{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.385 visninger | Oprettet:

Sikker opsadling på stævnepladsen? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg tager hesten med til dens første stævne her i Maj, og vil gerne have nogle tips til hvordan jeg sikkert sadler ham op når vi når frem.

Han har været på stedet 2 gange før, men de to gange har jeg haft mulighed for at låne en boks til at sadle op i - det har jeg ikke denne her gang, og nok sjældent frem over..

Hesten er meget nervøs af sig, så selvom vi øver og øver at han skal være rolig og tryg derhjemme, er han stadig urolig og oppe at køre de gange han har været ude!

Han er stor at håndtere, og han glemmer lidt at jeg er der og bestemmer når han bliver urolig nok, så jeg tænker at det er en dum idé at binde ham til traileren.

Jeg har min far med som hjælper, og jeg tænker at jeg kan lægge trense på ham inden jeg trækker ham ud af traileren, for at være sikker på at han ikke stikker af, og at min far så kan forsøge at holde ham mens jeg lægger sadel på.

Men hvordan når jeg skal have trensen af igen? Hvordan gør jeg det på en sikker måde, uden risiko for at han kan slippe væk?
Han har tendens til at kaste hovedet tilbage når han skal have trensen af, nemlig.

Jeg håber i har nogle bud på, hvordan jeg giver ham en god og rolig oplevelse til hans første stævne, så han ikke bliver for stresset - han skulle jo gerne ville med en anden gang! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikker opsadling på stævnepladsen?
  • #1   15. apr 2016 Hvor langt skal I køre? For du kan evt bare tage hovedtøj på hjemmefra og på vej hjem og så ligge en grime over. Og så selvfølgelig tage tøjlerne af.

• #2   15. apr 2016 Er det dobbel trailer ?? Så kan du vel sadle op og tage hovedetøj af der inde, det gjorde jeg med min hoppe, da hun var rolig i trailer men stor når vi kom ud.

• #3   15. apr 2016
    Ville ikke ligge noget på i trailer, på en nervøs hest - så skal det være fordi den står helt og aldeles fuldstændigt roligt i trailer uanset hvad og også når den skal ud og ind.

Jeg rider en stor en på 178 cm der også smider hovedet op, når han får trensen af men han er til at få grime på alligevel.

Jeg har, hvis han er for urolig en til at holde ham i grime når jeg ligger sadel på og strigler. Så ryger grimen ned over halsen, imens han stadig er i snor når der skal trense på - ellers ryger grimen helt af og bare tøjlen over. Han plejer ikke at smutte nogle steder, selvom han er lidt overgearet.

Ville ikke gøre noget specielt ud af det, men bare tage det stille og roligt, komme i god tid så der er tid til at trække ham lidt rundt i grimen, græsse lidt og få ro på :o)

• #4   15. apr 2016 Læs hesten med trense på (på stævnepladsen), og tag trensen af når bom og bagklap er lukket. I fx Sverige skal man have trense på når man håndterer hesten uden for traileren af sikkerhedsmæssige årsager, så det ville jeg da også bare gøre her smiley

• #5   15. apr 2016 Du dropper stævnet.
    Og træner istedet for.

• #6   15. apr 2016 Du har bare trensen på i al færdsel udenfor traileren smiley
    Selv når jeg har været med min kollega til stævne har vi smidt trense på i traileren, og hendes hest er SUPER flink ellers. Burde også gøre det med min egen, men det er ren dovenskab fordi den er så rutineret, så jeg ved den ikke går nogle steder.

Den skal jo lære det, så jeg ville nok ikke droppe stævnet, men i stedet sørge for at ankomme i god nok tid, så du kan tage det helt roligt med at sadle op, så du ikke risikere at stresse hesten for meget.
    Og god idé med IKKE at binde den til traileren - er den meget nervøs anlagt og oppe at køre kan det hurtigt ende galt. Hellere gøre som du siger, og få din far til at holde fat i hest - bare husk at have tøjlen udover hovedet, så hvis den begynder at hoppe rundt er der noget at holde fast i smiley

• #7   15. apr 2016 Og med træning mener jeg:
    Tag afsted som planlagt.
    Sørg for at have totalt ro på og træn opsadling, stille og roligt så der er ro på.

