1.654 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Neje-tricket. "knæk i forbenet" = dårlig balance Neje-tricket. "knæk i forbenet" = dårlig balance

Ja, jeg har efterhånden set MANGE som lærer deres heste at neje smiley
Men jeg kan også se at på mange af billederne står hesten ofte alt for langt inde under sig med bagbenene og det resulterer i at hesten får et "knæk" i det forben som der er det strakte, når den nejer.

Dette er fordi den kompenserer for dårlig balance. Altså holder balancen på tæerne. Det er viiildt usundt for hesten i længden, så derfor så vil jeg give jer et tip og liiige kigge efter om hestens for og -bagben står langt nok væk fra hinanden smiley
Det hjælper virkelig på tricket og er sundere for hesten hvis dets bagben står længere ude smiley

Her kan tricket "split" være en god hjælp, hvor man får hesten til at gøre det modsatte af bjergged hvor den samler alle fire ben under sig.
- Jeg vil lige pointere at split, udført mange gange på én træningsession og med rytterbelastning er meget usundt. I mine øjne (og af dem jeg har fået det af vide af og det jeg har læst mig til) skal man kun gøre det et par gange eller to når man træner og rytterbelastning er fyfy når den gør det. smiley Det vil være klogt at lære hesten bjergged før man begynder på split da man i bjerggeden skiller hestens torntappe virkelig meget ad, og det er sundt og hesten får sindssyg god balance af bjergged. I split gør man det modsatte: torntappene sætter sig imod hinanden og som mange ved er det, det der sker når en hest får kissing spines. Der gror to torntappe eller flere sammen og det gør vildt ondt for hesten. Derfor skal man passe på med tricket split smiley

Okay, det blev lidt længere end forventet. Men det var bare lidt viden til jer der føler at I kan bruge det til noget smiley Til jer som synes det er ligegyldigt: I smider det bare ud. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Neje-tricket. "knæk i forbenet" = dårlig balance
  • #1   1. aug 2013 Godt skrevet, Katja smiley

Må dog sige at det gør mindst lige så ondt i mit heste hjerte når træneren ikke husker at hesten IKKE skal have hovedet nede imellem benene, altså hvor hesten røre mulen med jorden / ligger på hovedet. Det forstrækker musklerne i overlinjen og nakken helt vildt og er generelt bare generende at hesten har vægt på hovedet, og ser ikke pænt ud.

Hesten skal helst have hovedet i en nogenlunde lige position smiley

profilbillede
  • #3   1. aug 2013 Åh, dejligt input Camilla! Jeg er fuld ud enig med dig smiley
    Tak Freja C:

• #4   1. aug 2013 Camilla: Jeg har det problem med min vallak og det er ikke noget jeg ber' ham om, han gør det automatisk. Har du et godt råd til hvordan man får hestens hoved til at blive oppe? smiley

• #5   1. aug 2013 Gypsy: Altså.. Jeg har et råd, hvis du kan bruge min stemme smiley

Når han er dernede, så giv ham en godbid. Men giv ham først godbidden når hans hovedet er oppe i den position du vil have den til at være i smiley
    Jeg er ikke selv begyndt på det med min hoppe, men jeg regner med at det er sådan jeg vil lære hende det smiley

• #6   1. aug 2013 Det må prøves smiley Tak!

• #7   1. aug 2013 Så lidt! smiley

• #8   1. aug 2013 Lidt alla hvad Katja skriver smiley

Mine heste ved at de skal blive nede indtil de har fået en godbid + tegn til at rejse sig op. Så i starten fik jeg dem ned på det ønskede ben og gav dem så godbidden "oppe i luften" foran benet, frem for nede ved maven :).

Derudover handler det også om at din hest ikke skal lokkes ned at neje, den skal have et signal til det. Da Dino lærte det løftede jeg blot hans ene forben og trak en smule bagud i det, så lagde han sig ned på det - så han lagde sig ned fordi han fik tegn til det, IKKE fordi han blev lokket - og det er ofte der fejlen sker. I starten er man naturligvis nødt til at vise dem godbiden og give signal, men neje skal helst ikke blive et trick hvor hesten bare går efter en godbid.

Det skal være lige så meget et signal som alle andre tricks :o)

Håber det gav mening.

• #9   1. aug 2013 Det gav god mening! Jeg bruger heller ikke godbid til at lokke ham ned - kun lige i starten som du selv skriver.. Men af en eller anden grund stikker han hovedet mellem benene alligevel. Han rejser sig meget hurtigt igen - nok pga. manglende balance, men med en masse tid og tålmodighed så må det vel lykkes smiley

• #10   1. aug 2013 Enig med Camilla smiley Kunne ikke have sagt det bedre selv smiley

• #11   1. aug 2013 Nogen der kan hjælpe mig til hvordan man lærer sin hest at neje? Er ikke glad for brug af godbidder, da min hest bliver utrolig voldsom smiley

• #12   1. aug 2013 Elisabeth: Nu lærte jeg min først ved at hun skulle søge ned efter en godbid, men efter hun tabte interessen for det og ikke gad søge ned så begyndte jeg at tage benet op og bad hende om at bakke smiley

Det gik meget roligt og stille og hun bakkede og "sank ned" og med tiden kom hun helt ned og ligge på benet smiley Så skiftede jeg så signal efter lidt tid så nu er mit signal at ligge en pisk på bringen af hende smiley

• #13   1. aug 2013 Super informerende og interessant emne! smiley

• #14   1. aug 2013 Som Katja siger, og ellers så lær hende at berøre et target, også en pind med en bold på f.eks. Når hun røre den så ros hende (f.eks klø hende et sted hun elsker at blive kløet)...

Og når hun så ved at hun får ros når hun røre den, kan du føre den ned ligesom man ville gøre med en godbid. Jeg har brugt det på en pony der ikke var god til godbider og det virkede rigtigt godt :). Mia herinde fra (med Rynke) klør jo de fleste af sine heste i stedet for godbider.

Og Gypsy, at han rejser sig hurtigt ER manglene balance :). Det er et meget sværer trick at lære sin hest end man lige tror, det tog Dino et halvt år før tricket var helt på plads og Perle kommet aldrig til at kunne neje, da hun har meget små ben i forhold til krop (dum race blanding har gjort det) og hun har derfor ikke motorik eller balance, desværre.

• #15   1. aug 2013 Mathilde Denning: Mange tak smiley

• #16   1. aug 2013 Tak for svar :-D.
    Starter dog med de små tricks, hun fanger det ret hurtigt, men dagen efter er det helt væk igen smiley

Kommentér på:
Neje-tricket. "knæk i forbenet" = dårlig balance

Annonce