22. maj 2011 Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Neje-tricket. "knæk i forbenet" = dårlig balance {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har efterhånden set MANGE som lærer deres heste at neje
Men jeg kan også se at på mange af billederne står hesten ofte alt for langt inde under sig med bagbenene og det resulterer i at hesten får et "knæk" i det forben som der er det strakte, når den nejer.
Dette er fordi den kompenserer for dårlig balance. Altså holder balancen på tæerne. Det er viiildt usundt for hesten i længden, så derfor så vil jeg give jer et tip og liiige kigge efter om hestens for og -bagben står langt nok væk fra hinanden
Det hjælper virkelig på tricket og er sundere for hesten hvis dets bagben står længere ude
Her kan tricket "split" være en god hjælp, hvor man får hesten til at gøre det modsatte af bjergged hvor den samler alle fire ben under sig.
- Jeg vil lige pointere at split, udført mange gange på én træningsession og med rytterbelastning er meget usundt. I mine øjne (og af dem jeg har fået det af vide af og det jeg har læst mig til) skal man kun gøre det et par gange eller to når man træner og rytterbelastning er fyfy når den gør det. Det vil være klogt at lære hesten bjergged før man begynder på split da man i bjerggeden skiller hestens torntappe virkelig meget ad, og det er sundt og hesten får sindssyg god balance af bjergged. I split gør man det modsatte: torntappene sætter sig imod hinanden og som mange ved er det, det der sker når en hest får kissing spines. Der gror to torntappe eller flere sammen og det gør vildt ondt for hesten. Derfor skal man passe på med tricket split
Okay, det blev lidt længere end forventet. Men det var bare lidt viden til jer der føler at I kan bruge det til noget Til jer som synes det er ligegyldigt: I smider det bare ud.
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Må dog sige at det gør mindst lige så ondt i mit heste hjerte når træneren ikke husker at hesten IKKE skal have hovedet nede imellem benene, altså hvor hesten røre mulen med jorden / ligger på hovedet. Det forstrækker musklerne i overlinjen og nakken helt vildt og er generelt bare generende at hesten har vægt på hovedet, og ser ikke pænt ud.
Hesten skal helst have hovedet i en nogenlunde lige position
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Tak Freja C:
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.842
maj 2011
Når han er dernede, så giv ham en godbid. Men giv ham først godbidden når hans hovedet er oppe i den position du vil have den til at være i
Jeg er ikke selv begyndt på det med min hoppe, men jeg regner med at det er sådan jeg vil lære hende det
okt 2009
maj 2011
Blogger
Mine heste ved at de skal blive nede indtil de har fået en godbid + tegn til at rejse sig op. Så i starten fik jeg dem ned på det ønskede ben og gav dem så godbidden "oppe i luften" foran benet, frem for nede ved maven :).
Derudover handler det også om at din hest ikke skal lokkes ned at neje, den skal have et signal til det. Da Dino lærte det løftede jeg blot hans ene forben og trak en smule bagud i det, så lagde han sig ned på det - så han lagde sig ned fordi han fik tegn til det, IKKE fordi han blev lokket - og det er ofte der fejlen sker. I starten er man naturligvis nødt til at vise dem godbiden og give signal, men neje skal helst ikke blive et trick hvor hesten bare går efter en godbid.
Det skal være lige så meget et signal som alle andre tricks :o)
Håber det gav mening.
okt 2009
maj 2011
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
maj 2011
Det gik meget roligt og stille og hun bakkede og "sank ned" og med tiden kom hun helt ned og ligge på benet Så skiftede jeg så signal efter lidt tid så nu er mit signal at ligge en pisk på bringen af hende
Blogger
Følger: 296 Følgere: 341 Heste: 3 Emner: 378 Svar: 1.420
Blogger
Og når hun så ved at hun får ros når hun røre den, kan du føre den ned ligesom man ville gøre med en godbid. Jeg har brugt det på en pony der ikke var god til godbider og det virkede rigtigt godt :). Mia herinde fra (med Rynke) klør jo de fleste af sine heste i stedet for godbider.
Og Gypsy, at han rejser sig hurtigt ER manglene balance :). Det er et meget sværer trick at lære sin hest end man lige tror, det tog Dino et halvt år før tricket var helt på plads og Perle kommet aldrig til at kunne neje, da hun har meget små ben i forhold til krop (dum race blanding har gjort det) og hun har derfor ikke motorik eller balance, desværre.
maj 2011
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
Starter dog med de små tricks, hun fanger det ret hurtigt, men dagen efter er det helt væk igen
Neje-tricket. "knæk i forbenet" = dårlig balance