894 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Hingsteemner? Evt. nyere? Hingsteemner? Evt. nyere?

Er begyndt at kigge lidt på hingst til min hoppe - der kommer til at gå et par år endnu, men kan godt lide at have kig på et par hingste og følge dem gennem noget tid, inden beslutningen skal tages.

Spørgsmålet er bare - hvad kunne være spændende/godt at putte på?

Min hoppe er efter Blue Hors Don Olymbrio med Bernstein til morfar.

Krav til hingsten (kan selvfølgelig strækkes lidt, og hingsten behøver naturligvis ikke opfylde alle, men flest muligt):

* Højde: 167-172 (helst ikke større - dog hvis den avler forholdsvist "småt" er det iorden)
* SKAL have et godt temperament og roligt gemyt samt give dette videre, da min hoppe er rigeligt varm i forvejen smiley
* God albuefrihed og bagbensaktion
* GOD galop (som gives videre), da det er denne gangart min egen mangler lidt kvalitet i. Dette er et absolut krav! smiley
* Maks pris for inseminering på omkring 15.000
OBS!! INGEN fuldblod eller trakehner!

Farve må meget gerne være noget fuks eller rød - dog ikke krav.
Meget gerne aftegn og gerne et godt udtryk.

Hvad har I af ideer? smiley
Vedhæfter et billede af min hoppe fra 2 års skue

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hingsteemner? Evt. nyere?
  • #1   14. jan 2016 Gørklintgårds santos opfylder alle krav han er ikke selv så aktiv i sporten men hans afkom er alle godt gående samt nemme at arbejde med. Flere afkom efter ham er solgt på eliteaktion til høje beløb.

Du kan se mere om ham og afkom på gørklintgårds hjemmeside samt Facebook profil

• #3   14. jan 2016 Vil anbefale som min veninde altid siger..

"Det er ikke mig der skal opfinde en nye dybe tallerken, jeg skal bare have noget jeg ved bliver ordenligt"

For at oversætte, så vælger hun aldrig noget der ikke har gået grandprix (springheste)...
    Hun vil have nogle afkom at se på, også dem der er kommet i sporten - hvilket jo er svært ved de nye hingste.
    Avl er i forvejen en satsning, og lige med kvalitet er der ingen grund til at gå på kompromis ved f.eks. at vælge en ny hingst, der avlsmæssigt ikke har vist resultater endnu..

Jeg ville kigge efter f.eks. Sir Donnerhall.. https://www.youtube.com/watch?v=BOY0VH5vMRk
    Han er som man kan se i videoen også sprunget i terræn, hvilket jo bestemt viser det er en ridbar og ærlig hest. Nogle gode egenskaber, synes jeg, til en fremtidig ridehest. Han er far til mere end 80 kårede sønner, hvilket er et kvalitetsstempel i sig selv. Han koster dog 15.000 + moms..
    Han tilbydes fra Katrinelund, og det er helt sikkert at Ib vil kunne svare på, om det ville være en dårlig idé at vælge ham, eller om det bare er Match made in heaven! smiley
    http://katrinelund.dk/DK/Hingste/Sir%20Donnerhall.aspx

^^ Han har jo Donnerhall som morfar..

• #4   14. jan 2016 Vil tage et kig på ham Santos smiley

Furstenblick er udelukket, grundet sin morfar - vil ikke have blandet blodet, når det ikke er længere ude end morfar på begge sider

Har dog ellers tænkt lidt på noget Donnerhall relateret

• #7   14. jan 2016 Stald Jacobsdal - okay, det vidste jeg ikke lige xD Sætter mig slet ikke så meget ind i de heste, som har samme afstamning som min egen, da det ikke lige er det jeg leder efter smiley Men det er selvfølgelig sjovt at se afkom med samme mix som et eventuelt smiley

