{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
963 visninger | Oprettet:

Valg af hingst, meget i tvivl, ??? {{forumTopicSubject}}

Jeg havde egentlig valgt hingst til Fancy i år, men er blevet i tvivl pga størrelsen. Fancy selv er 97 cm, og jeg vil gerne have dem omkring 1 meter.

Valget lå på Diamond Hagenstrup:
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=42200
Jeg tror de kunne være et godt match, han har givet brunt føl på en sort hoppe, og så øger han chancen for broget, og giver chance for homozygot broget føl. Desværre er han kun 96 cm.

Jeg har kigget lidt på hingstelisten (mangler sadig fyn) og er faldet over følgende muligheder.

Golden Jaffa of Kinkell:
(link fjernet)
Han er 102 cm høj, har fået 98989=43 point til kåring og er standard og over all champion. Hans store fordel er at han har fået 9 i fundament, da det er noget jeg lægger meget vægt på er i orden

Sønderskovs Discovery:
http://www.stutterihjortholm.dk/Avlshingst.html/sonderskovsdiscovery.html
Han er 105 cm høj, har fået 98889=42 point til kåringen, og samme titler som ovenstående. Der er jo god chance for at han kan give lidt mere højde som ovenstående, men har jo så fået knap så meget ros for fundament.
Ved begge hingste er farvemuligheden sort og sortbroget for føllet (jeg tror ikke Fancy bærer rødt) med ovenstående vil jo give et afkom der kan avle rødt.

Ulverscroft Midnight:
http://www.horsemosen.dk/midnight.htm
Han er 100 cm og er kåret med 98999=44 point. Han er lidt mindre end de to ovenstående, men jeg ved at han avler store føl. Jeg ved også at de ikke er alle hopper der kan bære ham, forstået på den måde at han avler rigtig gode føl på de rigtige hopper, men det ses tydeligt på afkommet hvis hoppen ikke passer til ham, og jeg er derfor lidt i tvivl om Fancy er kraftig nok til ham, mest fordi jeg synes hende føl fra 2009 var lidt spinkel som føl.
Hans fordel er jo at han øger chancen for broget, og giver chance for homozygot broget afkom, og han kan give både brune og sorte afkom.

Mit sidste bud var Rosedome of Transy, men de tager ikke flere bedækninger ind i 2011, så der overvejer jeg at booke en plads til hende til næste år.
(link fjernet)

Og lige et link til Fancy:
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=119706
Som er kåret med 99999=45 point, som skrevet længere oppe ønsker jeg mere størrelse, og så lægger jeg meget vægt på lemmer, og dernæst bevægelse. Skal jeg nævne noget der kan forbedres, så har hun en lidt kort hals.

Kom endelig med jeres bud og synspunkter, da jeg godt kunne bruge lidt andre synsvinkler end min egen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hingst, meget i tvivl, ???
  • #1   28. feb 2011 Hm...det er altid svært at vælge hingst sine hopper, især når du ikke har fået flere føl efter hende..
    Min mening er..
    Diamond, en hingst som ikke har været enormt meget brugt, men giver altid nogle ganske fornuftige føl, han ville være mit valg, hvis hoppen var min smiley
    Golden Jaffa, er en god hingst som har været en del brugt, men syntes aldrig han har slået helt igennem på sine afkom, derfor slettede jeg ham af min liste sidste år...havde ellers valgt ham..
    Discovery er en hingst jeg aldrig vil benytte, ikke min type og ikke et sind jeg bryder mig om..han mangler robusthed i forhold til højde.
    Midnight, har lavet nogle rigtige gode afkom, selvom han ikke er brugt så meget, men ja det er nogle super føl eller helt i den anden grøft..knald eller fald..
    Rosedome, er en lækkker hingst, som jeg gerne vil benytte til mine hopper en gang, er jo ikke brugt så meget , men har lavet nogle super føl..og er selv en dejlig type og dejlig sind
    Held og lykke med valget

• #2   28. feb 2011 Tak for dit imput Helle. Diamond var jo som skrevet også mit valg i første omgang, men sandsynligheden for at føllet vil blive stort nok i mine øjne, gør at det vil blive et føl avlet udelukkende med henblik på salg, og det synes jeg et eller andet sted er lidt kedeligt.

