Nervøs rytter pga. tidligere dårlig oplevelse {{forumTopicSubject}}
Hej
Har brug for lidt hjælp til min situation.
Jeg havde min egen hest, som var en meget stor mundfuld (han ændrede fuldstændig temperament i det øjeblik jeg fik ham hjem). Jeg er i forvejen lidt nervøs som rytter.
Men for første gang nogensinde oplevede jeg med en hest, at den stak af med mig i panik! Det skete flere gange med ham, det blev værre og værre og til sidst solgte jeg ham.
Problemet var, at han egentlig var utrolig rolig - men nogle gange var han bare totalt upålidelig lige pludselig, jeg kunne komme galoperende og han havde ørerne fremme, men så kunne han få øje på et blad der vendte forkert, stoppe brat op, vende rundt og stikke af i galop i den anden retning uden jeg kunne stoppe ham. Så måtte jeg blot vente på panikken dampede af og han stoppede af sig selv.
Det har nu sat sine spor. Jeg er begyndt at ride en rigtig flink hoppe, som jeg har redet et par gange nu (tur). Indtil videre har der ingen problemer været og jeg oplever hende som meget reel.
I dag skete der så det, at vi red på en sti, hvor der holdt en varevogn længere fremme. Da hun fik øje på varevognen blev hun anspændt og jeg blev nervøs, da det er første gang jeg har oplevet hende spænde op. Vi red tættere på, men 10 meter fra den stoppede hun op og ville ikke gå mere. Når jeg lagde benene til hende trippede hun og forsøgte at bakke. Her gik jeg så helt i baglås - jeg var pludselig overbevist om at hun ville eksplodere, ville stikke af med mig eller stejle. Så jeg vendte hende rundt og red den anden vej igen.
Synes egentlig det er synd for hesten og har lyst til ikke at komme igen. Når jeg ser tilbage på det kan jeg jo sagtens se at hesten intet gjorde og der ikke var nogen grund til at være så bange. Men jeg kunne slet ikke nyde resten af turen og frygtede hvad der ville komme rundt om hvert hjørne.
Hvad kan man gøre ved den slags? Skal man måske bare erkende at man er blevet for nervøs og stoppe?
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 375
sep 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 83
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 37
okt 2008
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 13 Emner: 1 Svar: 121
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Andre vend om for så går det først galt næste gang, så heller hoppe af og trække den forbi
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Det er fordi, at Petsy altid stak af med mig på stranden. Så jeg tror at alle heste stikker af der. Så jeg har ikke reddet på stranden i laaaaang tid nu.. Dog stoler jeg meget på min nye part, pga. hendes rolige sind. Har oplevet en gang, at hun blev bange, og der blev jeg også forskrækket, for det havde jeg aldrig oplevet før. Men hun er nem at have med at gøre, og nem at håndtere, så jeg vil en eller anden dag forsøge mig med stranden igen
Kort sagt bør man trække vejret, og slappe af. Det lyder nemmere end det er. Og så rid sammen med nogen, når du er på tur, nogen med en rolig hest, som ikke så nemt bliver skræmt evt. ^^'
mar 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 4 Svar: 133
Nervøs rytter pga. tidligere dårlig oplevelse