577 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Hvilket stævne skal jeg vælge? Hvilket stævne skal jeg vælge?

Hej alle sammen.

Er lidt i dilemma. Jeg har en 10 års DSP som altid har været dressurhest, men i løbet af det seneste år har vi taget hul på spring og military - begge dele gør han faktisk ganske godt, selvom han har sin størrelse lidt imod sig (han er 156 cm og går selvfølgelig som hest)

Vi er ret stabile på 90 cm, og her er vi begge trygge. Vi har prøvet kræfter med LC (og en enkelt LB*, men det gik helt i kage). Problemet er at modet svigter lidt på disse højder, vi har lidt svært ved afstandene, og så er springene pludselig store.

Jeg red i lørdags to LCer til C-stævne, det gik helt i fisk. Det var de absolut nemmeste spring han stoppede på, men han var bestemt ikke tryg ved opgaven. Vi gennemførte den ene LC med 2 stop og en bom og i den næste havde han en bom på nr 2 og stop på nr 3, hvor jeg fik ham over i andet forsøg, herefter sprang vi nr 4 og 5AB hvorefter jeg trak mig for at undgå dårlige spring.

Han har i marts været 0 i en enkelt LC.

Dilemmaet består i, at jeg egentlig meget gerne vil til stævne på Vilhelmsborg 5-6/6 og springe i alt 4 LCer. Til træning er han fin men når vi kommer ud kan jeg ikke helt stole på ham.

Ville I forsøge alligevel, eller vælge et klubstævne et andet sted hvor han kan springe 80 og 90 (som er lidt kedeligt og uden udfordring)

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilket stævne skal jeg vælge?
  • #1   19. maj 2014 spørgsmålet er jo hvad du har mest lyst til at bruge dine penge og energi på??

Jeg havde nok personligt selv taget til D stævnet og fået nogle "kedelige ture" oven på en weekend som den du lige beskriver, med nogle ærgelige ture i LC..

• #2   19. maj 2014 Havde det været et hvilket som helst andet C stævne end Vilhelmsborg havde jeg helt sikkert valgt det fra og klubstævnet i Silkeborg til.
    Et eller andet sted siger maven klubstævne, vil ikke gøre ham ked af det. men omvendt, vi har ingen problemer i LD - så lærer vi mon noget af det. Hmm..

Et helt andet alternativ er at nøjes med at melde til Vilhelmsborg 5/6 og er han flyvende så efteranmelde 6/6 derude. Og er han en abe, så køre til Silkeborg og ride LD 6/6

• #3   19. maj 2014 Det er også bare så dyrt at efteranmelde smiley

• #4   19. maj 2014 Jeg ville også helt sikkert vælge de kedelige ture. Så giver du ham en masse gode oplevelser med at være i byen, og så kan i begynde at bevæge jer ind på de lidt mere 'farlige' baner senere hen. smiley

• #5   19. maj 2014 Med mindre der er virkelig mange starter, så skal jeg ikke betale dobbelt. Og kan sikkert aftale det med dem på forhånd. Hende der arrangerer stævnet er samme person som hende der arrangerer stævner i vores egen klub.

Tænker bare om jeg "flygter" fra LCerne ved at vælge dem fra, og dermed aldrig opnår rutinen.

• #6   19. maj 2014 Hvorfor ikke tage en LC til d-stævne? smiley

• #7   19. maj 2014 Ville vælge et klub-stævne hvor du måske startede LE og LD? For st komme igang smiley jeg har selv prøvet det! Du skal være tryg hved højden og ikke bare noget med at prøve, men at have tillid til hesten, springet og højden! For hvis man starter med 100 meter ville det jo være held hvis du vandt! Også kunne du kæmpe dig videre i LC'en for du går videre til LB! Hvis den stopper i LC! Ville den naturligvis også gøre det i LB'en smiley

• #8   19. maj 2014 Han er ikke grøn på stævnebanerne, og han er ikke bange. Han har gået masser af stævner. Forskellen er bare, at jo højere springene bliver, jo sværere har vi ved det fordi afstandene er store til ham. LD kan vi, LC er stadig svært. Grunden til jeg overhovedet overvejer LD er at jeg ikke vil gøre ham ked af det.

• #9   19. maj 2014 Fordi banebyggerne til D stævnerne nogle gange er en rar ponyfar, og jeg skal være sikker på, at afstandene er korrekte når de når den højde. smiley

• #10   19. maj 2014 Ja ! Men husk at du skal tage det du bedst kan lide/hvad hesten bedst kan lide!

• #11   19. maj 2014 Rider kun LC på C plan, den ene LB var en klar fejl, der overvurderede jeg vores niveau. Men LE og LD er han 100 % sikker i. Der er 0 udfordring.