Kan du ikke uddybe det du skriver om Golden Jaffa lidt nærmere, jeg har nemlig været hurtigt forbi alle hans afkom på hestedata for at se om der skulle være et brunt føl efter en sort hoppe. Det var der ikke, men jeg lagde mærke til at der var et par godt kårede hingste, og flere godt kårede hopper efter ham. Men kender selvfølgelig ikke noget til de hoppestammer de afkom har været efter, alt efter hvad jeg har lagt mærke til.

Hvad er det ved Discoverys sind du ikke bryder dig om? Jeg undrer mig lidt, da jeg ikke kunne forestille mig Stutteri Hjortholm anskaffe sig en hingst, som ikke har et godt sind.

Rosedome er jeg heller ikke i tvivl om at jeg skal bruge på Fancy på et tidspunkt, men det må vente til næste år, og så må jeg hellere booke mig ind hurtigt, da der allerede nu står på deres hjemmeside at de ikke tager flere hopper ind i år.

• #3   28. feb 2011 Sidder lige og gennemgår hjemmesider for stutterier på fyn, og er faldet over en enkelt mere

Paradisets Tarok:
    (link fjernet)
    Han er 105 cm og kåret med 99988=43 point og over-all champion mm. Han har jo klar fordel både med størrelse og lemmer, minus er at han er skimmel, men man kan jo håbe på et føl der ikke skimler

• #4   28. feb 2011 Jo da...
    Syntes Jaffa har rigtig mange afkom, og også gode afkom, men syntes faktisk han er bedst som hingstefar..Hans hoppeføl syntes jeg er sent udviklet og i forhold til hvor mange hoppe afkom han har, syntes jeg ikke at der er mange med overbevisende resultat, og syntes dem der er , er der mange med stabil god hoppestamme..syntes også hans afkom er så alm at se på..men er vild med ham selv, da han var ung smiley har så sent som i går fundet et billede fra sidste år, på en hjemmeside og der var han ikke køn...
    Discovery så jeg igen i års til skue, han trippede afsted, og stod bundet i stalde i trensen og halsrem og med kun 10 cm træktov, og virkede både ude og i stald som en rigtig laban, ude kunne han slet ikk vise skridt i længre tid, blev nemt helt op og køre...
    Snakkede også med sælger sidste år, og han fortalte også at han ikke var nogen nem hingst, derfor blev han også solgt...
    Men måske det bare er homoner, det tør jeg ikke sige, da jeg kun har set ham på nogle skuer..

Kan godt forstå at du vil bruge Rosedome smiley

Ang Diamond, så ville jeg ikke være bange for højden, ved godt at mange gerne vil ha standart, men har aldrig opblevet at folk har sprunget fra salget af mine hopper, selvom de har været fra 96-98 cm. hvis kvaliteten er der, er højden jo ikk alt, medmindre det er en ride pony..
    Jeg vil hellere ha en rigtig god medium end en stor mindre god på 1m.

• #5   28. feb 2011 Hi hi Ja Tarok er en enormt skøn hingst, virkelig prima kvalitet, men....skimmel smiley
    I min tid som DV avler brugte jeg en skimmel hingst et par gange, den ene blev skimmel hingst, som blev solgt som 5 mdr, pga afstamningen og at han ville skimle, nu går han international s spring, den anden blev en hoppe, kåret i RDH og vundet rideprøve mm er straks klar til M dressur, avler super godt, så jeg har også bøjet mig og brugt en skimmel....

