905 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Dyrskue med et føl Dyrskue med et føl

Hejsa.
Jeg skal have føl med på dyrskue i år, men har en masse spørgsmål som jeg ikke ved hvor jeg skal finde svar på. Jeg søger derfor svar fra Jer, for i plejer at vide alt hvad der er værd at vide smiley
Hvis i kun kan svare på noget af det, så tøv ikke med at svar på det. Al viden er brugbart.

1. Først og fremmest: Er det hoppe eller føl der bedømmes på det fynske dyrskue? Det er jo ret vigtigt mht. fremvisningen. Jeg tror selv det er hoppen, men vil gerne lige være sikker.

2. Hvordan skal et føl gøres klar til dyrskue? Her tænker jeg selvfølgelig ikke at den skal strigles osv, men skal den flettes, klippes nogle steder, andet..?

3. Hvordan mønstres et føl? Altså hvordan løber man med den. Er det bare at give hende lang line og så følge med så godt man kan bag ved? smiley

Og hvis i ellers har nogle gode råd, så fyr endelig løs. Jeg suger til mig smiley

- Hov, hvis det gør en forskel med fletningen osv. så er det et New Forest føl smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.
  • Handyman til opsætning af brusesæt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyrskue med et føl
  • #1   3. jun 2014 På deres hjemmeside kan du finde en liste med kontaktpersoner:-)
    tænker at det er heidi du ska ha fat i.hun står for hestene

• #2   3. jun 2014 Jeg har aldrig selv haft hest + føl med, men jeg tvivler på at det er føllet der bliver vurderet, medmindre det er det, du har meldt til.
    På følskuer fletter man, så det syntes jeg sagtens at du kan gøre. Måske dommerne ser mere positivt på hoppen, hvis føllet ser lækkert ud.
    De gange jeg har set det, har løberen løbet bagved i en lang line, og sørget for at føllet ikke gik i vejen for mønstringen og hoppen.

Jeg ved ikke hvor mange dage I skal i ringen, men jeg ved at min eget føl gik helt død efter en transport til følskue og dagen efter hvor vi skulle mønstre, var hun meget træt. Nu er et dyrskue jo på flere dage, med flere mennesker og mindre ro, så måske et lille energi tilskud af en art? Min fik det fra Blue Horse, da avler gav mig det med "in case". Bare en lille bitte smule, var nok smiley

Men held og lykke smiley

• #3   3. jun 2014 Ja ved hun står for hestene, men vil helst ikke forstyrre med sådan nogle "lette" spørgsmål. Tænker der er en masse der har gode råd herinde nemlig smiley Ellers mange tak.

• #4   3. jun 2014 1. Først og fremmest: Er det hoppe eller føl der bedømmes på det fynske dyrskue? Det er jo ret vigtigt mht. fremvisningen. Jeg tror selv det er hoppen, men vil gerne lige være sikker.
    Det er hoppen du har tilmeldt og derfor også den der bedømmes. Klassen hedder jo noget a la "Hopper der foler i udstillingsåret"

2. Hvordan skal et føl gøres klar til dyrskue? Her tænker jeg selvfølgelig ikke at den skal strigles osv, men skal den flettes, klippes nogle steder, andet..?
    Det er individuelt fra race til race. Så spørg din raceguide. Men mit gæt er den ikke skal flettes.

3. Hvordan mønstres et føl? Altså hvordan løber man med den. Er det bare at give hende lang line og så følge med så godt man kan bag ved?
    Føllet mønstres ikke, da det er hoppen der bedømmes. Du vælger selv om hjælperen bare står stille med føllet mens hoppen bedømmes, eller om den skal løbe med. Kommer an på hvad hoppe og føl har det bedst med.

• #5   3. jun 2014 A new beginning:
    Mange tak for råd smiley
    Altså hende her er fyldt med energi! Jeg tror ikke vi skal ret meget i ringen med mindre vi bliver udtaget til skuets bedste føl. Det er jo ikke til at sige. Men der er en anden af samme race med, og der er hoppen virkelig fin. Jeg ved hun går til mere end min hoppe smiley
    Hvordan fletter du et føl? Hun har jo næsten ingen man, og vil højest sandsynligt ikke stå stille hvis jeg kender hende ret smiley
    Jeg har en rigtig fin trense på hende, så hun skinner med den på. Og har tænkt mig at forsøge at vaske hendes "hvide" sokker (de burde være hvide).
    Og hvad hedder tilskuddet? smiley

• #6   3. jun 2014 Mange tak Lotte. Jeg tror det er bedst hun løber med, da hoppen nok ikke gider vise noget væk fra dommeren så smiley

• #7   3. jun 2014 Det er det hun er der for:-)

• #8   3. jun 2014 Jeg fik en anden til at flette min, da jeg er en kegle til det, men rosenknopper fik hun da smiley Vi havde en masse hø, som hun stod og spiste af og ellers så lod vi hende tage en pause i ny og næ, hvor hun gik rundt.. smiley
    Rigtig godt med en lækker trense, det gør bare en forskel :D.. Jeg vaskede ben på min, evt bare gør det med en våd klud. Det sker jo desværre at de får lidt tynd mave, fordi de er stresset. smiley
    Det var det her hun fik: http://www.daminoshop.com/product/blue-hors-energy-booster-pasta-60-ml-111/?gclid=CKC7pYmV3b4CFQIMcwoduY0A7w smiley

• #9   3. jun 2014 Okay mange tak. Jeg ser på det smiley
    Hun er ikke bange for vand, så det bliver ikke et problem at vaske ben heldigvis smiley

• #10   3. jun 2014 - min havde også masser af energi til hverdag, men varmen og transporten slog hende helt ud. De bliver jo gejlet op, når de kommer ind i ringen, men min var så bombet at hun lå og sov hele tiden. Hun fik kun 3 dråber på tungen, og det hjalp betydeligt.. smiley

• #11   3. jun 2014 Okay, ja det giver god mening at de mister noget energi smiley
    Jeg ved ikke om det hjælper hvis hun spiser salt. For hun vil nemlig rigtig gerne have saltsten. Så tænker det i hvert fald må hjælpe lidt smiley

• #12   3. jun 2014 Jeg har lige været på dyrskue med vores 5 ugers føl i denne weekend, på Roskilde dyrskue.

