Mvh TT

Kommentér på:
Avlshingst.. Strå..

Annonce