801 visninger
|
Oprettet:
At komme når man kalder {{forumTopicSubject}}
Ja jeg overvejet lidt om der var nogle special måde man kan lærer sin hest at komme på folden når man kalder. I dag kaldte jeg, an kigger op og spiser derefter videre. hmm... SÅ går jeg ned efter ham og når jeg har en afstand på 10 m fra ham kommer han så.
Det kan godt være jeg bare er doven men det kunne nu være rart han bare gik op til mig med det samme
- nogle forslag?
maj 2007
Følger: 64 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 109 Svar: 812
apr 2013
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Svar: 455
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
En hest kommer for det meste løbende fordi den forbinder en med mad..
aug 2011
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 64
Jeg har ALTID mad med på folden (gulerød, æble?) Og min pony ELSKER mad. Men når de andre heste kommer når jeg kalder (Nogle gange (sjældent)) først der kommer min pony også
aug 2011
apr 2013
'Og 2, Det kommer jo an på hvor mange heste der er på marken. Ved mig er der kun to, og når den ene skal ind så skal begge ind
Men nej. Ellers ved jeg det ikke
apr 2013
aug 2011
aug 2011
Det gør vi ikke, tak for forslaget jeg tror bare ikke det ville gå, Men jeg kunne selvfølgelig tage 4 æbler i en spand og rasle så kan de jo bare få et hver
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 356
Nu kommer han styrtende når jeg kalder og fløjter :))
Men nogle heste foretrækker altså bare græs og flok frem for ridning, ejer og godbidder :))
aug 2011
Ja det kan godt være han er en de heste
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 605
aug 2011
Mia : Alt for smart!
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Du gnubber så dyret, så er der en belønning i og komme til dig ;o). Ligesom du måske stikker ham en godbid, hø eller foder på andre tidspunkter.
aug 2011
jan 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 141
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
Hun havde ham, og en hoppe, og havde altid mad ud til dem når hun hentede dem på folden (altså ikke en spand med mad, men et æble, noget brød og sådan).
Så det gjorde jeg også da jeg fik part på ham. Og jo, 90% af gangene kom han da også over til mig, men jeg skulle stå og kalde i et par minuter - men når ejeren kom og kaldte ÈN gang - WRUUUUUM - så kom han i FULD galop, HVER gang :-/.
Jeg tror måske det kan sammenlignes lidt med fx. spring. Hvis man har en forventning om at hesten springer, og er helt sikker på det inde i sin mave - så springer hesten også. Ejeren af min part havde en forventning og at han skulle komme, og var slet ikke i tvivl om at han ville - så derfor kom han løbende til hende, hvorimod jeg altid var i tvivl om "åh, kommer han nu også..." - og hvis jeg var rigtigt meget i tvivl, så kom han altså bare IKKE.
Han kom løbende til mig èn gang, og det var dagen efter jeg for første gang havde lavet løsspringning med ham, som han bare ELSKEDE: Tror han forbandt mig med noget godt/sjovt, og derfor kom løbende.
Med min egen hest lærte jeg den også at komme ved at kalde, og så give den en godbid i form af et æble eller lignende når den kom. Hvis den ikke ville, gik jeg lidt tættere på, og lidt tættere på - men den skulle altid selv tage de sidste par skridt for at få æblet. Det virkede dog ikke en skid da de kom på sommergræs Men mit forhold til hende blev også generelt ret dårligt der af andre årsager (træningen gik skidt, hun løb med i skoven, jeg blev bange for hende osv).
Mht. de andre heste er det slet ikke noget problem. Godbid eller ej, lader jeg altså ikke heste nærme sig mig på folden, medmindre jeg har en intention om at jeg skal trække pågældende hest ind eller noget. Det er simpelthen for farligt at stå med 5 andre heste omkring sig, sin egen i træktov, og et led der skal åbnes.
Så jeg vifter altid andre heste væk med træktovet (slår dem selvfølgeligt ikke, alle de steder jeg har redet har hestene været velopdragne nok til at forstå det når man vifter med tovet) - så jeg vifer dem væk - og tager mig så af min egen, og forsøger de at nærme sig, vifter jeg dem væk igen.
Har aldrig haft en hest der er smuttet ud af ledet med mig, eller andre problemer på folden (7, 9, 13) ved denne fremgangsmåde.
aug 2011
At komme når man kalder