1.160 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Det er hårdt at sige nej ... Det er hårdt at sige nej ...

Jeg er nødt til at komme ud med det.
Siden min pony var 16 (nu 19) har jeg overvejet at ifole hende, trods alt taler imod. Hun har ikke haft føl før - ville derfor være svær at få ifol og det ville sikkert give komplikationer. Et år tilbage snakkede jeg med en avler, som jeg somme tider hjælper. Hun sagde, det da ikke kunne skade at prøve. Well, av min pengepung og hvis min elskede ponyperle skulle komme noget til under en foling, så ville jeg aldrig kunne tilgive mig selv ...

Jeg snakkede også med dyrlægen sidste år. Hun sagde også nej - økonomisk kunne det slet ikke betale sig at prøve. Selvom hun er i god form og sikkert godt ville kunne undfange, så kan man trods alt aldrig garantere for en sikker fødsel, specielt ikke med en ældre dame. Jeg gik så og overvejede, om jeg turde at tage chancen, men hvorfor gamble om min sjælevens liv?

Nok er det min største drøm at få en efterfølger af Silver, men for dælen ...
Phew, jeg måtte ud med det. Klap mig lige på skulderen og fortæl mig, jeg bestemt ikke bør gøre det nogensinde smiley - eller spark mig i røven og skæld mig ud for at overveje det ...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det er hårdt at sige nej ...
  • #1   29. maj 2014 Kæmpe skulderklap for at holde tilbage!

Jeg har set det gå grueligt galt med en ældre hoppe. Det var den 12-årige datters 19-årige ridehest, som moren satte ind til deres hingst, selvom datteren ikke ville have det, og alle på stedet sagde hun skulle lade være. Selvom hoppen var frisk, så var den svær at holde huld på, og var altså lidt oppe i årene.
    Gennem graviditeten blev den bare tyndere og tyndere, og de fodrede og fodrede og den fik ormekur, men den endte med at være så svag, at da den ENDELIG gik igang med at fole, et par uger over tid, så døde den altså under folingen.

Så, som jeg sagde: Et stort skulderklap til dig for at være skeptisk og holde tilbage. smiley

• #2   29. maj 2014 stort stort skulderklap for at lade vær! Det ville med stor sandsynlighed gå galt og hvis ikke vil det i hvert fald tære en del på hende og måske give dig mindre tid med hende og komplikationer hun skulle gå rundt med efterfølgende smiley

Lige nu er der så mange hjemløse føl derude fordi folk har dårlig økonomi, og jeg er sikker på de vil give lige så stor glæde smiley

• #3   29. maj 2014 Team Crone: Ja, jeg kunne lige så godt anskaffe mig et føl "lavet på forhånd" (lost for words ...), men det er selvfølgelig altid mest specielt at få et afkom fra sin bedste ven ... smiley Dog er jeg kommet ti den konklusion, at jeg for tiden hverken har råd til at ifole eller overhovedet at have to heste, så .. Hvis der skal en mere til, så bliver det engang ud i fremtiden. Og tak for de mange skulderklap! De hjælper smiley

• #4   29. maj 2014 Jeg ville nok heller ikke gøre det, specielt når den ikke har haft føl før.
    men det behøver ikke at gå galt bare fordi det er en ældre hoppe.
    Min far købte for et par år siden en ældre hoppe på 18 år som han ville bruge som hygge-ringridder-hest, men det vidste sig at hun havde alt for meget krudt i røven. Min far begyndte at snakke om at han ville have føl i hende (da der kunne komme noget rigtigt godt ud af hende), men det var nu mange år siden hun sidst havde haft føl, og efter hun havde tabt sine føl ved den tidelige ejer spurgte vi en dyrlæge om det var muligt at hun ville kunne få føl igen, og han sagde at der var en chance for det, og hvis kun kom i en nogenlunde form ville der være en større chance for det. Lidt tid efter valgte vi så at sælge hende pga. ejeren af rideskolen desværre blev meget syg og vi derfor ikke vidste hvor lang tid der stadigvæk ville være rideskole der (Da det ikke ville være heldigt at stå med 3 heste og et føl som man ikke har plads til). Hun blev solgt til nogen fra den samme rideskole, som også gerne ville se om hun kunne få et føl mere, et år senere fødte hun et lille hoppe føl smiley

