{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.327 visninger | Oprettet:

Øv øv øv det skulle jo nok komme....Magtkamp.... {{forumTopicSubject}}

Måtte bare ud med det...I dag fik jeg min første virkelige magtkamp med min hest hvor han lukket fulstendig ned....Han havde blevet striglet og spulet på hovene og vi skulle ud at træne...Jeg var ved at skulle tage Kapsunen på og havde taget hans grime rundt om halsen på ham så han stod med den ene spiltov gummikæde fastgjord i grimen.
Li pludselig begyndte han at gå og han ville ikke stoppe eller lytte på mig. Han blev jo stoppet af gummikæden og drejet rundt og prøvet at trække. Jeg prøvet at få ham frem og ind af døren igen men han ville simpelthen ikke høre da han havde fået det for sig at han havde egne planer. (Han har ikke blevet bange for noget...Er 110% sikker) at kommandere ham, lokke ham osv intet nyttet og han bare gik ind i mig, ud og ind af døren, slog hovedet i dørkarmen på et tidspunkt osv. Til sidst blev jeg stik tosset og skældte han ud, og gav han et rap med trektovet. Han blev sur men forstod at nu var det nok. Jeg fik ham så ind af døren, fik lukket den og bakket ham på plads da han endelig hørte efter. Fik ro på mig selv igen og stod og faldt ned med ham før vi gik ud og trænet. Så var sig selv igen og vi havde en god træning...Han har ALDRIG lukket ned på den måde før...Jo han har prøvet grænser og afprøvet min tålmodighed flere gange som plager jo ofte gør, men aldrig så voldsomt....Han var li ved at ødelægge min dag....
Flere her inde der har været nødt til at komme op i det røde felt for at få de til at høre efter?

Har det så dårligt med at skulle være nødt til det da jeg stræber efter at samarbejdet skal foregå med positiv forstærkning uden tvang og magt. Men jeg nøler ikke hvis det er på sin plads da det i sidste ende er jeg der bestemmer...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv øv øv det skulle jo nok komme....Magtkamp....
  • #1   19. aug 2013 Ej hvor er det underligt...
    Skalle han gjorde fuldkommen det samme bare i ridning vi nåede indengang at skridte sådan rigtig før han begyndte på det...

Men hvis du vil høre mere så kan du skrive en pb.

Men havde det også virkelig dårlig da jeg pressede ham frem... men endte heldigvis ud i noget godt med at vi kom ud på tur, hvor han så begyndte på det samme men jeg fik ham da heldigvis frem.

• #2   19. aug 2013 vissevasse... min har forsøgt at løbe mig ned.. stejle mig ned.. stejlet med en hængende i grimen.. hun har været stukket af.. hun havde lært fra forrige ejer at hun var stærk, men det har hun da glemt igen.. smiley det går over.
    selv i dag skulle hun liiiiige smide et ben i armen på mig, da vi striglede.. så fik hun bare et rap over knæet og fik af vide at hun skulle stå!

men lyder til at du vandt kampen, og det er det ALLER vigtigste.. heste prøver grænser af.. bare sørg for at vinde kampene de stiller for dagen.. smiley

• #3   19. aug 2013 Altså Landeur er 19 år, og laver stadig de der såkaldte magtkame.
    Det er en fase de skal igennem, og nogle heste lærer og lade være andre gør ikke!
    Landeur kan os godt finde på at skubbe til mig, gå ind i mig, mase mig op ad væggen og virkelig være strid til tider! Hvor jeg ikke et sekund tøver med lige at hæve stemmen, og markerer mig med træktovet (bestemt ikke hårdt, snitter ham nærmest kun), og så forstår han det os godt!
    Dog er han begyndt at misbruge tricket at kysse, så det gør han jo når han godt ved den er gal! smiley

• #4   19. aug 2013 man skal IKKE have det dårligt, når ens hest prøver en af.. de skal ikke lære at hvis de er umulige, så slipper de.. for så blir det ved.. det er bare om at tage kampen!

• #5   19. aug 2013 Gøg og gokke, om du så ramte ham hårdt ville ikke gøre noget.. tænk på at ude på folden, får de altså bagben.. og der kan sku sidde en jernsko i bunden.. smiley fordi de får rappet sig en med et træktov er ikke være end vi får et dask på skuldren.. men ofte er det lyden og ikke smerten de reagerer på.. smiley

• #6   19. aug 2013 nogle gange skal heste bare prøve en af.. Min hoppe skabte sig helt vildt da smeden var her sidst.. har hende normalt inde selv og strigle ordne tage hove og alt og hun stå bare.. men denne gang der skulle hun vade rundt prøvede halvt og ligge sig ned nå smeden dog benet og var jah for at sige det total træls, ligesom dengang jeg købte hende og hvor hun bare havde gået og gjort hvad der passede hende i løsdrift men efter hun blev sat lidt på plads så gik de sidste 2 ben rimelig ok.

nogengange skal hesten bare se om de nu kan slippe for det man forlanger af dem..