Tarok var en ganske fornuftig bud, men kunne godt tænke mig at se nogle flere føl efter ham....men dejlig dejlig hingst

• #6   28. feb 2011 Det lyder til at jeg skal fravælge Discovery, især fordi jeg går og drømmer lidt om at beholde en hingst efter Fancy, og vil pga dette også beholde Golden Jaffa i mine tanker.

Jeg er ikke så meget i tvivl om at det nok skal kunne lade sig gøre at komme af med afkom der ender som en lille standard. men pga mine planer med mine ponyer, ud over avl, så skal de blive mindst 1 meter for at blive på stutteriet. Da jeg ønsker at mine avlshopper også skal kunne gå som rideponyer, og så er det en fordel at jeg selv kan ride dem til, plus at jo større og kraftigere ponyer, jo større ryttere kan de bære. Og synes at det er lidt mere spændende at avle når der er mulighed for at udfaldet kan blive noget man gerne vil beholde.

• #7   28. feb 2011 Okay, så kan jeg bedre forstå dig smiley trode du mente de var svære at sælge..

Hi så er det jo godt at du har Tarzan, han skal nok blive stor nok til dig smiley

• #8   28. feb 2011 Jeg er sikker på jeg har set ham Paradisets Tarok til Åbenrås dyrskue i 2009 el. 2008. Han er rigtig lækker og stor. Men ja som Helle siger, skimmel....
    Jeg har hørt et par stykker snakke meget godt og positivt om ham Diamond Hagenstrup. Ville jeg nok også vælge, hvis det var.

• #9   1. mar 2011 Team Black & White J
    Du ville altså gå efter at avle et føl udelukkende med henblik på salg.

Jeg vil stadig meget gerne have flere synspunkter, har ikke endelig besluttet mig endnu. Jeg vil dog lige understrege at Diamond er ikke en mulighed hvis føllet skal være en beholder, så jeg vil gerne høre jeres synspunkter omkring de andre. Tarok er ret dyr har jeg fundet ud af, så har det nok lidt som Helle at det kunne være rart at se nogle flere afkom efter ham inden jeg bruger så mange penge på en hingst.
    Jeg er også åben for bud på andre hingste, men de skal stå i syd- eller midtjylland eller på fyn. Kravet er at de skal være mindst 1 meter, ingen delkarakterer på under 7, og meget gerne være kåret i 1. kl.

• #10   1. mar 2011 Ved godt det er i nordjylland, men hvad med Mosbækmindes Thor ?
    Har lavet nogle rigtige fine afkom (som du jo ved) ved godt kan "kun" er kåret i 2A, men er en rigtig dejlig herre ( kan bare ikke lidt farven) og har faktisk kun set dejlige store robuste afkom efter ham, og Hans er jo ikke dyr med hans bedækninger..

• #11   1. mar 2011 Jeg har godt tænkt på Thor, men for pokker der er altså langt op, især bare for én hoppe. Kunne godt finde på at bruge Thor, men så vil det nok blive et år, hvor Rebecca kan komme afsted til ham også.
    Så tror jeg faktisk hellere at jeg vil prøve med Møllebakkens Albert igen, han står ikke så langt fra hvor Laya skal til hingst, og det bliver også først i maj. På den anden side set, når jeg er der oppe alligevel, er der jo ikke så meget længere op til Thor, og prisforskellen i bedækningen kan vist dække de ekstra transport omkostninger.

Uh, det bliver jo ikke nemmere det her, nu er mine overvejelser på: Golden Jaffa og Kinkell, Møllebakkens Albert, Mosbækmindes Thor, og så evt. Diamond Hagenstrup, hvis føllet der kommer om en måned bliver en beholder

• #12   1. mar 2011 Ja det er ikk nemt med de hingste smiley
    Er du sikker på at Jaffa ikke står i Struer til sommer ? sidste år sagde Henning til mig, at han skulle hjem til dem og stå til sommer... ? men de kan jo ha skiftet mening smiley

• #13   1. mar 2011 Nej det er jeg ikke, der står ikke noget om det på hjemmesiden, men den er vist heller ikke opdateret for nylig. Jeg skal have smed sidst på måneden, inden vi skal til Vestbirk, så regner jeg med lige at høre Eskild ad omkring ham

• #14   1. mar 2011 Nå, hvis det bliver ham sælger du føllet??
    Så vil jeg ikke nej.

Ja, det er svært.

• #15   1. mar 2011 Ja, Diamond er for lille til at jeg selv vil beholde føllet, uanset hvad køn og farve det bliver, det er derfor jeg overvejer at bruge en anden istedet.

• #16   1. mar 2011 Ja, så kan jeg godt se han ikke er det.
    Jeg fandt dette link.
    Kik, men jeg har ikke set det hele igennem og jeg tror faktisk det ligger langt væk.

http://www.stutteri-hesseldal.dk/hingste_2011.htm

• #17   1. mar 2011 Der er nogle gode store hingste imellem, men afstand plus deres bedækningspriser, gør det umuligt for mig at bruge nogle af deres hingste. Desuden tager de først hopper ind fra 1. juni, hvilket er alt for sent.

• #18   1. mar 2011 Hvor er det henne??

• #19   1. mar 2011 Stutteriet ligger på Sjælland, men er ikke helt klar over om de har hingstene til at stå i Nordjylland, det mener jeg nemlig at de havde da jeg for et par år siden købte en hingsteplag af dem, som jeg var i nordjylland og hente.

• #20   1. mar 2011 Ok. Ja, det er et stykke vej væk.

• #21   21. mar 2011 jeg leder også med lys og lygte efter en hingst til min nye hoppe HRE Janelle...

Da jeg syntes det kunne være sjovt med en anden hingst på hende,,, men først til bedækning i 2012

Jeg leder efter en brun hingst over 100 cm. og helst kåret med 9 i lemmer og mellem 15 og 16 cm. i pibe...

Er der nogle af jer der kender sådan en hingst??

• #22   21. mar 2011 Hmmm kan ikke lige komme på nogen... men er spændt på hvordan ham her klarer sig til kåringen til maj:
    http://www.shetland.dk/Brownie.html

Ved ikke om han er over 100 cm, men synes han ser spændende ud.

• #23   21. mar 2011 ja, jeg må kigge på ham til kåringen, den eneste jeg ellers har kigget på er Trym som vi jo selv har avlet. Han er godt nok dun men jo på brun basis.

• #24   22. mar 2011 Har du set på Äppelbo Flash han er godt nok ikke helt 1 m, men han er en rigtig lækker og bred herre, venter selv et føl efter ham til sommer og er meget spændt på at se hvordan det bliver

• #25   22. mar 2011 Men er Flash ikke sort??

• #26   22. mar 2011 Jo det er han, men det har hun da heller ikke skrevet at hingsten ikke må være ? eller har jeg overset noget ? (:
    Men det var også bare et foreslag til hvis hun gerne ville have en godt bygget hingst som kan give nogle stærke føl med en god højde (: Og så har han bare et supert temperament

• #27   22. mar 2011 Nej hun skrev bare at hun ledte efter en brun hingst smiley

• #28   22. mar 2011 Det kan jeg altså ikke finde nogen steder, men kan også være jeg er blind (:

• #29   22. mar 2011 Mette T
    Midnight er den eneste brune hingst jeg umiddelbart kan finde i den størrelse med 9 i lemmer, men han er jo så broget. Der er faktisk ikke ret mange hingste med 9 i lemmer. Hvis du vil gå på kompromis med farven, er der lidt flere at vælge imellem.

• #30   22. mar 2011 Stutteri Braf .
    Der er vi jo i en størrelse hvor der er rigtig mange hingste at vælge imellem. Hvad søger du i hingsten? Jeg gætter på gode lemmer pga hendes 7-tal, men har ikke været inde at læse hendes kåringsbeskrivelse

Kommentér på:
Valg af hingst, meget i tvivl, ???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce