1.966 visninger
|
Oprettet:
Homozygot sort hingst + brun hoppe = ? {{forumTopicSubject}}
Hej alle jer kloge hoveder!!
Jeg er på jagt efter en hingst til min hoppe og har nu fundet en hingst der tilfældigvis er homozygot sort. Min egen hoppe er brun.
Hvad chance er der for at føllet bliver sort så?
Håber der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig her?
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
Føllet bliver helt sikkert enten sort eller brun. Men eftersom vi ikke ved om hoppen er homozygot på A-locus så kan man ikke sige noget om hvorvidt den kan blive sort overhovedet. Hvis hoppen er homozygot på A-locus kan hun ikke producere sorte føl.
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 31 Svar: 293
75.00% - brun
25.00% - Sort
jul 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 23 Svar: 23
Men hvordan finder jeg ud af hvad min hoppe bærer rundt på?
Hendes Far er Michellino og hendes mor er jeg heller ikke helt klar over - jeg mener hun var mørkebrun også - mf er Aleksander. Er det noget i kan bruge til noget`?
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Det betyder bare at hingsten har sorte gener og ikke bærer på rød blandt andet.. Så det ikke muligt og få et rødt afkom.
sep 2009
sep 2009
jun 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 49
Min hingst er Homozygot tobiano.
Tobiano for det farvemønster han lægger
Homozygot for: Sort, brun og bay.
Dog har jeg læst i bladet Hest at man IKKE kan lave et sort/sort broget føl på en rød/rødbroget hoppe.
Det har vi dog modbevist. vi har lavet 2 sortbrogede hingste føl på en rødbroget hoppe, med min hingst som far.
så skal man sende hårdprøver til USA (da mine er Paint heste) så tjekker de (via dna) om det er de forældre der er opgivet på papirerne.
Du kan se vores føl på min side under billeder.
hilsen alice
aug 2004
Homozygot betyder den har to gener for det samme. En hest kan altså godt være homozygot broget med heterozygot sort.
Heterozygot betyder så at den har et af hvert gen.
Som udgangspunkt har heste mulighed for at være to farver. Det er rød og sort. Resten af de farver vi ser er gener der ændrer på det røde eller det sorte pigment. Dem kalder vi modifiers.
Rød og sort bestemmes på den locus vi kalder for E locus. Her er E et tændt gen og e et slukket gen. Et tændt gen dominerer altid et slukket gen. Når E er tændt så bliver hesten sort. For at få en rød hest skal man derfor have to slukkede gener på E-locus.
En homozygot sort hest er EE på E-locus. En heterozygot sort hest er Ee på E-locus. En rød hest er ee på E-locus.
Når man laver et føl får den et gen fra mor og et fra far. Hvis far er homozygot sort kan han altså kun give E videre på E-locus. Derfor er det ligegyldigt hvad hoppen giver videre på E-locus, føllet vil altid have fået et tændt gen fra hingsten og bliver derfor sort (derfor har din hingst lavet sorte føl på røde hopper alice).
Hvis hingsten er heterozygot for sort altså Ee på E-locus. Så kan den enten give E eller e videre og dermed kan den altså både lave sorte og røde føl alt efter hvad det er for en hoppe man tilfører.
Så kommer vi til brun, hvis der da er nogen der har gidet læse så langt. Brun sidder på det der hedder A-locus. Brun indvirker kun på sorte heste. Altså kan man kun få en brun hest hvis den har sort som grundfarve. Den skal altså have mindst et tændt gen på E-locus for at den bliver brun at se på.
Ligesom for sort/rød så kan brun være tændt eller slukket igen betegner vi det tændte gen med A og det slukkede med a.
Hoppen i det oprindelige indlæg er ud af brune forfædre så langt tilbage som vi nu lige har fået oplyst. Så der er stor sandsynlighed for at hun er homozygot for brun altså har AA på A-locus. Hvis hun er det kommer hun aldrig til at lave et sort føl fordi alle de føl hun får med et tændt gen på E-locus også vil få et tændt gen på A-locus og dermed bliver den brun og ikke sort.
Man kan snakke om at røde heste kan bære brunt skjult fordi man ikke kan se på dem om de har tændte gener på A-locus eller ej.
Jeg har prøvet at skrive op herunder hvilke gener der vil give hvilke farver sådan lidt hurtigt bare for sort, brun og rød. alle de andre skal jeg gerne svare på hvis der er interesse.
EE aa - sort
EE Aa - brun
EE AA - brun
Ee aa - sort
Ee Aa - brun
Ee AA - brun
ee aa - rød
ee Aa - rød
ee AA - rød
aug 2004
silver er som du siger kun synligt på brun/sort. så 25 % for brun med silver.
aug 2004
aug 2004
Flaxen kan kun ses på røde heste, så man kan ikke se om en brun hest har det.
Homozygot sort hingst + brun hoppe = ?