{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.148 visninger | Oprettet:

Stop tegn/signal {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har problemer med at holde min hest. jeg har fået af vide at jeg kan bruge stop signaler/tegn men jeg ved ikke hvordan man kan øve det. jeg rider Military så skal bruge nogle stop signaler fordi jeg ikke må ride med tre-rings bid til stævner ellers kan jeg ikke styre ham nogle gange har jeg problemer på springbanen også hvis i kan hjælpe så please skriv, har virkelig brug for hjælp :)) Tak på forhånd! smiley smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stop tegn/signal
  • #1   10. aug 2013 det lyder som at det der skal til, er en masse halve parader smiley

• #2   10. aug 2013 Er det din egen hest ?

• #3   10. aug 2013 Nej det er en hest jeg låner af rideskolen men er den eneste der rider på ham. han hedder Teye smiley

• #4   10. aug 2013 så er det jo et spørgsmål om hvem der har trænet ham og hvilket signal der er blevet brugt. Hvis du må lære den et nyt stopsignal - så bestemmer du helt selv hvad det skal være.. Og om du vil have et eller flere. Det vigtigste er at et signal må aldrig have mere end en betydning. MIT stopsignal er vægten tilbage i sædet - og benene frem som om man træder på en bremse med hver fod. Eller et wooooohhhh.. Begge dele virker promte. Men du skal nok ikke lave et "westernstop" så find noget der fungerer for dig. Og så lærer du hesten det. Du kan godt bruge woooohhhh. .. det er en dyb og beroligende lyd - og du kan bruge det samtidig med at du lægger vægten tilbage i sædet - gør dig tung. Men ikke det med benene - det er lidt overdrevet i en jagt smiley .. Træn det først i skridt. Og når det virker 100 procent - så træn det i trav. Brug belønning for en rigtig øvelse, og ignorer en forkert udført øvelse. smiley

• #5   10. aug 2013 hvad med at bruge en lyd? og husk nu at give efter med det samme hesten så er igang med at stoppe smiley

• #6   10. aug 2013 Okay tak jeg vil prøve at øve det med Woooohhhh også læne mig tilbage. han er dejlig lære nem så det vil nok måske virke hvis jeg øver det meget smiley tusind tak smiley smiley

• #7   10. aug 2013 Undskyld han hedder Teyde!!!

• #8   10. aug 2013 Altså dit stop-signal er bare det, du gør, for at få ham til at stoppe. Formentlig er det at trække i tøjlen. Det er det, du skal træne, så han reagerer for et lettere signal. smiley

Det, der er ALLER vigtigst er, at du SLIPPER presset, når han gør som han skal. Det er hans belønning, og hvis han ikke får den (altså frihed fra presset), vil han langsomt blive dårligere til at reagere - ligesom du har oplevet. Han reagerer jo dårligt. Det er højst sandsynligt fordi han har oplevet, at selvom han stopper når du tager i tøjlen, så bliver presset der (altså trækket i munden).

Så for at træne det, kan du evt starte fra jorden. Giv ham det bid på, du allerhelst vil have, at du kan ride med. Fx et normalt trensebid, eller hvad du nu kunne ønske dig.
    Så tager du tøjlerne i hånen, og mens han står stille, tager du et let pres i tøjlen, så han mærker det i munden. Han vil sandsynligvis ikke reagere på det, så du må så tage et lidt hårdere pres (men ikke meget). Hvis han så reagerer og tager et skridt baglæns, så SLIPPER du presset (lader tøjlen være løs) og roser ham. smiley
    Hvis han derimod ikke reagerer, kan du bruge din anden hånd til at presse på bringen, indtil han tager et skridt tilbage. Husk stadig at bevare presset i tøjlen samtidig. Når han tager et skridt bagud, så slip presset på både bringen og i munden, og ros ham. smiley

Dette skal gentages en del. Husk altid at STARTE med det BLØDE signal, før du øger det. Efterhånden vil din søde hest gå baglæns allerede ved det bløde signal i tøjlen. smiley

