Hest i form, tabe sig - hvornår undervisning? {{forumTopicSubject}}
Halløj mennesker Jeg tog på ferie d. 1 juli, og kommer først hjem på fredag. I mellemtiden er Jasmin kun blevet redet nogle få gange på tur. Om meget kort tid kommer hun over på en ny fold med masser af græs(enggræs) hvor hun får lov til at gå der den første hele dag uden mundkurv, og så kommer den på efter det, og bliver kun taget af en gang imellem.
Dog er hun en "overspiser" - eller kan spise som alle andre heste - men hun har tendens til at tage meget nemt på. Hun bliver derfor en stor tønde.
Så sagen er jo at jeg skal have hende i en nogenlunde OK form igen når jeg kommer hjem, bare så hun kan skridte og trave i omtrent 45 min før hun dør helt ud, og gerne også lige tabe sig en 10 cm bare som en start.
Eftersom jeg skal begynde på western, dropper jeg derfor dressuren, og træner kun skovture(som er op af bakke det meste af vejen, og så ned af bakke) samt finde nogle bakker og gå op og ned af, og så vil jeg bare ride hende, "dressur" agtigt, hvor hun selv skal søge ned(hvor jeg lige hælper lidt, så hun ikke kigger på stjerner den første kæmpe lange tid), samt lidt "galopfræs".
Men hvor lang tid taget mon at få hesten i bare lidt form igen? Det er trods alt 20 dage hun har stået "stille" (hun blev redet hver dag før, og så op til halvanden time, krævende dressur, hvis vi ikke var på skovtur, inkl. en masse galop træning)
Og kender I andre gode måder til muskler, andet end bakker? Jeg ved godt bomtræning, men det gør jeg ikke
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
jan 2009
Følger: 15 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 117 Svar: 666
jan 2009
dec 2008
Det er super fedt.. Fik min første miniwesterntime her forleden, spontant og det var så lækkert, selvom jeg godt nok red uden udstyret.. men signalerne, hestens rolige tilværelse, måden den var under på en, elskede det..
jan 2009
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Jeg har en, som jeg sagtens kunne starte op, næsten på fuld dosis ridning efter pauser.
Og så har jeg en, som har "tendens til nyreslag", dvs. hun har kun haft det, når vi har fået undervisning, fordi underviseren overtog longen, og ikke holdt pauser.
Men hun er altså lidt sværere. Jeg har lært, at hun skal startes meget langsomt ud. Og faktisk helst i longe i starten, da jeg ellers bliver ret ked af det, for hun er virkelig træls i starten.
Så - det kommer an på din hest. Det ved man bedst selv. Og ellers finder man ud af det. Du kan altid tage lidt longe i starten.
Eller du kan lave øvelser fra jorden, det gør de både i western, med sidepass osv, og i akademisk.
dec 2008
Jeg tager lidt longering ind over det så også tak both
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
jeg ville give den 1 uges tid så i lige er i gang igen, og så ellers bare i gang
Hest i form, tabe sig - hvornår undervisning?