Starte stævne - hvornår? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige fået part på en 5-årig haflingerhoppe efter kun at have redet ture 3-5 gange om måneden på en islænder i tre år. Vi fik undervisning i tirsdags, og nu er jeg blevet virkelig motiveret for at komme "rigtigt" i gang med ridningen igen.
Jeg leger lidt med tanken om at starte stævner på et tidspunkt (bare små D-stævner, da jeg ikke har rytterlicens og pt. heller ikke de store ambitioner), men hvornår vil I mene, man er klar? Jeg tænker bare en LD eller max LC1 (vi har endnu ikke trænet galoppen) om noget tid.
Jeg ved godt, at I ikke kan sige, hvornår vi er klar uden at have set os - men hvornår følte I jer klar til stævner? Er 5 år for ungt? Og hvad med programmet - vil I gerne kunne det virkelig godt før I starter, eller kaster I jer bare ud i det?
okt 2012
Følger: 63 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 168
sep 2007
Følger: 67 Følgere: 71 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.058
Dog må heste først starte stævner fra maj det år hvor hesten fylder 4 år.
Min var redet i et år før jeg startede mit første stævne, men jeg startede så også med LC2 og LC3 så der skulle galoppen være på plads
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Nu har jeg godt nok redet mange år, men købte ny hest for 3måneder siden, allerede efter 6dage startede jeg første stævne, en Ld1 hun var lige startet op og kunne ingen ting trods høj alder..
nu har jeg startet 3 stævner og fået roset med hjem hver gang skal starte igen her sidst i måneden og til ringridning 2 juli
5 år er ikke for ungt man må starte når den er 4år så bar med at komme i gang
og ang. program jo bedre du kan det jo mindre nervøs er du og jo mere kan du tænke om at ride hesten i stedet for at huske programmet
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Hvis du ikke har trænet galoppen, så ville jeg starte med ld1-2.
I lc skal man så også vise galop - så jeg synes man skal have styr på galopanspring hjemmefra før man begynder på de klasser.
Mine heste var 5 år før de begyndte at blive taget ud til stævner, og de startede begge med at gå ld-1/2 til deres første stævne. Den ene vandt, den anden sprang ud af banen og blev diskvalificeret
Så find du et stævne du kan tage afsted til - det er altid godt og motiverende at have noget at træne hen i mod.
Mvh Charlotte
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 221 Svar: 793
Charlotte M: Tænker nemlig også LD-klasserne, hvis vi vælger at starte inden galoppen er helt på plads, da der jo er galop i LC. Vi ender nok med LD, når det er, bare lige for at prøve det hele!
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Sig ville jeg vælge LD1-2 første gang, hvis i er mest sikre i traven.
Starte stævne - hvornår?