Træn det mange gange, og gør det også når I går. Så I kommer gående og du tager stille i tøjlen og øger presset, HVIS han ikke reagerer. Når han stopper, så slip presset og ros. smiley

Når dit stopsignal virker rigtig godt fra jorden (det kan måske tage et par dage. Giv dig god tid og husk, at det er svært for din hest, som helt sikkert gør sig umage), kan du sætte dig op på din søde hest.
    Når du sidder deroppe, kan du starte ed at træne i skridt. Nu har du ikke mulighed for at trykke på bringen, så det er vigtigt, at I har gjort jer umage fra jorden først, så der ikke bliver brug for bringe-pres. smiley Men som sagt, start med at skridte rundt. Nu er målet, at han bare skal sænke farten. Det gælder om at gøre det nemt for hesti i starten, så der er stor mulighed for succes. smiley
    Tag let i tøjlen, og øg presset, hvis hesti ikke sænker farten. Hold presset, indtil han går lidt langsommere, og slip presset i samme øjeblik som han sænker farten.
    Det skal I gøre maaaange gange, indtil det er nemt for jer. Så kan I begynde at stoppe helt. Det gør I på samme måde, bare hvor han skal stoppe helt op. Husk at slippe pres og rose, når han gør det rigtigt. I starten kan du bare lade ham gå frem igen, når han har lyst, men når det bliver nemt for jer at stoppe, kan du begynde at forlange, at han lige bliver stående et par sekunder, indtil du beder ham gå frem igen. Den tid kan du langsomt øge, i takt med at han bliver dygtigere. smiley

Så kan I begynde at træne i trav og senere i galop. Det vigtigste er, at du HUSKER AT SLIPPE PRESSET. Det er nemlig det, der gør, at hesten ved, at det var rigtigt. smiley

• #9   10. aug 2013 Håber du vil prøve det, for jeg LOVER, at det virker. smiley

• #10   10. aug 2013 Arne og superpigen... en hest skal ikke stoppes i tøjlen/munden !!

• #11   10. aug 2013 Det kommer da så sandelig an på, hvad man selv har lyst til. smiley
    Hvis man er dygtig til at træne sin hest, behøver man jo knap nok at tage i tøjlen, før den stopper. Jeg synes det er vigtigt at have en "nødbremse", som man ved virker, hvis hesten fx bliver forskrækket på tur. Det har jeg i tøjlen. smiley

• #12   10. aug 2013 Grunden til at tøjlen virker som nødbremse, er at det gør ondt i munden på hesten . Hvorfor påføre hesten smerte, hvis stopsignalet kan trænes uden ?

• #13   10. aug 2013 Jeg vil helt afgjort træne min hest med så lidt smerte som muligt, jeg er bare også glad for sikkerhed. Jeg vil altså helst være sikker på, at jeg kan stoppe mig hest, selv hvis den bliver bange og løber.

Selv rider jeg faktisk bidløst næsten altid og rider centreret ridning og forsøger så vidt muligt at stoppe hesten med mit "center". Det er bare ikke altid, at det virker, så derfor er jeg fortaler for at lære sin hest at stoppe for tøjlen. smiley

Mit mål er altid at skulle give så lidt pres som muligt.:)

• #14   10. aug 2013 Og det er jo også det. jeg gerne vil lære TS. smiley

• #15   10. aug 2013 Godt ord igen - det var blot din første kommentar "trække i tøjlen" - smiley .. den fik mig lige op i det røde felt...

• #16   10. aug 2013 Det er jo det man gør. smiley

• #17   10. aug 2013 Men kan godt se det, det virker lidt voldsomt. smiley

• #18   10. aug 2013 Tak jeg tror jeg vil prøve lidt af vært men det er derfor jeg vil øve stop signaler er at jeg kommer til at trække for meget i tøjlen når han bare løber afsted efter et spring og er lige ved at vælte fordi han bare galopere afsted jeg syntes det er så synd for ham at jeg kommer til at tage for meget i tøjlen. ALLE der er på spring banen prøver at få ham til at stoppe vis det er meget højt springet smiley

Kommentér på:
Stop tegn/signal

Annonce