• #7   19. aug 2013 Han er bare nødt til at lære dit personlige rum at kende, det tror jeg også vi snakkede om da vi sås. Det skal du være bedre til at gøre klart overfor ham i dagligdagen, og det behøver ikke være på en voldsom måde i den daglige træning, men i skal jo respektere hinanden.

At han går skal han "have lov til"... Ikke at jeg bare giver mine heste lov til at gå, men det at han går er hans måde at kommunikere noget til dig på, og den kommunikation skal du jo så samle op og svare konstruktivt på f.eks ved at bakke ham tilbage. Men at han går ind i dig er en helt anden sag. Heste må gerne kommunikere når de er sammen med mig, de må sige lige det de har lyst til, men de skal ikke gøre det i mit personlige rum.

Altså skal de ikke bukke/bide/sparke/stejle/gå ind i mig, i MIT rum, det må de gøre i deres eget rum, i mit rum skal de respektere mig og jeg respektere dem, i deres eget rum må de gøre hvad de vil og jeg kan så svare konstruktivt, ligesom at jeg i mit rum gerne må hoppe og danse.

Håber det gav mening smiley
    Men det er klart noget med det personlige rum i skal arbejde med, og kan godt forstå du syntes det var en træls oplevelse. Han er jo også i alderen hvor alt skal undersøges!

• #8   19. aug 2013 Missen: Ja, men så længe han forstår pointet i det lille dask, er der ingen grundt til at han skal "rammes hårdere"! smiley
    Havde han fortsat og ikke forstået det lille dask, ville han bestemt os få et større dask, så han forstår det!'
    Det er trods alt et dyr på mange hundrede kilo man står med! smiley

• #9   19. aug 2013 Missen: Endelig har jeg det ret dårligt med f.eks at sidde og næsten sparke til skalle når han begynder på dette...
    eller når en rider rundt og fortæller mig at jeg bare skal tage en pisk og give ham en røven så han lære det for en gang for alle, men aldrig i livet at jeg skal give den hest en en røven, og hun selv er bange for den hest. smiley

Men rigtig mange har sagt til mig at jeg ikke skal være så blid at jeg ikke har lyst til at sparke eller piske på hesten, bryder mig bare ikke om det da tænk nu hvis det var mig selv... smiley

• #10   19. aug 2013 En ting skal være sikkert og det er at jeg ALDRIG taber.....Jeg giver mig simpelthen ikke! Har også haft heste (halvparter) der sparket, presset mig op ad væggen, bukket, stejlet, bed osv. men gav alligevel ikke op og jeg vinder hver gang:-) Dog er det så træls. Især da jeg blev oplært af den gamle skole da jeg startet med heste i sin tid. Jeg blev heldigvis klogere da jeg efterhånden som jeg blev ældre lærte at det handler om tillid og samarbejde i stedet for jeg bestemmer, du adlyder bare. Så især med min egen dreng er det vigtigt for mig at vores forhold (mit) er baseret på HMS. Derfor føler jeg det som et nederlag (personligt) når jeg er nødt til at komme helt op i det røde felt hvor råb og klask bliver nødvendigt:-(

• #11   19. aug 2013 hvor mange vil du hører om ?
    Især min hoppe på 12 (har haft hende i 11 år) kan tage livet af en død mand, når det står til hende. Normalt er hun bare alletideres, men så står der et eller andet i hende. det har kostede mig en smaderet fod, pga ny smed, hvorefter hun 14 dage senere smadere den anden fod. det viste sig pga lægefejl, 4 mdr efter at foden faktisk var brækket. Det er 6 år siden nu, og kan stadig ikke gå rigtigt.
    Min vallak, gør det også en gang imellem. Der går dog år imellem -næsten. Hans er dog mere "jeg smutter nu, og spark efter mig - dog med min 20 m hen til mig, for jeg kunne jo finde på at sparke igen.
    Her i huset har vi kontant-afregning. Bid=bid, og spark=spark. De ved det, og normalt gør de det hellere ikke, men nogen dage skal man altså lige prøve græsen af, den kunne jo have flyttet sig siden i går.

