864 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Gode råd søges - Nervøs stævnerytter... Gode råd søges - Nervøs stævnerytter...

Jeg er nok ikke den eneste, med det her problem.

Jeg har en fantastisk hest, som jeg gerne starter dressur stævner på. Vi gør det fint på opvarmningen, men ligeså snart vi kommer ind på banen, og det er vores tur, går alt ligesom galt.

Spændt rytter, bliver passiv og får slet ikke redet.

Rytter der får følelsen af, at hesten "ikke hører efter" - Det er dog klart, rytteren, der er problemet her.

Hvad gør man?

Starter man bare endnu flere stævner, og drager en masse erfaringer og får dannet en tryghed at være i "byen"?

Og får startet en masse stævner, så det blver en rutine?

Ser i øjnene at de første 10 gange, vil det ikke gå så godt?

Er der noget man kan læse på nettet?

Måske en god bog?

Kom med Jeres gode råd - Vil jo gerne give mig selv, OG min hest en god tur, ved at være i "byen" smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd søges - Nervøs stævnerytter...
  • #2   1. jan 2015 Jeg må vidst bare klø på smiley

• Kamilla
    Kamilla Tilmeldt:
    okt 2014

Følger: 23 Følgere: 18 Svar: 41
    #3   1. jan 2015 Man kan vidst få noget naturmedicins lignende noget som skulle hjælpe.

• #4   1. jan 2015 Kamilla, ved du mere om det? smiley

• #5   1. jan 2015 MENTAL TRÆNING!!

Opbyg din selvtillid og opbyg den "usynlige" mur omkring jer!

Jeg gør det at jeg forestiller mig en normal træningsdag, bare med øvet program og musik, inden stævnet sætter jeg mig på en stol, lukker øjnene og forestiller mig mit ridt øvelse for øvelse.

I opvarmingen koncentrere jeg mig kun om mig og min hest og tænker egentlig ikke på programmet eller stævnebanen indtil 5 min. før jeg skal ind, så tager jeg lige programmet igennem i hovedet og rider ind. Her vælger jeg BEVIDST IKKE at kigge på tribune, deltagere og andet "farligt" men tænker at dommeren er bare min ridelære og publikum eksistere ikke.

På den måde er der kun mig og hesten og jeg bygger denne her mur op som gør at jeg er blind for andet, og det plejer sgu at virke og jeg bliver så lettet!

Jeg er også en som har nerver på..

Jeg håber du kunne forstå denne lange, meget dårligt formulerede roman smiley

• Kamilla
    Kamilla Tilmeldt:
    okt 2014

#6   1. jan 2015 Ikke specielt, men kan da lige se om jeg kan finde ud af noget smiley

• #7   1. jan 2015 Som nævnt overover - mentaltræning.

Du kunne evt. se mentaltræner Rasmus Bagger's dvd mht. ridning og mentaltræning, den er super god og lærerig! og Rasmus er super dygtig smiley

Deri kommer der også en masse om hvordan rytteren skal tænke, hvad forældre osv. ikke må sige til rytteren lige inden de skal på banen... f.eks. siger de fleste de ting rytteren skal huske, og det skal man ikke... tværtimod skal der bare siges ''god tur'' smiley men alt det kan du se på dvden (y)

• #8   1. jan 2015 Mette TAK! Var lige sådan et svar, som jeg også godt kunne bruge!
    Nogen ting at arbejde med, og øve på smiley
    Det giver rigtig god mening smiley

• #9   1. jan 2015 Tak Cecilie smiley
    Den DVD vil jeg da lige se nærmere på smiley

• #10   1. jan 2015 https://www.youtube.com/watch?v=oAxUWUnknqw du kan evt. se nogle af Rasmus' små film på youtube, hvis du ikke vil ud at investere i hele hans dvd smiley

• #11   1. jan 2015 Må velsagtens være det samme som, at jeg ikke kan lide at ride i skoven. Der går det som regel heller ikke så godt, fordi hesten bliver bange for et eller andet, jeg bliver anspændt og så stresser hesten bare endnu mere. Jeg øver og øver og øver, som regel med en "livline" (i form af en anden person, enten til hest eller på gåben), og på et eller andet tidspunkt, vil jeg ikke være utryg ved det mere - I guess smiley

• Kamilla
    Kamilla Tilmeldt:
    okt 2014

#12   1. jan 2015 Jeg tror det hedder bachs blomstermedicin. Min søster brugte det engang for længe siden smiley det skulle vidst også virke på heste til fx. nytår smiley

• #13   1. jan 2015 Tak! smiley

• #14   1. jan 2015 Fed video Cecilie! smiley

• #15   1. jan 2015 Nu er jeg pt ikke aktiv stævnerytter selv. Men... ikke at have for høje forventninger til sig selv. Det øger bare ens nervøsitet (Eller ihvertfald min) Tænk på at det bare er en hel almindelig trænings-tur/ i skal bare have en god tur. Stille sig et mål, man ved man kan opfylde kravene på. Og ja øvelse, øvelse, øvelse. I guess jo flere stævner du er ude til, jo mere tager din nervøsitet af.. De fleste rytter bliver ved med at have en hvis form for nervøsitet/spændthed inden de skal ind på banen smiley
    Held og lykke på stævnebanen. smiley

• #16   1. jan 2015 Hippie
    Ja, Ramus er simpelthen bare kanon god! han har hjulpet mig helt enormt meget til at tro på mig selv og min hest... ridning består jo af at det forgår 90% mentalt og 10% i teknisk ridning (mener jeg det er) smiley

Men ellers se hans dvd (kan klart anbefales!), men ellers de små film på youtube, de er også gode... synes f.eks. også at den der hedder ''tro på det'' og ''det kommer ikke dig ved, hvad andre mener om dig'' osv. er nogle gode eksempler smiley

• #17   1. jan 2015 Cecilie:
    Ahaaah! Det er derfor jeg klarer mig så ringe! Tror overhoved ikke på det jeg laver og er konstant i tvivl --' (ej ved godt hvad du mener)
    Kunne da være, at jeg kunne få mod på stævner engang - måske.

• #18   1. jan 2015 Jeg vil helt klart se de klip med ham. smiley
    Tak smiley Jeg ved, hvad jeg skal imorgen.. Hihi smiley
    Tak piger smiley

• #19   1. jan 2015 Han er i hvert fald super god smiley

Man finder i hvert fald hurtigt ud af hvad man gør galt. I starten kunne jeg også sætte mig selv ind i alle de situationer han satte op med hvad de fleste gør galt. F.eks. er det sidste de fleste tænker inden de bliver kaldt til start hvad der KUNNE gå galt, og derved mister man fokus. De fleste mennesker gør det, det er en naturlig reaktion, når man er nervøs og anspændt...

Derfor er Rasmus' råd super gode - med alt fra ''tro på dig selv'', ''mig og min hest er de bedste i verden!'', ''vi skal have det sjovt'', ''jeg er ligeglad med hvad andre tænker om os'' osv. smiley

Jeg elsker i sær hans ''motto'': ''Jeg kan, jeg vil, jeg tør, jeg gør det NU'' smiley

Held og lykke med det!

• #20   1. jan 2015 Det giver så meget mening, tak smiley

• #21   1. jan 2015 Go for it! jeg ved du kan! held og lykke! smiley

lidt støtte med på vejen!

• #22   2. jan 2015 Start en masse stævner og følg med i Rasmus baggers vlogs, de har virkelig hjulpet mig!
    Det vigtigste er dog at starte, hvis du kun træner mentalt ender det med du bliver ligeså nervøs når du en sjælden gang kommer ud. Jeg begyndte at konkurrere i mod mig selv. Det er ligemeget hvordan jeg klare mig, jeg vil bare præster efter mine egne mål, der er rigtig mange der bliver nervøse fordi de så gerne vil gøre det godt og få en roset, sådan havde jeg det også. Men mine rosetter begyndte først at komme da jeg blev ligeglad med dem:)

• #23   2. jan 2015 Lad være af kigge efter placeringer og rosetter , ja de er da fede af vise frem smiley
    Brug stævner til af få kritikker - læs dem grundigt igennem , gem dem og læs dem igen og igen . Brug dem til af se hvad DU gør supert og hvad du skal arbejde på.
    Har den holdning af der er altid nogen der er dygtigere og eller har den her kanon dyre pony , får top undervisning flere gange om ugen og er til stævne næsten hver weekend , og stadig ser man dem ride en ld1 som opvarmning .
    Den eneste konkurrent du skal kigge på er dig selv - gjorde jeg det lidt bedre end sidste gang

• #24   2. jan 2015 Hejsa da jeg var lille var jeg ikke nervøs for det men da jeg var ca. 11 lave jeg en fejl og siden har jeg været mega nervøs bare ved tanken om at skulle starte og mine ben rystede mega meget men jeg fant løsningen på det jeg tænkte bare på at det bare var for sjov og at det jo var lige som normalt ridning altså til træning og nu går det mega godt.

Mit råd er at du nok bare have det vildt sjovt nor du skal ride så går det alt sammen det virker på mig. smiley

Ved ikke om det ga mening men ja smiley
    Men håber at det kunne hjælpe så du kan få redet nogle stævner

• #25   3. jan 2015 Jeg tænker - hvad med at starte en klasse/et stævne hvor du får hjælp af f.eks. din ridelærer?
    Hun underviser dig igennem programmet, så du "lærer" at ride, selvom du er på en stævnebanen. Naturligvis vil du ikke kunne få en placering, da det ikke er tilladt, men måske er det lige netop det der skal til, for at du kan få brudt den barriere?

Til de fleste klubstævner er de ret large, jeg har bl.a. gået ind på dressurbanen under et program for at hjælpe en urutineret rytter rundt på banen - rytter blev (naturligvis) disket, men kom banen rundt og klassen efter fik de begge en succesoplevelse, som især rytter levede længe på - hun fandt ud af at de godt kunne, jeg fortalte hvad hun skulle gøre når ponyen gjorde det og det, det gav hende tillid og troen på sig selv - for ponyen havde jo lige gjort det, så hvorfor skulle den ikke kunne det igen?

Så skru forventningerne helt ned, rid uden for konkurrence og TRO på dig selv, du kan jo sagtens, også selvom der sidder en dommer og kigger på smiley

Kommentér på:
Gode råd søges - Nervøs stævnerytter...

Annonce