HSM træning.. Where to start {{forumTopicSubject}}
Jeg er begyndt at få interesse for alt sådan noget jord arbejde og tricks og alt sådan noget. Jeg vil rigtig gerne over og ride bidløst (min part er redet på ben og kan i teorien rides uden tøjler=også uden bid) Men det er en helt anden sag
Nu hvor vi har sommerferie lige om snart har jeg tænkt at arbejde fra jorden nu hvor jeg har masser af tid. I dag har jeg arbejdet med hende i longen hvilket gik meget bedre end det plejere. Jeg gik lidt over en enkelt bum. Vi 'travede' sammen, hvilket også gik langt over forventning hun luntede roligt ved siden af mig, og så have jeg en pressening ude som hun dog på ingen måde ville tæt på... Men det er træning
Jeg har ingen idé om hvor jeg skal starte. Mit helt store mål er som sagt bidløst. Men jeg vil også gerne kunne pakke min part ind i presenning men det kræver jo træning.
Alt det der med tricks vil jeg også gerne.. Har dog INGEN planer om hun skal lære at stejle! men sådan noget som spanske skridt, smile, neje og sådan nogen små ting vil jeg rigtig gerne..
Jeg kan jo ikke bare rende rundt og arbejde i longe og med et trick af gangen.. der skal ligesom ske noget mere... Angående de der trick.. Hvilke er 'nemmest' at starte med og hvilke er de sværeste. Hvor begynder jeg med de forskellige tricks, hvad er der ellers at lave? hvilke ting er en go idé at starte med. De der begynder ting?
Alle sådan nogen små og store ting... Skyd løs. Hvor startede i da i begyndte, hvor kunne i tænke var det nemmeste og hvor længe bør man ca. træne af gangen fra starten?
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 748
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.019
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 129
Med tricksne er smile & kysse nok nogle ret gode og nemme ting at starte med Dog startede jeg med at lære min hest at lave spanske skridt, men ja..
Hvis du gerne vil igang med noget bidløs ridning, kan du evt. anskaffe den form for bidløse 'trense' du gerne vil kunne ride med i fremtiden og lave en masse jordtræning i den, og træne alle signalerne så godt ind i den, at der ingen problemer er når du sætter dig op ?
jan 2011
Følger: 36 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 129
jul 2011
Det er ikke en diciplin for sig men omhandler vores omgangsmåde med hestene.Det indebærer alt fra fodring, pasning, pleje, stald-og foldforhold, tilpasning af udstyr og til træning. Det er måden vi ser vores hest på, måden vi er sammen med den på og ikke mindst måden vi omgås den på.
Uanset hvilken ridediciplin vi befinder os indenfor bør godt horsemanship altid være en del af det.
Horsemanship handler om forståelsen for hesten. Ved at forstå dens adfærd og reaktioner kan vi ved at aflæse hestens kropssprog gøre hverdagen både sjovere og langt mindre kompliceret.
Hestens signaler er som et alfabet. Hver for sig har bogstaverne en betydning men sat sammen får de en anden betydning. Bogstaverne bliver til sætninger. Jo bedre vi er til at forstå og tyde de bogstaver og sætninger hesten giver os, jo bedre et samarbejde kan vi opnå.
En anden vigtig ting er at forstå de signaler vi selv giver hesten og ikke mindst hvordan hesten opfatter dem. Når vi forstår hvordan hesten opfatter vores signaler kan vi bruge dem langt mere konsekvent og konstruktivt.
Alt hvad hesten udviser har en årsag. Hvis vi kan finde årsagen kan vi ændre motivationen bag den og derved fjerne/ændre uønsket adfærd. Når vi ønsker at ændre en adfærd er det vigtigt vi erstatter den uønsket adfærd med en ny adfærd. Hvis vi forestiller os en job beskrivelse hvor der kun står hvad vi ikke skal gøre, så efterlader det os med tvivl og forvirring, præcis denne situation efterlader vi ofte hesten i. For os skal det være netop selve essencen i horsemanship at fokusere på det man ønsker frem for det jeg ikke ønsker. At skabe en positiv atmosfære for hesten og en selv.
jul 2011
jan 2012
jeg er helt med på hvad HSM er.. Havde jeg tænkt mig om engang inden jeg oprettede emnet ville jeg ha skrevet jordarbejde eller noget i den dur istedet for HSM...
Det jeg enlig søger er bare alle råd til at begynde med arbejdet fra jorden. lige gyldigt om det er tricks eller anden træning fra jorden, gerne noget der kan overføres til sadlen.
Min part har kunnet spanske skridt og jeg har lavet dem med hende i vinders så de skal bare genopfriskes.
Jeg arbejder også med den helt simple at bakke for ord uden berøring.. Det går frem af og vi bruger kun et minimalt signal i enten grime eller hvad hun nu har på når vi træner det fra jorden. Målet er at få det overført til sadlen når hun er helt med på den fra jorden
Angående bidløs ridning har min veninde en hackamore som jeg har fået lov at låne lidt, bare så det kan afprøves om det er det rigtige for min part eller om jeg skal ha fat i en sidepulle eller noget helt andet. Der ud over skal den også lige igennem ejeren ar min part men det skal jo nok gå. Jeg vil jo helst ride med det der er bedst for heste, eller ja det der fungere bedst for hesten. Jeg prøvede i dag i grime med tøjler og det fungerede okay, selvfølgelig ikke optimalt på nogen måde men helt okay.
jan 2012
jan 2012
HSM træning.. Where to start