1.253 visninger
|
Oprettet:
Føl på min hoppe! {{forumTopicSubject}}
Hejsa! Jeg har den her lille dame som er PRE og Hollandsk varmblod som jeg godt kunne tænke mig MÅSKE at ligge føl på næste år.
Hvad ville klæde hende godt af hingst?
Hun er 150 pr. men sat til 155-158 og jeg er 168 så vil gerne have noget med højde og fylde = det hun mangler
Jeg vil så gerne vide hvad det så ca. koster at lave føl. Hingsten har jeg sat med i tankerne og foder, vaccine og ormekur også. Smed, tandlæge, chip, dyrlæge, pas, få den registreret osv.
Hvad koster det at få pas og hvad koster chippen?
Hvad skal jeg tænke på udover det som jeg har skrevet ned? og hvad har i kommet af med når i har avlet?
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
prisen af hvad det kommer til at koster er lidt svært at fastslå, men alt imellem 5000 kr til 50000 kr og måske mere
dec 2012
Følger: 30 Følgere: 33 Emner: 2 Svar: 332
Der er ingen grund til at sætte flere blandingsheste til verden og da slet ikke når man ikke er erfaren avler..
sep 2012
Følger: 93 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 141 Svar: 907
Jeg har haft føl og ungheste før og har arbejdet i en stald før, har bare ikke haft indblik i økonomien.
Jeg vil gerne lavet et føl på min hoppe, spurgte ikke om i synes det var en god idé, men om hvad det kostede. En blandingshest kan være mindst lige så god som en fin og fornem en med stamtavle
dec 2012
Jamen jeg påstår ingen steder at blandingsheste ikke er lige så gode som tavle heste.. Jeg skriver derimod bare at JEG ikke ser nogen grund til at avle flere blandingsheste, når nu et føl koster nøjagtig de samme i udgifter som en ridehest med stamtavle gør..
Så gå du bare ud fra at når føllet bliver 4 år gammel og rideklar så har din blandingshest med tavle kostet i omegnen af 100.000 kr og det er vel og mærke hvis hoppen foler uden komplikationer og at føllet undgår større skrammer og er født sund og rask..
For de penge kunne du jo snildt købe dig en fiks og færdig unghest, der lever op til dine ønsker om højde osv..
Det kan du jo ikke få nogen som helst garanti for når du avler uden " varedeklaration" som alt avl uden tavle er
sep 2012
Har valgt en hingst MED tavle og avlshgodkendt, så helt " dårligt" er det jo ikke.
sep 2012
dec 2012
Du er jo formodentlig hverken synsk eller millionær og derfor skal du nok tage med i dine overvejelser at det føl du avler, aldrig vil kunne svare sig rent økonomisk ved et eventuelt salg..
Der er jo odds for at følle, trods godkendt far, aldrig bliver mere end max 150..
Jeg plejer at sige at man skal ikke avle uden tavle, medmindre man kan spå om fremtiden, for blandinger dem avler man for at beholde livet ud- eller have løg til at aflive når man ikke længere kan beholde dem..
Ingen kan se hvorfor du vælger at avle på denne blandingshoppe eller hvordan hendes forældre har det mht præstationer og sundhed!
Hvorimod et afkom efter en kåret hoppe med stamtavle og en kåret hingst med ditto vil give køber mulighed for at tjekke indholdet af det de køber..
Mit råd.. Lad være for det kan simpelthen ikke betale sig rent økonomisk og du ANER ikke hvad det her "eventyr" resulterer i, når du avler på ung/ukendt hoppe mht sundhed og præstationer..
sep 2012
dec 2012
HVIS det altså er sådan du reagerer, når folk vælger at bruge deres tid på at forklare dig hvorfor det her er en UMÅDELIG dårlig ide, rent økonomisk
At det så fremstår som om din avlsstrategi er noget i retning af:
KAN DEN BLØDE, KAN DEN FØDE...