• #12   19. aug 2013 Camilla - Dette handlet ikke om mig i dag da han begyndte at gå hvor jeg stod ved siden af...Men da jeg prøvet at stoppe ham, bakke ham ind så var han lukket ned og bare stod og danset rundt og hæv i kæden. Tænker om han måske mente han skulle ud og over til sine "piger" (de kom hjem fra tilridning, har været væk i flere mnd. han hilste på de før vi gik ind for at strigle) men det betyder jo ikke at han bare skal have lov til at gå og pludselig lukke ned...Det duer jo ikke i det laange løb. Ja jeg har og arbejder med det personlige rum og det går fint i det store og hele. Men hvad tænker du jeg skal gøre når han lukker ned og kommunikationen ikke vågner før jeg bliver tosset??:-/

• #13   19. aug 2013 øv øv smiley Det med dårlige dage kender jeg desværre godt. Min hoppe på 19 år har tider hvor hun nægter at gå frem hvis tingende ikke går efter hendes hoved.
    Jeg er meget med at man ikke slå sin hest, dette gælder også hvis den bider ud efter en. Men forleden dag havde jeg bare en total lortedag og hesten pissede mig fuldstændig af med ikke at ville gå frem. Jeg hoppede af og prøvede at trække den, vi gik flere meter men så stoppede den, til sidst så blev jeg så sur at jeg tog hendes codeo ( tyndt reb om halsen) af hende, sagde højt at hvis hun stoppede én gang til så klaskede jeg hende en på siden/maven.
    Hun stoppede lige lidt op også kom den ellers bare et ordenligt klask, hun blev "forskrækket" men gik resten af turen uden brok!. - Det skal lige siges at tilsidst stod jeg og tudede fordi hun ikke ville gå frem!

Men heldigvis er det sjældet det sker smiley

• #14   19. aug 2013 Har svaret på din Pb smiley

• #15   19. aug 2013 Ja det er træls når vores heste pisser os af på den måde. Under normale omstændigheder så bliver han bakket, sendt rundt på en volte når han er uartig/uenig og det hjælper at bare sige øøøøø med skarp stemme. Så samarbejder han igen. Når vi var på vej tilbage til fold så tonset hans piger frem og til bage på folden. Han var ved at blive ret tændt. Jeg sagde bare øøøøø så hørte han efter og gik op ad løbegangen ved siden af de to galopperende uden de store krumspring:-)

• #16   20. aug 2013 Min hest og jeg havde en ret voldsom magtkamp sidste år, hvor hun under ridning stejlede 45 minutter ad gangen, og det stod på i <i> uger </i>. Og hun blev tjekket i hoved og i røv, sadel blev tjekket, bid blev tjekket, og der var intet andet end en magtsyg lille hest. Hun kunne simpelthen finde på at rejse sig helt, næsten lodret, nærmest sætte sig ned og så springe frem og lande på bagbenene igen - under rytter. Hun var <i> så </i> tæt på at ende som hakkebøffer.
    Den dag i dag er jeg dog rigtig glad for at jeg kæmpede videre, for nu har jeg en helt igennem fantastisk hest, og hun er simpelthen den mest godmodige lille dame, både fra jorden, men også under ridning.

• #17   20. aug 2013 Heste skal vide, hvor grænsen går, men jeg bryder mig ikke om at høre, folk slår eller tjatter til deres heste. Jeg ved godt, mange gør det i afmagt, men vold avler vold - og hesten ER altså stærkest, hvis det kommer der til smiley

• #18   20. aug 2013 Jeanne N - Hvad ville du så gøre i min situation?

• #19   20. aug 2013 Team Tindur: Det er i hvert fald vigtigt at bevare roen i stedet for som du skriver, at blive stik tosset og ryge op i det røde felt. Heste (og særligt unge heste) har brug for, at vi er rolige omkring dem, og guider dem/viser dem vejen frem. Der er ikke mange heste, der bryder sig om at være fikseret, og når man som hest pludselig står der, hvor din gjorde, og ikke kan komme frem eller tilbage, så "lukker hesten ned", som du selv beskriver det. Der må vi som mennesker være rolige og fattede, og guide hesten på plads igen. At hæve stemme og slå gør kun hesten endnu mere forvirret i situationen smiley

• #20   20. aug 2013 Jeanne - Han er snart tre og har aldrig haft problemer ved at være bundet. Han bliver bundet i spiltov mindst tre gange ugentlig og har det, siden jeg fik ham som 7mnd. Jeg startet ud med at være rolig men da intet hjalp kommunikationsmæssigt med bak osv. så gjorde jeg det bevidste valg at hæve stemmen osv for at han skulle forstå at nok er nok.
    Jeg har arbejdet med ungheste og mishandlede heste så en unghest er ikke noget nyt for mig. Dog er situationen med ham her, at jeg skulle være nødt til at hidse mig så meget op før han skulle høre efter, noget nyt. smiley Og nej han blev ikke forvirret. Han forstod at nu var det nok og han hørte efter og opførte sig eksemplarisk under hele træningen. Til og med når hopperne tonset af gårde på folden ved siden af så behøvet jeg kun at sige øøøøø lidt hårdt når han gerne ville deltage....

Kommentér på:
Øv øv øv det skulle jo nok komme....Magtkamp....

Annonce