Sanne: Det kan jeg godt følge dig i. Olymbrio var lige i gang med at få sin første årgang, da jeg lagde ham på moderhoppen til min nuværende. Som du selv siger er det et sats - men det er noget jeg er villig til. Jeg behøver ikke nødvendigvis have en hingst på, som har 80 kårede sønner og er brugt utalligt mange gange - jeg tør satse - hvilket jeg også gjorde med Olymbrio, og jeg må sige at jeg aldrig har fortrudt smiley
    Kender efterhånden mine heste så godt at jeg tør dette. Vi har i familien avlet videre gennem et par generationer og det synes jeg bare er ekstra spændende smiley Så hvis en hingst har en spændende afstamning, som man ved hvad er, så tør jeg godt bruge ham - altså en søn eller sønnesøn / dattersøn smiley

• #8   14. jan 2016 HVis du er til mere sats, så er der jo også en som BH Veneziano. Der er også Donnerhall på morfaren. Der er godt nok også Jazz-blod, men helt ude i 3. led på far-siden.
    http://bluehors.dk/DK/Hingste/Veneziano.aspx

Eller Zalabaster http://bluehors.dk/DK/Hingste/Zalabaster.aspx

• #9   14. jan 2016 Vil helst ikke have mere jazz i hende smiley Synes desværre at der efterhånden er alt for meget jazz-blod på "markedet" smiley

• #10   14. jan 2016 Sir Donnerhall kunne godt være en jeg ville kigge nærmere på smiley
    Det behøver ikke nødvendigvis være en ny, men har ikke noget imod dem heller smiley

• #11   14. jan 2016 http://helgstranddressage.com/da/hingste/don-delux/1172
    Også Donnerhall i 2. led på farsiden..

• #12   14. jan 2016 Synes det kunne være spændende med lidt F-blod. Det er også set fungere med Jazz blodet tidligere.

http://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=817&reg=431-31-02413-11

http://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=147&reg=433-33-04633-05

http://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=65&reg=331-6506-04

• #13   14. jan 2016 Har lige kigget på hoppens afstamning. Der er ikke noget forædlet blod i miles omkreds. Du har faktisk først noget XX ude i 5. led. Så hvis hingsten har lidt XX på mor eller far side ville det absolut ikke gøre noget.

Eksempelvis....
    http://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=843&reg=431-31-39023-11

http://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=807&reg=433-33-0700-11

http://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=756&reg=431-31-00048-11

• #14   14. jan 2016 Det er grundet sindet at jeg ikke vil have fuldblod - sådan er det bare.
    Ingen fuldblod!

• #15   14. jan 2016 Vi har brugt Zalabaster til vores hoppe. Vi vlagte ham eter sind, højde og gangarter.
    Vores egen hoppe er meget tændt til tider og vi vil helst undgå at ligge en tændt hingst på hende.

Vi forventer en del af det her føl, dog var Zalabaster nået af et sats, da det er vores egens første føl og Zalabasters første følårgang så vi har ingen idé om hvordan hverken hoppen eller Zalabaster avler.
    Men vi venter det til April så det bliver en spændende årgang at følge hvis du søger en hingst til om nogle år. smiley

• #16   14. jan 2016 Flere af dem jeg har linket til er netop valgt pga en god ridelighed/temperaments karakter.

Temperamentet bliver ikke nødvendigvis dårligere af XX. Vi har selv haft 2 med Lauries Crusador XX, ja de er sensitive, men yderst arbejdsomme, venlige i al omgang (hingsten kunne på søn trække rundt med ha de begge var 2 år), lærenemme/lærevillige og modige.

Tror bare du skal kigge efter en der har noget blod, måske bare i 2. eller 3. led som minimum. DV ser helst en forædlingsprocent på omkring 30-33 % over 7 led. Din har 28,6 %.

