{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akademisk Ridekunst?:-)
  • #1   4. jun 2012 (link fjernet)


    "

    Akademisk Ridekunst




    Den Klassiske Ridekunst kan spores helt tilbage til Xenofon, græsk statsmand og feltherre ca. 400 f. kr., hvis arbejde byggede på Simon af Athen´s værk om ridekunsten. Et værk, som desværre er gået tabt for eftertiden. Det er den ældste rideform, der kendes. Ifølge Den Klassiske Ridekunst, må alle bevægelser bygge på streng hensyntagen til naturlovene. Fokus på grundig opbygning af hestens muskulatur og smidighed er i højsædet. Sammen med indlæringen af hjælpere, som til stadighed forfines er arbejdet en langsommelig proces. På denne måde har man igennem tiden, med baggrund i den klassiske ridekunst, holdt hesten stærk, sund og smidig. Ikke mindst fordi hesten som brugshest var et værdifuldt aspekt f.eks. i krige, hvor kun den godt uddannede hest, der kunne føres med lette hjælpere, kunne sikre den ridende soldat, at komme i nærkamp og både angribe og undvige modstanderen og således komme levende ud af kampen.

    Grundlæggende bygger principperne på at øvelser altid udføres i overensstemmelse med naturlovene og i et værdigt samarbejde med hesten. Xenofon har engang sagt: ”Tvang og uforstandighed er aldrig smuk og ville – som allerede Simon sagde – være det samme som hvis man tvang en danser til at springe rundt ved hjælp af pisk og sporer; derved virker menneske som hest snarere hæslig end smuk.”

    Dressuren er til for hestens skyld og ikke omvendt!

    Akademisk Ridekunst

    "Enhver hest er anderledes end andre, og enhver rytter tænker og føler anderledes end andre. Ikke desto mindre vil jeg forsøge at definere en logisk fortolkning af den klassiske skole, som kan tjene som grundlag for det videre arbejde."Citat Bent Branderup, Klassisk Ridekunst 2000

    Akademisk Ridekunst er Bent Branderups definition og fortolkning af den klassiske ridekunst, indsamlet igennem hans grundige studier af tidligere ridtmestre og hans praktikperioder hos flere af dem. Bent Branderup forener teori med praksis og igennem denne lære kan vi således i dag arbejde med at uddanne vore heste efter principper fra Den Klassiske Ridekunst.
    At arbejde ud fra den akademiske ridekunsts principper betyder at vi må være villige til at søge viden(teori) om arbejdet med at uddanne hesten og ikke kun benytte os af vores praktiske kunnen. ”Kun igennem et teoretisk fundament, kan ridningen hæve sig fra det rent håndværksmæssige til kunst”. (Podhajsky: Den klassiske ridekunst 1999)
    Ifølge Bent Branderup, bliver ridningen til kunst når: ”Kunsten definerer jeg som sammensmeltningen imellem to væsener og det skal være åndeligt – to sjæle skal ville hvad to kroppe kan og fysisk skal det være mit sæde, der smelter sammen med hestens ryg og min hånd der smelter sammen med hestens mund.” (Citat Bent Branderup, interview 2007)

    I dag har vi blot heste for fritidsridning, men ikke desto mindre er det vigtigt at sørge for at vi kan forsvare at bruge den til det ved at holde den sunde, rask, stærk og smidig.
    Vi må huske at hesten ikke fra naturens side er bygget til at vi mennesker skal klatre på ryggen af dem og for ikke at ødelægge hesten, må vi sørge for at styrke dens muskulatur og gymnasticere den i overensstemmelse med dens anatomi. Det kan vi netop gøre ved at arbejde med hesten ud fra principperne fra Den Akademiske Ridekunst og således arbejder vi efter devisen:

    Dressuren er til for hestens skyld og ikke omvendt!"


  • #2   4. jun 2012 Okay tak for svaret:-)

  • #3   4. jun 2012
    Cathrine Bella * Akademisk Ridekunst *: Ja det kan jeg hør:-)
    Det vidste jeg ikke:-)
    Men det er fordi , jeg snart skal have undervisning på min fjordhoppe, men jeg vidste ikke om jeg ville have normal undervisning eller om jeg vil have i akademisk ridekunst?:-)


  • #5   4. jun 2012 Jeg er nu ikke helt enig i, at man ikke kan stille op til stævner hvis man rider akademisk. Den akademiske uddannelse gavner hestens uddannelse på mange områder, - som man da godt kan tage med sig i dressuren til stævner.
    Akademisk træning kan øge hestens smidighed, bæring og kropsbevidsthed + i høj grad også rytterens evner.

    Det er klart at man til stævner ofte belønner heste, som går med hovedet hevet ind til kroppen i falsk samling og uden at bagparten er med - men det gør ikke, at jeg synes man bare skal fortsætte sådan, og ignorere den mest korrekte uddannelse anatomisk og biomekanisk set.


  • #6   4. jun 2012 Hvad angår stævner bliver der trukket point fra hvis rytteren ikke har kontakt til hestens mund. Og det er forskelligt afhængig af hvilken type akademisk man rider / hvem der er ens underviser, hvorvidt man har tøjlekontakt eller stiller mod slaske-tøjler ala Bent Branderup smiley

  • #7   4. jun 2012 jeg kender flere som rider dressur på rimeligt højt niveau og til daglig træner akademisk supplement for netop at opnå¨r bedre balance og kontakt

  • #8   4. jun 2012 Okay:-)
    Ved stadig ikke lige helt hvad jeg vil:-)


  • #9   4. jun 2012 Haha nej det er ikke sikkert;-P


  • #10   4. jun 2012 Cathrine: Tror ikke helt jeg forstår, hvad du mener med vandret halsstilling? Er det remonte du mener? Eller?
    I akademisk ridning søger man da mod at ride i samling - remonte/udstrakt hals indøves i starten af uddannelsen på vej mod målet, men er ikke i sig selv målet.


  • #11   5. jun 2012 I både akademisk dressur og de alm. dressurfordringer ønsker man at se hesten søge frem til biddet. Der er ikke nogen der forventer at en hest i LC-klasser er rejst i halsen smiley Der er meningen altså at hesten skal søge frem til biddet i afslappet og rimelig udstrakt holdning.

  • #12   5. jun 2012 Okay:-)

Kommentér på:
Akademisk Ridekunst?:-)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce