777 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Problemer med pony'er.... Problemer med pony'er....

Jeg har to dejlige ponyer, men jeg har bare det problem at min ene pony desværre er alt for tyk.
Jeg har haft ham i lidt over en måned, han er en shetlænder, og har en meget stor mave. Da jeg fik ham fodrede den forige ejer ham med mineraller og hø/frø løstgræs. Det er så hvad det kan være, men da vi fik ham hjem havde vi jo selvfølgelig ikke de mineraller han sku ha. Så vi fodrede ham med de vitaminer min haflingerhoppe spiste. Det var jo også en fin nok løsning indtil de skulle til at fodres med 'rigtigt' foder, her til oktober.
Men han kunne så ikke lide dem, vi prøve i starten at putte noget æble over, eller putte de godbids formede vitaminer ind i et æble eller noget,men han ville ikke spise dem og det var jo syndt, men vi skulle selvfølgelig ikke tvinge ham til det, så vi fodrede ham kun med hø. Han spiser stadig kun hø nu, men jeg er ved at 'trappe' ned med det, og så vil jeg jeg gerne spørge jer om i kender noget 'kraft' foder, der ikke feder så meget og kan i anbefale noget jeg gør så han taber sig. Vi har bare gået/løbet lange ture med ham, da vi alle i familien er for store til at ride ham.

Så har jeg også min anden pony. En haflingerhoppe på 15 år, der har sin egne menninger om hvad der skal ske. Hun er meget 'afhæning' af græs hvis man kan sige det sådan. Hun står på en fold med ikke så meget græs, men den skal snart udvides, vi har ikke fundet ud af om vi skal så græs på den endnu. Hver gang vi er ude at ride eller gå, så tager hun efter græs, det er både dårlig opdragelse og en vane. Her i forgårs var vi ude og ride, mig og min søster. Hun løb med den lille shetlænder, og jeg red på hende her. Vi red på en sti bag vores hus, men oppe ved huset er der græs, det var menneingen vi skulle spiringe og det gik også fint nok, indtil jeg skulle til at ride op med huset hvor græset var. Det var et meget lille spring så vi skulle sådan set kun trave, men hun galopperede, jeg prøvede lidt at sænke farten, men det er ret svært da jeg kun havde nogle tøjler jeg spændte fast til grimen, det hvade jeg fordi jeg ikke vil rive hende i munden når hun gør det. Hun blev ved med at galoperer, og da vi var oppe ved huset, hun havde stadig ikke sat farten ned. Tog hun hoved ned, og jeg nåede at 'hoppe' over hoved på hende, da jeg var forberedet på det, men det er stadig rigtigt farligt, både for mig, hende og dem vi møder, på vores vej. Kender i noget trænning, vi kan begynde på for at få hende til at stoppe, eller bare noget der hjælpe.
Håber i kan hjælpe!:)

Sorry for det lange indlæg:/

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problemer med pony'er....
  • #1   18. sep 2013 giv din haflingerhoppe noget stråfoder den er jo sulten

og så må du når der er nok foder lære den at når du går med den så vil du ikke have at den skal spise men koncentrere sig om at gå

hver gang den stikker hovedet ned for at spise så tager du hovedet op og siger -Nej! så skal den nok lære det (men du skal så også være bestemt på den måde at en mandag du har god tid så må den stadig ikke få lov til at spise græs når du går med den)

• #2   18. sep 2013 Tak-jeg har som regel pisk med, og jeg siger også nej og 'kæmper' hver gang hun tager hoved ned. Vi har desværre ikke nogle ride bane, men vi rider nogle gange på folden. Hun får både hø og vitaminer skal snart til fodre dem med kraft foder. Jeg er hele tiden bestemt, men vi har også de dage, hvor jeg næsten ikke en gang behøver at hold hende, når vi går, men vil prøve jeres råd:)

• #3   18. sep 2013 Vi havde en pony på et tidspunkt, der meget let blev forgangen, derfor gav vi hende noget foder, som mættede rigtig meget, men uden at det fedede ret meget smiley
    Jeg kan lige prøve at finde ud af hvad det hedder senere ?:)

• #4   18. sep 2013 http://www.brogaarden.eu/Heste.527/Optimal-Leisure-Diet-15-kg.39611.aspx#.UjlIFxZNLq8
    Bruger det her til min haflinger hoppe smiley det er godt.
    Vores små ponyer får det her (også shetlændere :-)): http://equsana.dk/produkter/pony

• #5   18. sep 2013 Hvordan ser din shetlænder ud? Er den så rund, at den er "lige" over rygraden - altså så der kan lægge sig vand på den? Eller har den en okay synlig rygrad, men stadig en stor mave?
    Hvis det er sidstnævnte, så er din shetlænder ikke tyk, men kan have orm.

Tidligere ejer har fodret den fint med vitaminer/mineraler, hø og frøgræshalm.

Hvis den ér tyk og ikke blot har stor vom pga orm, så giv den hø i fintmasket hønet - ca 2 kg morgen og 2 kg aften og halm for resten. Og så find et vitamin/mineral produkt som den vil spise.