Når hesten er fuld opsamlet, gå en tur eller rid en runde på opvarmningen.

Sadl af igen med samme ro og kør hjem

• #8   15. apr 2016 Du kan jo bare trække hesten op i traileren med trensen og ligge grime på når bom og bagklap er lukket.. Så kan den jo ikke smutte nogle steder.

Dog er jeg enig med Mich.. Drop ambitionerne om at ride stævner og træn hesten i at være afslappet i fremmede omgivelser. En bange og stresset hest er ikke en god hest på en stævnebane..
    Lær hesten at komme ud i andre omgivelser stille og roligt så den føler sig tryg når i sammen tager afsted.. Så vil du også opnå meget bedre resultater til stævnerne.

• #9   15. apr 2016 Helt enig med Mich smiley
    En hest skal være rolig og kontaktbar når den er ude smiley

• #10   15. apr 2016
    Nogle gange, så er det ski svært og træne en hest i aldrig og reagere ;o).
    De er trods alt levende væsner og det er ikke muligt og træne ALT hjemme fra.

Nogle gange, så giver flere ting, på en gang en dårlig kombi hvor måske kun en ting af gangen, ikke havde gjort hesten urolig.

• #11   15. apr 2016 Krikken:
    Hvis hesten ikke engang kan sadlen op uden for hjemmet. Så ville jeg syntes ridning uden for hjemmet er for stor et spring. lig altid træningen op til succes smiley
    Siger jo ikke at hesten ikke må reagere. Bare at man helst skal kunne sadle sin hest op før man vælger at starte stævner smiley

• #12   15. apr 2016 Krikken: Det er jeg ikke enig i..!
    Hvis an formår at træne sin hest så den er tryg sammen med dig og lærer den at nye steder ikke er grund til reaktion så vil man heller ikke få problemer på en stævneplads..
    Det er et spørgsmål om at træne "rigtigt" så får man ikke problemer når man tager hesten ud.. At det så kan tage rigtig lang tid er en anden snak, og nogle har måske ikke tålmodigheden til det.

• #13   15. apr 2016
    Tja, min kan da være noget så overgearet når hun kommer ud af traileren og stritte med halen lige i vejret, fnys og ikke have to sekunder til at stå stille - men hun opfører sig så pænt på opvarmning og er super rolig.

Kan sagtens leve med en hest der kegler lidt rundt, så længe den er ok op på opvarmning.

Og generelt, så har jeg intet imod og ride på en hest der trutter og tripper lidt også, hvis det er det. Det er bare og tage med i ridningen og forventningerne til dagen :o)

• #14   15. apr 2016 Krikken: Sådan er vi jo alle så forskellige.. Jeg ønsker at min hest er afslappet og tryg når den er sammen med mig, og derfor ikke har nogen grund til at reagere på nye steder. Min hest skal vide (Og ved) at når jeg er ved den så er der ingen grund til at stresse, reagere eller blive bange for noget..
    Jeg vil hellere bruge et halvt år længere på at træne hesten end at tage en hest med ud til stævne der ikke er tryg ved situationen.

• #15   15. apr 2016
    For at komme med et eksempel:
    Pony skal ud af trailer, men har fået to tæpper på - disse er gledet rundt, så da pony skal ud af trailer glider hun i dem og hopper rundt i traileren. Der sker heldigvis intet. Men overgearet hest der kommer ud? Ja da! Noget man kunne/ville træne på forhånd fordi man kunne forudse det? Næ.

Hest har dejlig rolig tur rundt på opvarmningen, det er mørkt uden for og der bliver skudt af med fyrværkeri lige uden for. Samtidig med der tonser en hest rundt i longe, som de kun lige kan se i døren, en gang imellem = en halv opvarmningsbane fyldt med overgearede heste.
    Til at forudse og træne alle de ting på en gang? Næppe.

I begge situationer tog jeg det bare ganske roligt, det er svært at forudse hvad man kommer ud til, til et stævne og svært at forudse og træne alt - det er umuligt. Men ved at jeg kender hesten jeg sidder på, ved jeg hvordan den reagere og det kan tackles.
    Kan aaaaaaaaaaltid hive noget positivt ud af en stævne oplevelse og har aldrig nogle forventinger, så selvom hesten dutter lidt rundt, så gør det for mig intet - det må den gerne, den er et levende dyr.

• #16   15. apr 2016 Krikken: Selvfølgelig kan man aldrig træne ALLE specifikke situationer.. Det er simpelthen umuligt!
    Det man kan træne er at lære hesten at være tryg og rolig i uventede situationer.. Og det kan man gøre ved at præsentere hesten for mange forskellige ting og med tiden vil hesten lærer at den ikke behøver at være bange i dit selskab, og dermed ikke har nogen grund til at "køre op".

Det handler ikke om at træne alle tænkelige situationer, men at lærer hesten at lige meget hvad du udsætter den for så har den absolut ingen grund til at være utryg i dit selskab..

• #17   16. apr 2016 Som prinsessen skriver smiley
    Du kan lære hesten at agere godt og vælge dine signaler fremfor noget farligt.
    Igår var jeg afsted ude og lave show. Hvis jeg har en hest der springer rundt og er ukontaktbar når der sker noget uventet så var det da slet ikke sjovt at være ude og lave show.
    Igår kom der f.eks. en lækker hingstebasse forbi midt under show 2. Det tændte min hest af og er da overhovedet ikke noget vi har kunnet træne. Men fordi jeg har trænet alt mulig andet så godt. Så havde jeg alligevel kontakten til hende hele vejen igennem showet. Så selvom hun smuttede for mig i løsarbejde. Kiggede den anden vej. Og vrinskede. Så kunne jeg nemt kalde min hest ind og bede hende prestere. Tænk hvis jeg ikke kunne dette. Så var show2 altså spulleret. smiley

Man bliver nød til at kunne træne sin hest til at kunne styres på en almindelig stævneplads før man overvejer at ride stævner smiley

• #18   16. apr 2016 Tak for indputs! Tror jeg gør som i siger, og trækker ham op i traileren med trense på, og skifter så til grime dér! smiley
    Han er sød på banen, og har som sagt redet der før, hvor jeg har sadlet ham op i en boks, så han er ikke urolig ved stedet som sådan, han kikker bare meget! smiley

Eneste problem er, at han "danser" når han skal stå og vente ude ved traileren, så det var for at være sikker på at jeg på intet tidspunkt står med en løs hest, som potentielt kan være til fare smiley

Vi starter bare en LD2, helt stille og roligt, jeg har ingen forventninger eller krav til hvor godt han klarer sig, det er kun for at han kan vænne sig til at komme til stævner! smiley

• #19   16. apr 2016 Nu kan en hest så også godt have svært ved at stå stille under opsadling osv. uden at det er fordi den er bange/stresset/utryg.
    Min gamle vallak på 12 år synes det er SÅ ufatteligt spændende at komme til stævne, at han ikke står stille ret længe ad gangen, hvis man skal sadle ham op udenfor. Det er da ærlig talt noget anstrengende, og jeg er 100 % sikker på, at det ikke er fordi han er bange eller ikke er tryg ved mig, at han gør det. Han gør det, fordi han synes det kunne være enormt spændende at gå rundt og hilse på alle de andre heste og vise sig lidt for dem også tror jeg (han drømmer nogle gange lidt om at være hingst igen ;)) Og så bliver han lidt utålmodig over dette. Han er, ligesom Krikken fortæller om sin hest, helt afslappet på opvarmningen og inde på banen, og derfor vil jeg f.eks. heller ikke lade være med at tage til stævner med ham, bare fordi han har lidt svært ved at stå stille under opsadlning, da det ikke er fordi han er bange. Det gælder simpelthen bare om at få det der opsadling overstået, for så er han igen totalt fokuseret og lydig smiley Jeg tror at han altid vil være sådan, for vi har redet rigtig mange stævner efterhånden, så det er ikke fordi, han ikke ved, hvad det går ud på. At hesten er lidt overgearet/utålmodig efter at komme igang tror jeg ikke man kan træne væk. Og helt ærligt, så er det efter min mening da også lige den lille ekstra gnist - omend det er ubelejligt nogle gange - der gør at folk lige drejer hovedet en ekstra gang efter en hest. Min dreng elsker f.eks. at vise sig frem for andre, og han vokser nok lige 2 cm. så snart vi rider på banen. Det er da skønt! Så tager jeg gerne alt det andet pjat med smiley

Når en hest skal ud første gang tænker jeg, at det gælder om at planlægge og forsøge at forudse eventuelle dumme situationer. Derudover ville jeg, som det allerede er skrevet, komme i rigtig god tid, forsøge selv at være så rolig som mulig, og så vælge et stævne, der ikke er alt for stort, og hvor man ved at der er gode muligheder for at sadle op. Med min har jeg ofte gjort det, at hvis der var mulighed for det til stævnet, har jeg betalt for at have en timeboks bare i en time eller to så jeg kunne sadle op inde i stalden, hvor han kunne bindes op. Da jeg ved, at vi får en bedre start på stævnet, hvis vi kan sadle op uden for meget uro smiley

• #20   16. apr 2016 Tak Katinka, det var en god idé! smiley
    Hvor lang tid ville du sætte af, udover opvarmnings tiden? smiley jeg tænker at skulle bruge 20 min. maks på at varme ham op, hvor meget ekstra tid skal din bruge på at sadle op, og se stedet an? smiley

• #21   16. apr 2016 Tja, altså nu hvor jeg kender ham, vil jeg egentlig gerne bare havde det opsadling overstået (hvis han skal sadle op udenfor), så der bruger jeg nok ikke så meget ekstra tid på at gå rundt med ham længere. Men hvis jeg har en boks kan jeg godt lide at sætte ham derind lidt når jeg kommer så vi begge to lige kan lande og så begynder jeg opsadling.
    Så tror jeg plejer at komme ca. 30 min. før jeg gerne skulle være i sadlen. Og de første par gange jeg havde ham med, lidt mere end det, bare for at ingen skulle stresse smiley

• #22   17. apr 2016 Jeg har også en hest der kan være noget overgearet til stævner smiley (Ved ankomst)

Jeg giver ALTID trense på INDE i traileren, inden vi går ud. Når han så kommer ud, sørger jeg altid for, at der er en til ar holde ham, jeg ligger sadel på, og der står en ovre på den anden side og tager imod (da han godt kan gå lidt rundt) så det bliver så "roligt" som muligt. Har prøvet en mand, men det bliver bare værre. Så vi står bare stille og roligt og sadler op.
    Det har virkelig hjulpet og han bliver bedre og bedre for hver gang smiley
    binder ALDRIG til traileren og kunne ALDRIG finde på at KØRE med udstyr på, af sikkerhedsgrunde.

• #23   17. apr 2016 Kan du ikke købe en grime der kan lukkes op over mulen også, så du kan smutte den indenunder trensen inden du tager den af, og tage trensen på inden du tager grimen af?

Det havde jeg gjort. Sikkerhed frem for alt. Ihvertfald lige i dit tilfælde - ville være surt med en hest der stikker af til stævne..

• #24   17. apr 2016 The Lolita Girl - det havde jeg da slet ikke tænkt på! Smart, sådan en grime har han endda i forvejen! smiley Om noget kan jeg jo bruge den taktik når han skal have grimen på i traileren også ;)!

• #25   17. apr 2016 I stedet for at stå og bøvle med at åbne og lukke en grime mens man tager en trense på, hvorfor giver du så ikke netop hesten trense på - INDEN du åbner traileren ? Så kan hesten jo ikke stikke af på nogen mulig måde smiley Den står jo stadig inde i traileren.
    Der er jo ingen grund til, at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt smiley

Kommentér på:
Sikker opsadling på stævnepladsen?

Annonce