• #5   29. maj 2014 Stefanie D: Jeg siger ikke, at det går galt fordi hun er gammel, men fordi hun er gammel og netop IKKE har haft føl før, altså er hun ikke blevet strukket bagpå. smiley
    Har du så set hendes lille følle? smiley

• #6   29. maj 2014 ved ikke om det er muligt med en hest der er på vej op i årene - og heller ikke med prisen - men har du overvejet et føl fra en "surrogate" hoppe? smiley altså føllet er fra din hoppe, men ægget bliver sat op i en anden hoppe, så din hoppe ikke skal gå med føl .. smiley Tænker du så stadig kan få et afkom, uden at miste din hoppe og evt. komme ud for diverse komplikationer.. Ved slet ikke hvad priserne er - men fandt en artikel på ridehesten for et par uger tilbage, så det burde nok være noget der kunne lade sig gøre smiley

• #7   30. maj 2014 Amanda: godt så mener vi det samme smiley
    jeg har kun set billeder af hende, men har desværre ikke haft tid til at komme derud smiley

• #8   30. maj 2014 Nej du skal bestemt ikke ifole din hoppe hvis du har den kær..

Der er store chancer for der er noget som går galt nå hoppen er så gammel og aldrig har fået føl før..

og jah det kan også ske alt går som det skal..
    I forvejen er det jo risikabel og sætte sin hoppe ifol i en normal alder og som er vant til og få føl.. Hoppen kan smide føllet som er rimelig normalt = alle bedækningspengene og dyrlæge penge spildt..
    Derudover kan der ske noget underfolingen hvad også sker (har jeg prøvet med en hoppe på kun 4) og føllet dør og i nogle tilfælde også hoppen..

Personligt så nej ville jeg aldrig tage chancen.

• #9   30. maj 2014 Har hun evt ikke en yngre søster du kan få et afkom efter? Så er det stadig i familien. smiley

• #10   30. maj 2014 Den Røde: Uha, surrogat lyder dyrt men fristende smiley jeg må prøve at undersøge.

Søster Mc: jeg kender desværre intet til søskende, selvom der er gået rygter om det - dog siges det, at hendes søster er i Irland.

• #11   30. maj 2014 Kender efterhånden et par stykker ramt ind i en del, der tænker dette er verdens bedste, og derfor bliver føllet naturligvis den skønneste hest. Men det er der desværre ingen garanti for. Føllet bliver et individ, og vil ikke vokse op som sin mor, men som sig selv. Mange har brændt fingrene fordi de tror et føl en unghest de selv har avlet de har kendt fra lille er drømmen. Men når de små pludselig kræver penge tid omsorg ikke mindst udfordre og kræver grænser. Og masser tid, så deres skønne voksne hest de træk føllet på jo en hel anden verden.naturligvis får nogle drømme føllet. Men dem jeg kender og har talt med ja der har det ikke været lykken. Ingen af dem har reelt haft tiden til at få det forhold til føllet, som de havde med moderen. Når det så er sagt, så det naturligvis udelukket at udsætte sin hest for en riskofyldt foling i den alder hvis man på nogle måde er ansvarlig og holder af den. Så godt du har droppet den ide. Og at få føl er dyrt. Det lille væsen har du ikke mulighed for andet end hygge med i flere år, men foder smed dyrlæge tandlæge ormekure osv koster jo det samme. Nyd din hest og spar evt. Sammen til en ny stille og roligt. Fortsat god dag

Kommentér på:
Det er hårdt at sige nej ...

Annonce