{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Camilla Elisa G
Camilla Elisa G
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 6

Ude på tur - nægter at gå fremad {{forumTopicSubject}}

Jeg har en vallak som jeg bruger til skovtursridning. Han er generelt god at ride tur på, men nogle gange kommer kyllingen også op i ham, og så kan han bliver bange for et eller andet (eks. en sten eller et underligt skilt)
Når han bliver bange stopper han op, og nærmest fryser fast. Hvis jeg forsøger at bede ham om at gå fremad, kan han enten totalt ignorere mine signaler, eller også begynder at han bakke (og bakke, og bakke og bakke...) Hvis jeg prikker til ham med hælene i tilpas lang tid bliver han irriteret og begynder at slå med bagbenene, men han går stadigvæk ikke fremad. Jeg bruger skammel til at hoppe op på ham(for at skåne hans ryg), så det er derfor jeg vil være lidt træt af at skulle hoppe af ham og trække hver gang han ikke vil gå smiley

Er der nogen som har et godt råd til hvad man kan gøre? Eller bare nogle idéer? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ude på tur - nægter at gå fremad
  • #1   15. jun 2013 Kender virkelig godt det problem.. Min pony gør fuldstændig det samme .. Det hjælper hvis jeg holder benene ved ham i længere tid med bare et tryk smiley

• #2   15. jun 2013
    Har en der gør det samme :o). Det bliver til en eller anden teknik af og vente og kigge, presse lidt frem, presse lidt igen, bakke lidt rundt, dreje rundt og prøve igen og til sidst duer det. Hun ignorer dog ikke helt mine signaler.

Har du prøvet og haft en pisk med og tjattet til når i har stået lidt tid og kigget? Prøvet og bakket forbi? Prøvet og trække forbi tingen et par gange på forskellige ture?

• #3   15. jun 2013 Hvis det er at han bakker, kan det virke at du beder ham om at bakke - wired nok smiley

Min gamle part bakkede også til tider, så bedte jeg hende om at bakke mange skridt, og til sidst indså hun at det var nemmere at gå frem smiley

• #4   15. jun 2013 Jeg vil ikke anbefale at bakke forbi.. Det kan nogle gange gøre tingene værre end de er smiley

• #5   15. jun 2013 Bruger du din stemme til at berolige ? Det er jo tydeligvis fordi det er "noget farligt" og det skal du så vise hesten at det ikke er. For hvert fremadgående skridt mod det farlige, skal der falde meget ros - evt. en godbid .. Så næste gang du skal på tur. så have MASSER af tid - og tålmodighed, og 4. gulerødder i små skiver i lommen... Så er du godt klædt på.. Ender det med at du må af - så laver du øvelsen fra jorden, - indtil I er nået hen til det farlige. Så stopper træningen og I kan gå hjem igen..

• #6   15. jun 2013 Jeg har også prøvet bare at sidde og vente, og så håbe på han kommer i tanke om det ikke er farligt, men for det meste står han bare og sumper og vil stadig ikke gå fremad (man skal jo være vanskelig)

Når han ser noget farligt og begynder at bakke, så er det fordi han forsøger at snige sig væk fra det. Jeg har svært ved at forstille mig at han vil bakke hen imod det.

Jeg har også overvejet at skaffe mig en lille pisk at tage med, men det er ikke noget jeg sådan har brugt. De to gange jeg har haft pisk med på bane har han været virkelig paranoid overfor den(kan ikke slappe af), og hvis jeg bare "tapper" ham på bagparten bliver han sur og slår ud efter den, ligesom hvis jeg førnævnt sidder og prikker til ham med schenklerne for længe.
    Egentlig har jeg ikke lyst til at presse ham for meget, så han forbinder ridningen med noget negativt, men jeg har bare også på fornemmelsen at det er noget opdragelses-relateret??

• #7   15. jun 2013 I skal ikke bakke hen imod det.. I skal bakke væk... Så ride frem

• #8   15. jun 2013
    De er som regel reelt bange når de laver det nummer - min fnyser også af det ;o)
    Men hvis jeg hopper af hende, lære hun intet af det da hun er helt rolig fra jorden og ikke bange for de samme ting som hun er fra ryggen.

Nogle ville lære noget af at blive trukket, andre ikke.
    Samme med en pisk, min ville det ikke, andre ville det.

• #9   15. jun 2013 Ja syntes faktisk jeg bruger min stemme ret meget. Både når han gør noget godt men også når han gør noget skidt (forsøger selvfølgelig at fokusere på det positive)
    Men jeg har bare indtrykket af han ikke lytter til noget som helst når først han får øje på noget. Han kan være utrolig paranoid nogle gange

• #10   15. jun 2013 Krikken: Du beskriver Zambrano fuldstændig ;o) Det er præcis det samme.

Camilla Elisa G: Mit bedste bud er at blive ved med at forstærke presset til han går frem, bare det mindste. Timingen er rigtig vigtig, da du selvfølgelig skal slippe presset lige så snart han går frem.

Jeg er altid meget opmærksom på at lade min stå og kigge og kigge og kigge indtil han begynder at blive ufokuseret på det der er farligt - han kigger lige den anden vej pga. en lyd, han fnyser (altså sådan et "nu-slipper-jeg-spændingerne"-fnys) og sænker hovedet eller lignende. Så snart han når dertil, presser jeg ham lidt fremad igen.

• #11   15. jun 2013 Men når han så sparker ud efter schenklen, syntes du så at jeg bare skal bliver ved?

• #12   15. jun 2013 Ja, altid hold presset til han gør som ønsket - hvis ikke, så får man en hest med uvaner smiley

• #13   15. jun 2013 Du må vente på ham... Hvis der er noget han er bange for kan man godt tænke "tag dig sammen hest", men du må vente på ham og lade ham kigge færdig... tilsidst kigger han ikke på det mere da den(tingen) ikke bevæger sig.
    Ex. når du og din ven står på kanten af et fly så skubber du ikke bare din ven ned når han/hun er pisse bange for det, men derimod støtter du ham/hende op om det.
    Det samme gælder her.
    smiley

eller.....
    ((hvis det er ballade)) så som hvis der er heste der løber ved siden af og han bliver gejlet op og stopper op.. Så holder du presset med schenklerne indtil han gør det du ønsker smiley

• #14   15. jun 2013 Okay, mange tak for jeres svar allesammen smiley

Kommentér på:
Ude på tur - nægter at gå fremad

Annonce