818 visninger
|
Oprettet:
ny til redet pony {{forumTopicSubject}}
heii derude. jeg ved ikke helt hvornår og hvordan, mig og min pony silke er klar til stævner, spring, nedsidning osv. hun har været redet i godt og vel 2 måneder og klarer det super flot. hun er jo 7 år så har lidt flere muskler end en 3 års. og er lidt mere klar i hovedet end de fleste ung heste er. hun har en remme lig god balance allerede nu. men hvis i ville være søde at smide en kommentar med nogle gode råd så ville det være en stor hjælp.
tak på forhånd.
dec 2008
Følger: 129 Følgere: 126 Heste: 2 Emner: 192 Svar: 1.074
mvh katrine
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
og det med de laaaaaaange vokse pauser er fis.. det handler om at lytte til sin hest. hvis din hest siger NEJ ikke i dag.. så er det fordi den ikke har overskud.. så nøjs med at strigle den.. men er den glad og sød som den plejer er der intet i vejen for at ride..
tror personligt at min egen ville blive tosset i hovedet af at skulle undvære at ride.. hun ELSKER at ride med mig.. men jeg rider så osse primært på hendes præmisser..
mht til stævner.. ro på.. lad lige hesten lære tingene ordenligt først.. vi alle starter et sted.. men hopper ikke direkte ud i de store konkurrencer..
start evt nogle LD dressur stævner til foråret.. så kender I hinanden fuldt ud.. og derved vil det gå så meget bedre..
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 11
og bettemus<3 ja slf. jeg har både hende der har til redet hende indeover og min ride lærer som jeg kan spørge til råds
jeanette H. ja vi køre et forløb der ca. hedder 1 dag longsjerning 2 dag ridning 3 dag fridag/strigle . alt efter tid og vejr. men maks 3 ride dage om ugen
maj 2011
Følger: 148 Følgere: 113 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 1.179
Men jeg må erklære mig enig med Bettemus.
Tror en voksepause varer, til du kan mærke at hun er klar igen.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Nogen heste, er hurtigere klar en d andre. Nogen skal have pauser, mens andre ikke behøver det.
Du kan godt tage nogen små hyggestævner, men igen, så tag det i hestens tempo. Jo mere grundig du er nu, jo bedre vil det gå dig om nogen år. Hvis du bruger nogen måneder nu, kan det ofte spare dig, for år senere, fordi hesten så ved 100% hvad den skal
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Tilrider man en 3-års hest, så VIL den på et tidspunkt give sig til at vokse, og så har den godt af at have lidt fri til dette - men en 7-års hest er færdig med at vokse.
Den kræver så til gengæld væsentlig længere tid til at styrke sener og ligamenter, ligesom det også tager længere tid at opbygge muskler jo ældre hesten bliver.
En dyrlæge gav mig for nogle år siden virkelig noget at tænke på. Han sagde (i et foredrag om træning af ungheste), at en 3-årig hest har brug for 3-4 måneder for at styrke sener og ligamenter til at holde til ridningen - men en 4-årig har brug for ca. 6 måneder!
Hvis ét eneste år kan gøre, at "styrkningstiden" fordobles, så er det jo klokkeklart, at der skal passes meget på, når man starter op med en 7-års hest. Den skal have GOD tid til at styrketræne, så den ikke ender med en skade (f.eks. en seneskade).
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 11
ny til redet pony