{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
467 visninger | Oprettet:

Sporer??!! {{forumTopicSubject}}

Ja der er en ting jeg ikke fatter til stævner.
-- i dressur SKAL du ride med sporer?, selv i de heæt små klasser, så små piger på små ponier er tvunget til at ride med sporer s:?
det er da 10 gange bedre, hvis de lærer at ride UDEN sporer.
Og springryttere skal ikke ride med sporer, men der er mange der gør det alligevel? - jeg fatter det virkelig ikke.

Jeg mener, at dem der kan ride uden sporer óg pisk, og kan få hesten til at gå lige så godt som dem der rider med, er bedre ryttere. Nu dømmer jeg ikke nogen ! - men jeg er da noget mere imponeret over dem der ikke bruger alle de der forskellige 'hjælpemidler', end dem der gør s:?
Og jeg siger ikke at det ikke okay og bruge, for det er det da!, jeg forstår det bare ikke?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sporer??!!
  • #1   24. jul 2008 ENIG!!!! Sys det er komplet åndssvagt... ved det er for at forstærke hjælperne, men burde gives ekstra point til dem som kan ride uden... og derved lade det være valgfrit om man ønskede at have det på

• #3   24. jul 2008 Beate M
    - lige netop!
    jeg har redet i 6½ år nu, og jeg er føærst lig begyndt og ride stævner nu. og så skal jeg lige pludselig ride med sporer?! det har jeg aldrig gjort før, og bruger dem heller ikke, så burde måtte rid euden, men nejnej.

• #4   24. jul 2008 når man rider med sporer er det jo ikke ens betydning med at man prikker hul i hesten..
    Det kan jo bare være et lille tryk som man gør med hælen alligevel.

• #5   24. jul 2008 Malene K
    Det nemlig også lig det. Nogle folk de udnytter det, og bruger sporene forkert.
    Ser også mange med de der stjernesporer på, og det sys jeg er grotesk, for de skærer jo i hesten?

• #7   24. jul 2008
    Malene K
    Når de bliver brugt sådan, så er det også i orden, men man ser mange springheste fx., der hopper og danser og rytteren har svært ved at styre dem, og så sidder de fanme bare der med de der sporer og prikker dem ind i siden s:? , altså hvis hesten har fremdrift, og den er hissig, så er der jo ingen grund til at bruge sporer.

• #9   24. jul 2008 nogen ryttere ude spore, sparker da også til hesten som en sindsyg?
    - hvis jeg var hest ville jeg foretrække et lille tryk med sporer, fremfor at blive sparket meget i maven,,

• #11   24. jul 2008 ej jeg kan virkelig ikke lide stjernesporer/hjulsporer.. de virker så... drablige? o:

• #13   24. jul 2008 ja.. desuden så er det heller ikke sjovt at skulle sidde og klemme/ sparke til hesten konstant..
    og det tror jeg heller ikke hesten synes smiley

• #14   24. jul 2008 Har aldrig redet med spore, kan ikke se logikken i det :o)
    Hesten burde kunne gå ens med og uden, og kunne gå fremmad uden.

Maja har et eller andet med at hun ikek er frisk på en ridebane, har prøvet spore. Men tror du ponyen gik mere fremmad? Neeej. Tror du hun udførte øvelerse bedre? Neeeej.
    Så hvorfor ride med, de har ingen forskel gjort for mig.

Rider pt. kun med pisk bare for at ha den der da hendes tempo ellers er meget slowmotion. Arbejder og træner hen mod at smide den, vil helst ride helt uden nogen 'hjælpemidler' (:

• #16   24. jul 2008 Iøvrigt, hvis man ikke kan få hesten ordenligt frem uden spore - så har den ikke lært signalet ordentligt.
    Man burde kunne få den til at øge tempoet med et lille tryk med schenklen - UDEN spore. Ellers så har hesten simpelthen ikke forstået fremmadsignalet.

