Øv øv øv det skulle jo nok komme....Magtkamp.... {{forumTopicSubject}}
Måtte bare ud med det...I dag fik jeg min første virkelige magtkamp med min hest hvor han lukket fulstendig ned....Han havde blevet striglet og spulet på hovene og vi skulle ud at træne...Jeg var ved at skulle tage Kapsunen på og havde taget hans grime rundt om halsen på ham så han stod med den ene spiltov gummikæde fastgjord i grimen.
Li pludselig begyndte han at gå og han ville ikke stoppe eller lytte på mig. Han blev jo stoppet af gummikæden og drejet rundt og prøvet at trække. Jeg prøvet at få ham frem og ind af døren igen men han ville simpelthen ikke høre da han havde fået det for sig at han havde egne planer. (Han har ikke blevet bange for noget...Er 110% sikker) at kommandere ham, lokke ham osv intet nyttet og han bare gik ind i mig, ud og ind af døren, slog hovedet i dørkarmen på et tidspunkt osv. Til sidst blev jeg stik tosset og skældte han ud, og gav han et rap med trektovet. Han blev sur men forstod at nu var det nok. Jeg fik ham så ind af døren, fik lukket den og bakket ham på plads da han endelig hørte efter. Fik ro på mig selv igen og stod og faldt ned med ham før vi gik ud og trænet. Så var sig selv igen og vi havde en god træning...Han har ALDRIG lukket ned på den måde før...Jo han har prøvet grænser og afprøvet min tålmodighed flere gange som plager jo ofte gør, men aldrig så voldsomt....Han var li ved at ødelægge min dag....
Flere her inde der har været nødt til at komme op i det røde felt for at få de til at høre efter?
Har det så dårligt med at skulle være nødt til det da jeg stræber efter at samarbejdet skal foregå med positiv forstærkning uden tvang og magt. Men jeg nøler ikke hvis det er på sin plads da det i sidste ende er jeg der bestemmer...
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2134 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
Skalle han gjorde fuldkommen det samme bare i ridning vi nåede indengang at skridte sådan rigtig før han begyndte på det...
Men hvis du vil høre mere så kan du skrive en pb.
Men havde det også virkelig dårlig da jeg pressede ham frem... men endte heldigvis ud i noget godt med at vi kom ud på tur, hvor han så begyndte på det samme men jeg fik ham da heldigvis frem.
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
selv i dag skulle hun liiiiige smide et ben i armen på mig, da vi striglede.. så fik hun bare et rap over knæet og fik af vide at hun skulle stå!
men lyder til at du vandt kampen, og det er det ALLER vigtigste.. heste prøver grænser af.. bare sørg for at vinde kampene de stiller for dagen..
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Det er en fase de skal igennem, og nogle heste lærer og lade være andre gør ikke!
Landeur kan os godt finde på at skubbe til mig, gå ind i mig, mase mig op ad væggen og virkelig være strid til tider! Hvor jeg ikke et sekund tøver med lige at hæve stemmen, og markerer mig med træktovet (bestemt ikke hårdt, snitter ham nærmest kun), og så forstår han det os godt!
Dog er han begyndt at misbruge tricket at kysse, så det gør han jo når han godt ved den er gal!
dec 2012
dec 2012
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
nogengange skal hesten bare se om de nu kan slippe for det man forlanger af dem..
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
At han går skal han "have lov til"... Ikke at jeg bare giver mine heste lov til at gå, men det at han går er hans måde at kommunikere noget til dig på, og den kommunikation skal du jo så samle op og svare konstruktivt på f.eks ved at bakke ham tilbage. Men at han går ind i dig er en helt anden sag. Heste må gerne kommunikere når de er sammen med mig, de må sige lige det de har lyst til, men de skal ikke gøre det i mit personlige rum.
Altså skal de ikke bukke/bide/sparke/stejle/gå ind i mig, i MIT rum, det må de gøre i deres eget rum, i mit rum skal de respektere mig og jeg respektere dem, i deres eget rum må de gøre hvad de vil og jeg kan så svare konstruktivt, ligesom at jeg i mit rum gerne må hoppe og danse.
Håber det gav mening
Men det er klart noget med det personlige rum i skal arbejde med, og kan godt forstå du syntes det var en træls oplevelse. Han er jo også i alderen hvor alt skal undersøges!
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Havde han fortsat og ikke forstået det lille dask, ville han bestemt os få et større dask, så han forstår det!'
Det er trods alt et dyr på mange hundrede kilo man står med!
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2134 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 205 Svar: 2.258
eller når en rider rundt og fortæller mig at jeg bare skal tage en pisk og give ham en røven så han lære det for en gang for alle, men aldrig i livet at jeg skal give den hest en en røven, og hun selv er bange for den hest.
Men rigtig mange har sagt til mig at jeg ikke skal være så blid at jeg ikke har lyst til at sparke eller piske på hesten, bryder mig bare ikke om det da tænk nu hvis det var mig selv...
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
Især min hoppe på 12 (har haft hende i 11 år) kan tage livet af en død mand, når det står til hende. Normalt er hun bare alletideres, men så står der et eller andet i hende. det har kostede mig en smaderet fod, pga ny smed, hvorefter hun 14 dage senere smadere den anden fod. det viste sig pga lægefejl, 4 mdr efter at foden faktisk var brækket. Det er 6 år siden nu, og kan stadig ikke gå rigtigt.
Min vallak, gør det også en gang imellem. Der går dog år imellem -næsten. Hans er dog mere "jeg smutter nu, og spark efter mig - dog med min 20 m hen til mig, for jeg kunne jo finde på at sparke igen.
Her i huset har vi kontant-afregning. Bid=bid, og spark=spark. De ved det, og normalt gør de det hellere ikke, men nogen dage skal man altså lige prøve græsen af, den kunne jo have flyttet sig siden i går.
mar 2011
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
Jeg er meget med at man ikke slå sin hest, dette gælder også hvis den bider ud efter en. Men forleden dag havde jeg bare en total lortedag og hesten pissede mig fuldstændig af med ikke at ville gå frem. Jeg hoppede af og prøvede at trække den, vi gik flere meter men så stoppede den, til sidst så blev jeg så sur at jeg tog hendes codeo ( tyndt reb om halsen) af hende, sagde højt at hvis hun stoppede én gang til så klaskede jeg hende en på siden/maven.
Hun stoppede lige lidt op også kom den ellers bare et ordenligt klask, hun blev "forskrækket" men gik resten af turen uden brok!. - Det skal lige siges at tilsidst stod jeg og tudede fordi hun ikke ville gå frem!
Men heldigvis er det sjældet det sker
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
mar 2011
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Den dag i dag er jeg dog rigtig glad for at jeg kæmpede videre, for nu har jeg en helt igennem fantastisk hest, og hun er simpelthen den mest godmodige lille dame, både fra jorden, men også under ridning.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
mar 2011
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
mar 2011
Jeg har arbejdet med ungheste og mishandlede heste så en unghest er ikke noget nyt for mig. Dog er situationen med ham her, at jeg skulle være nødt til at hidse mig så meget op før han skulle høre efter, noget nyt. Og nej han blev ikke forvirret. Han forstod at nu var det nok og han hørte efter og opførte sig eksemplarisk under hele træningen. Til og med når hopperne tonset af gårde på folden ved siden af så behøvet jeg kun at sige øøøøø lidt hårdt når han gerne ville deltage....
Øv øv øv det skulle jo nok komme....Magtkamp....