{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
809 visninger | Oprettet:

Mister svæv under ridning - unghest {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg har været ude og kigge på en suuuuper lækker unghest i dag, nøj da.
Inden jeg tog ud og så den, ha jeg set video på nettet. Der så jeg en video hvor den var i longe med indspændinger, hvor dens gangarter bare var helt svævende. Men det er som om den mister svævet når rytteren sætter sig op.
Så jeg ville gerne hører jeres erfaringer med ungheste der er knap så stort gående under rytter.
Tror i gangarten vil vise sig mere, hvis hesten blev redet i et højere tempo (det er jo ofte sådan man ser de unge heste blive redet)
Eller kunne man være heldig at det kom med alderen når hesten bedre kunne bære sig selv? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mister svæv under ridning - unghest
  • #1   11. aug 2013 hvis det unghest skal den jo ha muskler til det når rytter sig op og de kal jo komme fra bagparten det tager tid

• #3   11. aug 2013 De var også det jeg tænkte, ville bare gerne have en bekræftning i min teori smiley

• #4   11. aug 2013
    Man kan gejle heste vældigt meget op fra jorden af, derfor giver jeg intet for heste der tonser rundt på en bane med halen i vejret som salgsvideo. Det er ikke den gang, heste vil vise under rytter, når den er afslappet.

Omkring 1:17 inde i den her video, render Fleur rundt med høj hale og gummibold gang:
    http://www.youtube.com/watch?v=LixWqiZ5xrM

Men den gang har intet og gøre med, hvordan hun bevæger sig når hun er afslappet under rytter. På videoen er hun blevet bange for noget og har gejlet sig selv op så hun tonser rundt, fnyser og stikker halen i vejret.

Med indspændninger kan man også opnå noget større gang og anderledes gang, ligesom man ved rytter kan. Indspændningerne kan, som en hånd kan bremse hesten foran imens man driver hesten frem. Så får man en hest der smækker rundt med forbenene som intet har og gøre med hvordan den hest ville gå, hvis den var afslappet.

Og ja, højere tempo gør også noget. Da svævemomentet selvfølgelig vil være længere og større, des højere tempo.

• #5   11. aug 2013 Det er fordi ryggen ikke kan klare det.

Gerd Heuschmann, dyrlæge og berider har fundet ud af, at ungheste kun kan klare 15 minutter med rytter på, før de får ondt i ryggen.

Og er rytteren over de der 15% af hestens vægt, er det værre.

Men de får jo styrket ryggen efterhånden.

Min er lige blevet 4, og er i genoptræning. Jeg kan ikke sidde nedsidning på hende pt, så mister hun sit svæv, og er generet (jeg regnede ud, at jeg er 13% af hendes vægt).

Men de styrkes jo efterhånden. Gymnastik spring er godt, bomme, op og ned ad bakke.

Kommentér på:
Mister svæv under ridning - unghest

Annonce