Er så en helt anden historie
dec 2012
Og hvis man endelig skal avle på blandingsheste, så ville det være ret så fornuftigt at vente med det indtil man har set om heste kan holde til ridning, er avlsmateriale rent mentalt og generelt bare VENTE fremfor at drømme de lyserøde avler-drømme ASAP..
sep 2012
Jeg har ingen " lyserøde avlerdrømme der skal udleves ASAP" jeg vil bare gerne have et føl på min hoppe, som 1 mio. andre hoppeejere også gerne vil
Jeg havde valgt en tinker Dolomit, som kan findes herinde, men er i tvivl om han bliver for står for hende. Er bange for at føllet bliver for bredt til at hun kan føde det..
dec 2012
Hvis du er ude på at bilde mig ind at du har erfaring med avl og derfor er kompetent til at i fole din hoppe, så var det der nok ikke lige det hingstevalg der overbeviste mig
Men der mangler vel altid kommende hestehandler heste
sep 2012
jan 2009
Følger: 37 Følgere: 41 Heste: 3 Svar: 21
Jeg har fået føl i år på min blandingshoppe. Min hoppe havde i følge dyrlægen bedst af at få et føl pga sine hårde brunster og den skade hun gjorde ved sig selv.
Men til dit spørgsmål.
Jeg gav 1300kr for hingst incl opstaldningen ved hingsten.
Så var der selvfølgelig transport til hingsten og hjem (ca 45 min kørsel).
Også blev hun scannet ved 16-18 dagen (med tvillinger, hvor den ene blev klemt). Dernæst en kontrol scanning en uge efter for at tjekke om hun stadig var med føl. Det kostede ca. 2000kr.
Min hoppe har været super nem at fodre på, så ikke en masse anderledes der.
Hun har fået sin årlige vaccination og ormekur.
Ellers er føllet blevet tjekket to dage efter fødslen af dyrlægen og alt var fint + en stivkrampe vacc., kostede ca 800kr.
Også kommer pas og chip inden hun bliver 6 måneder. Mener det koster under de 1000kr. Så kan du ellers lægge det hele sammen. Men det her var så en af de billigste måneder fordi hingsten også var billig og hoppen forholdsvis nem. Håber mit svar var lidt brugbart.
sep 2012
Rikke: Tak! Endelig!
Ja, det lyder jo ikke så galt. De hingste jeg har kig på er forholdsvis billige, 2500 og 2000 kroner. men jeg skal så ikke betale for andet end bedækningsprisen og for dyrlæge, chip og vaccination. Min hoppe er også passet med ormekure og vaccinationer naturligvis. Så dyrt bliver det jo egentlig ikke? Jeg tænker at jeg spare sammen til dyrlæge HVIS der nu skulle gå noget galt. Så man ikke står og mangler dyrlægen fordi man ikke har pengene og tror man kan klare det hele selv. Ellers har jeg kontakt til et par professionelle avlere som bor i nærheden som kan hjælpe mig. Jeg hælder rigtig meget til Oliver, han laver KANON lækre føl.
Men jeg går med den bagtanke, om at hvis hun er omkring de 155, er 170 så for stort???
sep 2012
Hvis jeg skulle kåre hende blev jeg nødt til at rejse til fastlandet og det har jeg ikke råd til. Så ingen kåringer desværre Man kan ikke kåre heste herovre..
sep 2012
jeg ønsker enten en lille hest 155-160 men meget robust bygget. Til lidt dressur og lidt skovture derfor tinker..
MEN når jeg tænker over det, ledte jeg jo i starten efter en hest på 165, godt bygget, ikke stankelben og ikke belgier, gerne noget let oldenborg til det hele. Spring, dressur og terræn. Så DV/ Oldenborg er at foretrække.
Hun har jo temperamentet som JEG godt kan lide og hun har et fornuftigt hovede, en lækker trav og hun springer godt. Ham oldenborgeren gik MA i dressur og LA/MB i spring, så det burde være godt match. Da hun ikk er så høj hvilket han er, så bliver den tilpas højde og da han har krop og hun ikke har så meget passer det jo også fint.
Føl på min hoppe!