23. dec 2004 Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.114
Bedste galopmoment til overgang Bedste galopmoment til overgang
(Også oprettet i den anatomisk korrekte bla bla bla gruppe (gud hvor lyder den egentlig højtidelig den gruppe), men også skrevet her i håb om flere svar)
Kære alle
Jeg sidder her og kan slet ikke få armene ned, for jeg har nemlig været ude og ride for første gang i halvanden måned efter en rideulykke (ikke med min egen). Det var med bankende hjerte, men Magic var helt fantastisk. Vi både travede og galoperede og det havde jeg slet ikke sat mig for.
Når man ikke har redet i halvanden måned er det lidt forfra og det har betydet for os at vores overgange fra galop til trav var mere eller mindre katastrofale. Mens jeg sad der og prøvede at ride mig ind i en ok overgang, uden vi faldt helt fra hinanden, kom jeg til at tænke på om der findes et moment i galoppen hvor det er lettere at lave overgange? Altså hvor der er størst sandsynlighed for at han ikke falder fra hinanden. Jeg tænker at det måske kan være en hjælp at time overgange til et bestemt moment hvor det generelt er lettere for dem at ride ned i trav?
Er det ønsketænkning eller findes der et moment som er nemmere for dem at gå ned i trav på?
Kh Moe
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.595
Men det bedste tidspunkt er hvor man kan mærke hesten slappe så meget af at der giver man signalet så man kommer helt ned og ender i trav...
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.447
Er galoppen velredet, er det muligt at øge og korte trinene, som man vil - og først der, mener jeg, at man kan lave en perfekt overgang - uden galopmomenterne har noget at sige.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.377
Umiddelbart ville jeg sige, at det bedste moment for overgangen til trav ville være, når det diagonale benpar er i jorden, men der hesten ved at flytte tyngdepunktet fremad, så man får en overgang på forparten, og det andet bagben er også i jorden, så det bliver formodentligt noget rod. Det kræver vist lidt nøjere overvejelse.....
Jeg hader i øvrigt overgange fra galop til trav! Synes de er herresvære, vil meget hellere lave overgang til skridt....
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.114
Ja, men det vrider hjernen lidt af led synes jeg....
Jeg tænker hvis man nu laver et lille forsøg i en longe og ser hvor hesten mere eller mindre selv vælger at gå i trav, så kan det være man får et svar. Tror det skal være dagens projekt.
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.377
Gid man havde et kamera, der kunne tage frame by frame i slowmotion, så man kunne se præcis, hvad hesten egentlig gør....
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.994
Bare et skud, men det ser sådan ud her, synes jeg
https://www.youtube.com/watch?v=FdIGD_JIkvo
Ellers et spændende og godt spørgsmål
Bedste galopmoment til overgang