• #17   24. jul 2008 jeg syntes det er en af de dummeste regler! men sådan er det nu engang :C men hjul og stjerne spore er faktisk de blideste du kan få når du bruges korrekt, istedet for at prikke til hesten, "kilder" man den med at køre sporen op og ned, de ser drabelige ud men de er de blideste ;D

• #20   24. jul 2008 susan H
    - det vidste jeg så ikke, men det skla nok passe (:

Malene K
    - Du har helt ret!, det er meget bedre at bruge sporer end sidde og sparke livet af hesten, og end at bruge pisk, for kan virkelig heller ikke tage de der små ponyrytter der bare pisker hesten afsted. Så hellere sporer.!

Krikken xD
    Det lig det jeg også mener. Altså, hvis hesten ikke reagere ordentligt på at gå fremad er det fordi den ikke har lært signalerne ordentligt.
    Men der er jo også forskel på heste. Altså min mors er SÅ langsom nogengange, og Aim er meget fremadgående. men hvis du tager sporer på min mors, så går han ikke. Han HADER sporer, så vi har købt de mindste man kan få, og sætter dem helt nede på støvlerne til stævner. Men Aim er ligeglad, og det påvirker hende overhovedet ikke.

• #21   24. jul 2008 jeg vil hellere bruge sporer end at sidde og tæske Lucas frem..
    hjulsporer (uden takker) er faktisk bedre for hesten end alm..

• #22   24. jul 2008 Team Kaldæa - Hvis den ikke kan li spore, findes der nogen der ikke er den der 'dut' på uden for enden til de heste der ikke kan li dem (;

• #25   24. jul 2008 Malene K - Maja ved udemærket også godt nok jeg ikke har pisken med. Men er ved at træne fremmadssignalet så jeg kan ride uden.
    Burde du også, så du kan ride uden spore til sidst (:

• #26   24. jul 2008 Krikken xD
    dem har viogså købt (: men hvis han ser at vi tager dem på, så ved han det bare.. og så gider han intet xd

Malene K
    Det jo lig det (; , de ved godt om de er på eller ej, og hvornår de kan tage røven på os xd

• #28   24. jul 2008 ©KSL '
    Det skal man i dressur (: også i de helt små klasser..

• #30   24. jul 2008 Hm. Synes den regel er okay.
    Man skal ride med sporer fra LC-klasserne og op.
    I LD skal man ikke (;

har selv en hest som er meget følsom for schenklerne, og det gør det ikke nemmere med at sporer, men så lærer man jo bare at kontrollere sine ben, og signaler (;

Jeg træner til dagligt de fleste af mine heste med sporer - Alt efter hvordan de nu lige er osv.
    Jeg plejer at skifte længden, så de ikke begynder at blive for 'døve' overfor sporerne.
    Jeg træner dog helst uden til dagligt. Hehe.

Synes reglen er okay, for så skal man jo vise til stævnerne at man har styr på sine signaler, og schenkler.

<i> - Jette

• #31   24. jul 2008 Er det ikke først i LA-klasser man skal have dem på ??
    Jeg rider kun med sporer på den hest jeg får undervisning på - har haft dem på én gang på FLicka, udelukkende for at se, hvordan hun ville reagerre på dem ^^

• #32   24. jul 2008 Ups LC-klasser mente jeg smiley

• #33   24. jul 2008 » Stald Jessen «
    Jeg vil mene at man bedre viser at man har styr på signalerne hvis man IKKE har sporer på.

• #34   24. jul 2008 *Team Kaldæa* A: der er vi jo så ikke enige.
    Ved at ride med sporer, viser man jo at man kan give et ordentligt signal.
    Altså, det ser ikke godt ud hvis man bare hakker sporen i hesten, hvis du forstår hvad jeg mener?
    Man viser at man har føling for hvordan sporer skal bruges.

<i> -Jette

• #35   24. jul 2008 JA okay, det gør man selvfølgelig.
    men hvis man rider uden, kan man vise at man kan få hesten til at reagere på signalerne, UDEN hjælpemidler..

• #36   24. jul 2008 *Team Kaldæa* A: ja, det er også rigtigt .
    Det ville være fint hvis det var valgfrit , men sådan er reglerne jo bare ikke (;
    Og jeg overlever også at ride med sporer. Hehe.

• #37   24. jul 2008 » Stald Jessen «
    Ja det gør jeg da forhåbentlig også (:

Kommentér på:
Sporer??!!

Annonce