{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

ny til redet pony {{forumTopicSubject}}

heii derude. jeg ved ikke helt hvornår og hvordan, mig og min pony silke er klar til stævner, spring, nedsidning osv. hun har været redet i godt og vel 2 måneder og klarer det super flot. hun er jo 7 år så har lidt flere muskler end en 3 års. og er lidt mere klar i hovedet end de fleste ung heste er. hun har en remme lig god balance allerede nu. men hvis i ville være søde at smide en kommentar med nogle gode råd så ville det være en stor hjælp.

tak på forhånd.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ny til redet pony
  • #2   2. sep 2013 først spring og stævner efter ''voksepausen'' selvom den nævnte hest er 7 år, har den brug for en voksepause ligeså meget som en 3 års hvis ikke mere, den pause hvor den kan få tænkt det hele i gennem, ellers ende du med en stresset hest som hverken kan holde til stress eller at blive presset det mindste, udover det ville en hest uden voksepause være nemmere at overbelaste - bare et godt råd ingen siger du skal følge det, men er selv ved at tilride og vil på ingen måde springe voksepausen over smiley
    mvh katrine

• #3   2. sep 2013 min Kusine er uddannet i hestens Biomekanik..
    og det med de laaaaaaange vokse pauser er fis.. det handler om at lytte til sin hest. smiley hvis din hest siger NEJ ikke i dag.. så er det fordi den ikke har overskud.. smiley så nøjs med at strigle den.. men er den glad og sød som den plejer er der intet i vejen for at ride.. smiley
    tror personligt at min egen ville blive tosset i hovedet af at skulle undvære at ride.. hun ELSKER at ride med mig.. men jeg rider så osse primært på hendes præmisser..

mht til stævner.. ro på.. lad lige hesten lære tingene ordenligt først.. vi alle starter et sted.. men hopper ikke direkte ud i de store konkurrencer.. smiley
    start evt nogle LD dressur stævner til foråret.. så kender I hinanden fuldt ud.. og derved vil det gå så meget bedre.. smiley

• #5   2. sep 2013 De skal ikke have voksepauser, men de skal have fridage og varieret træning, uanset alder for tilridningen... Sener, led og ligamenter skal alle styrkes og det tager tid, uanset alder...

• #6   2. sep 2013 hvor lang tid vare sådan en vokse/tænke pause ca. og tak for nogle råd.

og bettemus<3 ja slf. jeg har både hende der har til redet hende indeover og min ride lærer som jeg kan spørge til råds

jeanette H. ja vi køre et forløb der ca. hedder 1 dag longsjerning 2 dag ridning 3 dag fridag/strigle . alt efter tid og vejr. men maks 3 ride dage om ugen

• #7   3. sep 2013 Iiiih, hvor er jeg glad for at høre, at du får hjælp til den lille pony! smiley

Men jeg må erklære mig enig med Bettemus. smiley
    Tror en voksepause varer, til du kan mærke at hun er klar igen. smiley

• #8   3. sep 2013 Du skal tage det i hestens tempo, det er det afgørende smiley
    Nogen heste, er hurtigere klar en d andre. Nogen skal have pauser, mens andre ikke behøver det.

Du kan godt tage nogen små hyggestævner, men igen, så tag det i hestens tempo. Jo mere grundig du er nu, jo bedre vil det gå dig om nogen år. Hvis du bruger nogen måneder nu, kan det ofte spare dig, for år senere, fordi hesten så ved 100% hvad den skal smiley

• #9   3. sep 2013 Enig med Jeanette H - varieret træning, så man ikke slider ensidigt på hesten og et passende antal fridage er guld værd.

Tilrider man en 3-års hest, så VIL den på et tidspunkt give sig til at vokse, og så har den godt af at have lidt fri til dette - men en 7-års hest er færdig med at vokse.

Den kræver så til gengæld væsentlig længere tid til at styrke sener og ligamenter, ligesom det også tager længere tid at opbygge muskler jo ældre hesten bliver.

En dyrlæge gav mig for nogle år siden virkelig noget at tænke på. Han sagde (i et foredrag om træning af ungheste), at en 3-årig hest har brug for 3-4 måneder for at styrke sener og ligamenter til at holde til ridningen - men en 4-årig har brug for ca. 6 måneder!

Hvis ét eneste år kan gøre, at "styrkningstiden" fordobles, så er det jo klokkeklart, at der skal passes meget på, når man starter op med en 7-års hest. Den skal have GOD tid til at styrketræne, så den ikke ender med en skade (f.eks. en seneskade).

• #10   3. sep 2013 Jeg ville mene, at nu hvor den er nytilredet, og du nok højst sandsynlig ikke har redet ret meget nedsidning, siden du spørger til det, så start med nogle LD'er (dressur) så din pony, kan vænne sig til at være med ude og gå stævner, imens du træner derhjemme med de andre ting. Jeg ville personlig aldrig gå ud og stille op i spring på en pony der er redet i 2 måneder, det handler om gode ture, og ikke placeringer, når ikke den er redet mere smiley

• #11   3. sep 2013 Ja slf. Jeg tar et skridt ad gangen og venter til vi føler os klar. Og tak for de mange gode råd

Kommentér på:
ny til redet pony

Annonce