Mht til din haflinger, så må du indøve stopsignal, så du er sikker på hun lytter til dig i enhver given situation.
    En positiv indlæring som helt sikkert vil virke på en hest som hende du har, er brug af godbidder.
    I skal samarbejde -.ikke modarbejde hinanden, at bruge pisk og hårde træk i biddet gavner ikke jeres samarbejde på sigt og øger ikke tilliden mellem jer.

Tag en pose med små gulerodsstykker i din jakkelomme og øv med hende fra jorden først.
    Gå ved siden af hende, sig stå mens du selv står stille.....hun går måske lidt længere frem end dig til at starte med - stop hende med træktovet hvis det er tilfældet, og bak hende tilbage dertil hvor hun skulle være stoppet. Giv hende en godbid.

Så går du frem igen - hun følger dig, du stopper! og hun skal stoppe prompte så snart du gør det. Ros hende og giv hende en godbid.

Gentag, gentag og gentag.

Nu er hun opmærksom på dig og de ting du beder hende om.

Stig op og rid hende - stop hende, giv godbid mens du sidder på hende. Rid frem....stop, godbid.
    Du kan finpudse stopsignalet så meget, at du til sidst kan stoppe hende med en lillefinger - fordi hun GERNE vil efterkomme de mindste signaler fra dig, modtage ros og godbid.

Denne fremgangsmetode kommer du langt længere med, end ved brug af pisk og øm mund.

Hvis du rider hen over noget græs og hun vil trække hovedet ned, så skal DU være foran hende HELE tiden. Sørg for at sætte dig godt ned i sadlen - rid med forholdsvis let forbindelse til hendes mund, men fasthold dit tag i tøjlerne - således at når hun forsøger at trække ned, så møder hun modstand, samtidig med et nej fra dig.
    Det er VIGTIGT at du sidder godt ned i sadlen, så hun ikke trækker dig med frem og opnår hendes godbid (græsset).

Når i har redet f.eks 100 meter og hun har forsøgt sig måske 3 gange og dette ikke er lykkedes hende, så bed hende stoppe og giv godbid fra lommen og ros hende.

Så rider i videre, mens du stadig er opmærksom og klar til hendes forsøg.

Fortsæt med dette indtil hun dropper tanken om, at spise græs mens du rider hende.

Når i er færdig med at ride, så afslut med at tage hende med ud i grime og træktov og lad hende græsse lidt - og HYG jer smiley

Håber du kunne bruge dette til noget smiley

• #6   18. sep 2013 Jeg vil når jeg kommer hjem fra skole lige gå ud at mærke på shetlænderens ryg:) jeg skal prøve det med min haflinger, lyder som en god ide:)

• #7   18. sep 2013 Hø er da langt bedre til en shetter end kraftfoder, supler blot med vitaminer og mineraler og meget gerne af den slags hvor de ikke skal have ret meget pr. 100 kg. for at være dækket ind smiley

• #8   18. sep 2013 Der hvor vi bor er der bare ikke rigtig nogle der sælger ud af hø, da det skal bruges til dem selv. Ku godt tænke migatfinde noget mad som mætter, og som ikke feder, både til min haflinger og shetteren smiley

• #9   18. sep 2013 Lesiure diet er godt til nøjsomme heste smiley
    Dine heste SKAL have hø eller frøgræs, det er et must.

• #10   19. sep 2013 MariA - ved du hvor man kan finde det?:) men hvor jeg bor er der desværre ikke mulighed for at købe hverken frøgræs eller hø, jeg bor på en Ø så det er rigtigt besværligt hvis jeg skal have det fra fast landet af:)

• #11   19. sep 2013 Ja, jeg tror man kan bestille det på Brogaardens hjemmeside smiley
    dine heste SKAL have hø eller frøgræs, som i SKAL.
    Det er enormt vigtigt. Du må få fat i andre på øen, og spørge hvor de får deres fra. Tvivler på du er den eneste øboer med hest smiley
    Du får vel hø et sted fra? og der må da også være landmænd på øen.

• #12   19. sep 2013 MariA - min hest har aldrig fået hø 'fast, og har aldrig taget skade:)
    Tværtimod der er masser af heste, men mange af den får heller ikke hø:)
    De andre høster selv til eget forbrug, der er også masser af landmænd, men de høster mere raps:)
    Nu må du heller ikke tro at min hest ikke får noget, men hun har fået lidt wrap nogle år ellers har hun også fået noget hø nogle år, men der er bare ikke nogle der sælger ud af det mere. Ellers har hun bare spist det halm hun får i boksen:)

• #13   19. sep 2013 Så må du bestille i store mængder smiley

• #14   19. sep 2013 Vi prøver sørme også stadig og se om det er muligt at få hø her på ø'en smiley

• #15   19. sep 2013 Så må i jo selv hente udenfor øen.

• #16   19. sep 2013 Det kan vi ikke indtil videre vi har ikke nogen bil

• #17   19. sep 2013 Så må i betale det, det koster at få leveret.
    Hvor bor du henne?
    hvor køber du dit foder? måske er der nogle der, som kan hjælpe dig.

• #18   19. sep 2013 Det ender det jo nok også med i sidste ende.
    På en ø, lige pt er der halvanden time til fastlandet,
    Når nogle af de andre der bor på øen med hest skal havde deres, men det er jo ikke så stort som et læs hø

Kommentér på:
Problemer med pony'er....

Annonce