1. Først og fremmest er det hoppen der skal bedømmes. Men udtages føllet til at repræsentere den race den er indenfor, vil den blive bedt om at dukke op til kåring og mønstring af skuets bedste føl. Men hovedsageligt er det hoppen der skal mønstres og bedømmes (: Føllet skal bare løbe med (dog i snor)

2. Der er ingen krav om hverken klipning eller fletning. Vi striglede blot og gav et par spray med glans/glimmer pynt. Intet andet.
    Desuden er der kommet nye regler indenfor mange avlsforbund ved kåringer om at man ikke mere må klippe hestene i ørerne f.eks. så de ser helst, dommerne, at det er så naturligt som muligt (:

3. Jeg ville bestemt ikke anbefale lang snor!! Det vigtigeste når du mønstre et føl, er at den self. går nærmest dommerne, hvorimod når hoppen vises frem er det lige meget hvilken side føllet går på.
    Selv løb jeg med føllet, i almindelig trækketorv og showgrime. Jeg lod ahm ikek gå i lang line, men løb ved siden af ham. På den måde kan du også bedre styrer.
    Det ses for tit af folk ikke får løbet med føllende når de har lang snor på, og det ender op i en omvredet nakke på føllet før de uheldigvis ligger sig ned. Jeg er selv meget modstander af det, fordi de kan få snoren om halsen og benene, mens de heller ikke lærer noget af det, andet end at bare løbe med deres mor. Desuden, når føllet først er løbet og du står bagved, kan man jo ikke gøre noget alligevel... og her i weekenden bare, mens vi var på banen med vores føl, var der to føl der fik vredet nakken, før de stejlede og faldt bagover. Hvilket jeg ikke synes er en værdig oplevelse for et føl ):

Håber du kan bruge dette til noget (; Skriv endelig privat hvis du vil have uddybet (: og ellers, god tur og held og lykke med dem!

• #13   3. jun 2014 Jeg syntes personligt altid man skal give et føl lang line. For at gøre min klar plejer jeg altid at give den lidt hår lak på pelsen - det er både dejligt for hesten og hestens aroma. Held og lykke med galop-løbet.

• #14   3. jun 2014 Mange tak begge to.
    Jeg er heller ikke vild med tanken om at vride nakken om, men så sandelig heller ikke med tanken om, at min veninde bliver sparket fordi følle løber fra hende og tovet så ikke er langt nok til at hun kan komme væk. Det er lidt et dilemma smiley
    Følle går heldigvis rigtig pænt i tov allerede, men man ved jo aldrig derude.

• #15   3. jun 2014 Det er sjældent føllet sparker når det er så tæt på i kort line. I modsætning til en lang line. Så kommer man hurtigt til at gå bag føllet, og den kan måske føle sig jagtet og derved fremprovokeres det måske at føllet løber frem eller sparker i stedet. Jeg stemmer stadig for kort snor. Så kan du også holde i grimen og har meget mere styr.

• #16   3. jun 2014 Det er selvfølgelig rigtigt. Jeg tror hun får en lang snor på, og så kan min veninde holde hende i kort snor, men hvis det går helt galt har hun mulighed for at give efter smiley

• #17   3. jun 2014 Hvad er det du skal have hoppen kåret i? Altså hvad hedder klassen? :). For hvis hun skal bedømmes som følhoppe, så trækker et godt føl ved siden op smiley

• #18   3. jun 2014 Klassen hedder "hopper på 4 år og over som foler i udstillingsåret" mener jeg smiley
    Og så kan de udtages til "skuets bedste følhoppe" smiley

• #19   3. jun 2014 Hmm, så ved jeg ikke lige, må jeg indrømme :). Håber du finder et svar! smiley

Og held og lykke med skuet, selvfølgelig! smiley

• #20   3. jun 2014 Jeg vil tro hun skal bedømmes som følhoppe smiley
    Ved i forresten hvad huld de skal være i når de går med føl? For jeg synes hun var flot sidste år, men der var hun åbenbart for tynd...

• #21   3. jun 2014 Lige med hensyn til det med lang line, så er det også det jeg foretrækker. Du kan ligeså nemt komme til at vride nakken rundt på føllet, i kort snor. Fordelen ved en lang line er at hjælperen kan være på afstand, men at føllet stadig har mulighed for at være helt oppe ved sin mor. Hvis både mønstre, føl og medhjælper render rundt oppe omkring hoppen, kan det se meget forvirrende ud. Det handler bare om som medhjælper hele tiden at aflæse føllet, og have de gode løbesko på. Lægger føllet an til et bukspring, så skal linen være lang nok til det, men ikke lang nok til at den snubler i snoren når den er færdig.

Men sådan lige en side bemærkning, hvorfor bruger man ikke flexliner på sine føl? Det er sku da smart! smiley

• #22   3. jun 2014 Flexliner? Hvad er det så? smiley

• #23   3. jun 2014 Sådan en snor man bruger til hunde, der kan kører ind og ud smiley

• #24   3. jun 2014 Når smiley den er nok en anelse for ustabil smiley

Kommentér på:
Dyrskue med et føl

Annonce