• #17   14. jan 2016 Lyder spændende! Held og lykke med bøllen smiley
    Er dog ikke interesseret i Zalabaster, da jeg synes hans afstamning kommer for tæt på min egen smiley Men han er ellers fin smiley

• #18   14. jan 2016 Lene: Jeg har bare selv dårlige erfaringer med at smide fuldblod på - og som du selv siger, så er de sensitive.. Min egen er i forvejen mere end rigeligt sensitiv! Vil gerne have et afkom, som jeg selv kan håndtere - det har jeg ikke kunnet med min egen, og har derfor været ude at have fat i mere erfarne til at fremvise hende. (ellers er hun nu god som dagen er lang.. Bare ja.. Ekstremt sensitiv) så sensitivitet skal jeg bestemt ikke have mere af.
    Synes generelt at vores rideheste bliver avlet alt for varme.

• #19   14. jan 2016 Vi er helt enige i at flere ridehesten efterhånden er blevet lidt varme, men det tror jeg mindst lige så meget er hollændernes skyld. Olymbrio var jo heller ikke den nemmeste hest som ung, man måtte jo knap trække vejret når han blev fremvise til åbent hus.

Vi har selv haft en Olymbrio på en Don Romantic - Milan - Hertug hoppe. Hoppen er yderst flink. Men føllet var MEGET selvstændigt, der var intet ondt i ham, men hans selvtillid fejlede intet, så jeg tror ikke at Olymbrio afkom altid er helt nemme.

Prøv at tjek af Radisson ud jeg har linket til.

9,25 i galop, 10 i ridelighed og 10 i temperament

profilbillede
  • #20   14. jan 2016 Men det er jo smag og behag smiley
    Jeg vil hellere have en håndterbar, end at gå ud fra en forædlingsprocent smiley Min egen får fine bedømmelser hos DV, så det at hendes % kun er 28,6 ser jeg intet problem i smiley

• #21   14. jan 2016 Det er nok meget korrekt med Olymbrioerne! Min er meget som du beskriver.

DOG vil jeg så sige, at når først man lige knækker koden, så har man den mest fantastiske ven smiley Jeg har i hvert fald ikke fortrudt, selvom det har været en kamp uden lige smiley
    Har også hørt mange sige, at deres opfattelse er at de ændrer sig når de kommer under rytter.
    Skal selv på ryggen af min til sommer - så må vi jo se om det holder stik smiley

• #22   14. jan 2016 Det er heller ikke et problem for din hoppe nu, men får du et hoppe afkom, så ender du jo med en lavere forædlingsprocent. Som vallak eller hingst som måske bare skal sælges (ved ikke hvad dine planer er), kan det jo være "ligemeget" med mindre alt det tunge blod slår igennem og du får en lille prop.... smiley

• #23   14. jan 2016 Har ingen planer om at sælge afkom smiley Bliver det et hingsteføl vil den ligeledes blive kastereret og udelukkende brugt i sporten smiley

Kan personligt godt lide en hest med liiiiiiiidt mere fylde et et stankelben (forstå mig ret) smiley Den må godt være en smule mere ædel end hoppen her, men til mit ideal synes jeg hun er en god model smiley
    Morhoppen er desuden lidt tungere - men det er også et spørgsmål om træning har jeg erfaret smiley
    Men nej, jeg er da ikke helt bleg for at putte noget ædelt på, så heller ikke noget med en masse fuldblod - det er ok hvis det er længere ude i "moderat" mængde. Men 25-50% af afstamningen, så er jeg bange for at det bliver for vildt til at lægge på min, da hun nu en gang er rigeligt tændt.
    Som du selv siger har Olymbrio heller ikke været den mest-nede-på-jorden-type til fremvisning og sådan - men har dog på fornemmelse at det er når han er "ude" af "faste rammer" at han spiller op (uden at vide noget med sikkerhed).. Han er i hvert fald det skønneste i boksen.
    Kan se på min egen at hun ligner ham utroligt meget på sindet - roligt gemyt, men kan spille op.

Kommentér på:
Hingsteemner? Evt. nyere?

Annonce