• #12   19. maj 2014 Ja så prøv en LD som start runde og få ham sat på plads i den! Også når du kommer til LC'en så har du sat ham på plads og i er klar til at få en roset med hjem! smiley

• #13   19. maj 2014 Plus jeg nok et eller andet sted synes det er unfair hvis jeg starter LE. Han er jo en hurtig lille skid, så den er nemt vundet/placeret. Men selvfølgelig, jeg MÅ jo gerne, så måske jeg skal være ligeglad med hvad andre synes.

• #14   19. maj 2014 Det er bestemt ikke for rosetterne jeg springer smiley Tror jeg har på den anden side af 200 der ligger, så jeg går mere efter den gode tur og oplevelserne - og C stævnerne er bare liiidt federe end D stævnerne. Dog har jeg aldrig startet D stævne i Silkeborg, måske de holder nogle der er rigtig gode smiley

• #15   19. maj 2014 Okay smiley
    Men jeg holder stadig fast i at masser af nemme og gode runder ville være det bedste.
    I har jo ikke noget i skal nå, så hvorfor ikke lade hesten finde ud af hvor sjovt det er, inden man går i højderne? smiley

• #16   19. maj 2014 Synes selvfyldig også at det er bedst med en god runde OVS! Men det var bare noget jeg skrev

• #17   19. maj 2014 Emilie, tror du misforstår mig lidt. Han HAR opdaget det er sjovt, han har fået mange ture i LE og LD (og LF før det), han går terrænspring og er med på stort set alt.
    Vi har det svært i LC fordi afstandene er store. I LE og LD kan man nemmere lægge et galopskridt mere ind eller sætte den stort af uden det er uoverkommeligt. I LC skal jeg dælme ikke ride baglæns, så kommer vi aldrig over på den anden side. Der er det bare FREMAD. Og nogle gange kikser det så.
    Så jeg vil selvfølgelig ikke gøre ham ked af det eller endnu værre skade ham (også derfor jeg efter han sprang 2 spring pænt i lørdags valgte at trække mig mens legen var god) men på den anden side får jeg jo ikke træningen i LC ved at ride LE og LD.

Kan du følge mig? smiley

• #18   19. maj 2014 Hvis hesten ikke er klar til LC og du ikke gider LD, så bliv hjemme og træn så afstandene kommer til at passe.

• #19   19. maj 2014 Lotte: Læs emnet. Har ingen problemer hjemme - når vi kommer ud når vi ikke altid helt frem fordi der jo alt andet lige er lidt mere at forholde sig til

• #20   19. maj 2014 Har læst, men det ændrer ikke på min mening. Hvis det ikke virker til stævne er det træningen hjemmefra der ikke er gjort godt nok.

Men så må du jo bare øge kravene hjemme så det bliver nemmere til stævne

• #21   19. maj 2014 Det er OK Lotte, det var bare ikke et råd jeg kunne bruge til noget. Ellers tak smiley
    Det har intet at gøre med, at jeg ikke gider ride LD, jeg er bare i tvivl om hvorvidt det afhjælper vores problem.

• #22   19. maj 2014 Jeg ville personligt hellere vælge at ride 4 x LC til C-stævne til et stævne hvor du er garanteret ORDENTLIGE forhold. Både mht til bundforhold på banen, afstande mellem forhindringerne osv. Du skal tænke på at de LC'er der laves her i maj-måned er lavet med henblik på at træne de uerfarne 4-års heste som skal ud og gå lidt inden de skal gå 4 års championaterne i LC.

Du får med garanti de bedste muligheder for at ride nogle gode ture ved at vælge at ride 4 x LC på Vilhemsborg!

Det med at modet svigter, kender jeg selv ALT for godt. Jeg har aldrig turdet tro på at jeg kom til at springe en LC igen, efter jeg havde et par lorte ture fordi modet svigtede totalt. Jeg har ved at ride fast undervisning hvor vi ALTID slutter med mindst et' spring i LB** højde lært det på den hårde måde. Der udover har jeg også en hest som går meget kort, hvilket slet ikke er hensigtsmæssigt i fx kombinationerne med 1 galopspring indeni. Der skal jeg altid ride til for at springe udover B'eren også må modet ikke svigte. Der udover har jeg lavet en liste for mig selv som jeg kigger på hver gang inden jeg springer op på hesten, klar til at springe (stævne eller træning):

- rid hellere frem end tilbage mod en forhindring
    - rid højere tempo end du havde tænkt dig at gøre
    - tag et spring af gangen fokuser KUN på det ene
    - find smilet frem og nyd det
    - hesten er ligeglad med om springet er 80 eller 110
    - en godt spring er ikke nødvendigvis et spring uden nedrivninger
    - en god runde indkassere ofte fejl, men kan være kanon alligevel!
    - vær ikke bange for bomme, hesten kan have et KANONT spring selvom den piller en bom!

• #23   20. maj 2014 synes at et godt råd er: at man starter én klasse lavere end man normalt springer til træning smiley DVS. hvis man f.eks. maks springer LB hjemme så spring LC til stævner....osv.

Kommentér på:
Hvilket stævne skal jeg vælge?

Annonce