{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At finde de nye og unge hingste :)
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   17. aug 2014 Må man af ren nysgerrighed spørge hvorfor en ny hingst? smiley (tænker , du ved jo sjældent hvordan den avler)

• #2   17. aug 2014 De fleste hingsteholder har nye, unge hingste hvert år.

Ja der er en vis usikkerhed hvordan hingsten avler, men hvis det er en god gennemavlet afstamning, burde det ikke volde problemer, da afstamningen da slår igennem.

• #5   17. aug 2014 Kig på avlsforbundenes hingstelister

• #6   18. aug 2014 når det handler om varmblods avl og hvad der bliver det allernyeste inde for hingste, kigger jeg på de tyske hjemmesider og finder hingste der, der er klart foran os danskere

• #7   18. aug 2014 Der findes rigtig mange fine unge hingste herhjemme. Det er dog vigtigt at kigge på hoppestammen. Der bliver efterhånden også importeret en del unge hingste til DK, disse stilles til kåring og man slipper derved for at skulle søge om godkendelse hos DV, hvis det er det forbund man ønsker at avle under.

Nedenstående er krav for at hingsten kan godkendes...

I Tyskland: Hingsten skal være kåret i et avlsforbund godkendt af Dansk Varmblod og opfylde mindst et af følgende 4 punkter:

1. Løbende afprøvning:
    • Bedækningstilladelse som 3- og 4 års: Bestået 30 dages test med et VA-indeks (veranlagsprüfung) på min. 130 i dressur eller springning.
    • Bedækningstilladelse som 5 års: 30-dages test + A-klasse med min. 8,0 p.
    • Bedækningstilladelse som ældre: 30-dages test + kvalifikation som 5- eller 6-års til finalen ved Bundeschampionatet.
    2. Aflagt 70 dages materialprøve med et HLP-indeks (hengstleistungsprüfung) på min. 130 i dressur eller springdisciplin. Hingste med aflagt 70-dages materialprøve før 2011 kan godkendes med et samlet indeks på min. 120 eller 130 i springning eller dressur.
    3. Indeks blandt de 10% bedste i dressur eller springdisciplinen.
    4. Placering i internationale konkurrencer på S-niveau

I Holland: Hingsten skal være kåret i KWPN, samt have bestået materialprøve. Såfremt indekstal, baseret på
    konkurrenceresultater i springning eller dressur, er beregnet, skal disse være minimum
    126 svarende til bedste 10%.

I Frankrig: Hingsten skal tilhøre de bedste 10% i springning, svarende til et BSO indeks på min. 13.
    I andre lande:
    Hingstenes avlsværdi skal kunne dokumenteres at være på samme niveau som ovennævnte.

• #8   18. aug 2014 euro-hingste-saed.dk - der er rigtigt mange.
    Ellers kan du kigge på Katrinelund eller Dansk Varmblods egen hjemmeside.
    Er din hoppe kåret?

• #9   18. aug 2014 Der er jo også Blue Hors smiley

• #10   18. aug 2014 Hvilken hoppe drejer det sig om? Spring/dressur?

Kommentér på:
At finde de nye og unge hingste :)

Annonce