{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Undervisning af barn? Ideer? {{forumTopicSubject}}

Jeg underviser en pige på 10 år.
Jeg går meget op i, at hun lærer at ride hendes nye pony korrekt, da den klaskede hovedet i sky, og ville galopere så snart man tog den i tøjlen (gør ellers dejlig afslappet for løse tøjler). Men det er selvfølgelig hårdt for hende, at koncentrere sig om noget så "svært" i længere tid af gangen, så vi gør det i 20 min, og derefter noget "almindeligt" ridning.
Sidst brugte jeg tid på at træne hende i at dreje kroppen på hesten, så hun ikke var så stiv, samt at trave uden bøjler, hvor hun slapper af, frem for at bumpe rundt i sadlen og miste balancen.
Det er begrænset, hvad vi har af "faciliteter" at bruge. Vi har fx ingen bomme pt.

Har i nogle ideer til, hvad der kunne være godt at træne de sidste 40 min? smiley
Hun er meget med på, virkelig at lære! Men der skal selvfølgelig også være noget sjovt i det, når hun ikke er ældre smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervisning af barn? Ideer?
  • #1   12. jun 2013 Hmm... Hvad med at lege med nogen små tricks, som at ryste, gabe og smile? De er stortset uskadelige hvis hesten ikke er headshaker, eller har tendens til det :3!

• #2   12. jun 2013 Gode ideer smiley
    Men mangle kun ideer til "rideundervisning" smiley

• #4   12. jun 2013 Det med at få hende til at slappe af i traven: Det kan være en god ide at lade hende trave i letridning uden bøjler. Efter en omgang bliver man så træt i benene at man bliver nødt til at sidde afslappet. Jeg gør tit det med mine elever at jeg lader dem trave i tetridning på langsiderne og sidde ned på kortsiderne. Det giver en god fornemmelse smiley
    Ellers kan du lave balanceøvelser, fx hvor hun får et krus med vand som hun ikke må spilde af mens du longerer hendeeller noget lignende. Der er mange sjove ting man kan finde på for at gøre undervisningen spændende for børn. Du kan også lære hende at ride præcist efter bogstaver/mærker eller lære hende hvordan man laver gode parader, slangegange osv. Bare vær opfindsom, det er rigtigt smart at forberede hende på nogle øvelser og små fif som hun kan bruge senere i sin ridning når hun kommer lidt længere smiley

• #5   12. jun 2013 Hvad med at varme op i skoven? smiley

• #6   12. jun 2013 Eller longering med opstilling! Det er noget af det jeg bruger enormt lang tid på med mine elever, for det er utroligt vigtigt at sidde rigtigt på hesten og det giver hende et kæmpe forspring når hun skal videre i sin ridning. Der er så mange ting at tage fat i! smiley

• #7   12. jun 2013 Slalom er en rigtig god idé. De behøver ikke stå ligeud, måske på buet spor. Og så bare god afstand imellem så hun næsten ikke skal styre med tøjlerne.
    Du kan også lave "gymnastik" på hesten. Tag den i longe, bind tøjlerne op, og lad hende så ride rundt uden hænder. Hun skal så lave alt muligt med hænderne (op i luften, om på ryggen, rør knæene, rør modsatte knæ, læn sig frem, tilbage, rejse sig op i bøjlerne mv).

Og så lige en anden ting. Hvis hesten slår med hovedet, så ville jeg nok give hende en martingal på. En martingal hjælper ikke med at holde hovedet i en tvungen holdning, men den forhindrer at hun lige pludselig får slået et par tænder ud smiley

• #8   12. jun 2013 Nu lyder det som om hun ikke har redet i så lang tid igen, så hvis jeg var dig ville jeg give hende nogle øvelser på hesten, som skal hjælpe med at forbedre hendes balance på heste smiley . Ellers lær hende kun at styre hesten ved hjælp af schenkel og sæde fx sig hun skal give slip for tøjlerne smiley

• #9   12. jun 2013 Cecilie: 1 time er bestemt ikke meget!
    Til holdundervisning får de 1 time + hun selv tit rider lidt inden og efter smiley

Lisa, vil se om jeg kan finde nogle spande vi kan bruge til forhindringer som fx den du nævner smiley

Nathalie: Hun er for nervøs, ved at ride "tur" endnu desværre smiley

Laura M: Rigtig gode ideer, mange tak! smiley

Ballonfisken: Også utrolig gode ideer smiley Mange tak!
    Den slår ikke med hovedet, tager man i tøjlerne, kaster den det op i luften (laver hjortehals) og sætter i galop. Jeg rider den 1-2 gange om ugen, hvor jeg træner den i at slappe af, også selvom jeg bevæger tøjlen (rider akademisk og klassisk spansk selv) smiley

Josephine: Har du nogle ideer til sjove øvelser? smiley

• #10   12. jun 2013 TS: Også til simple skridtture?
    Hvis hun virkelig er så nervøs ved omgang med heste, så burde du nok netop starte med at gøre hende tryg ved dyrene. Jeg synes du burde lægge en hel del fokus på at gøre hende tryg ved ponyen, for er hun utryg, kan det jo nemt ødelægge hendes oplevelser fra hesteryg smiley

• #11   12. jun 2013 jeg underviste en pige på 10 med de samme udfordringer smiley

ti trænede meget balance, hun skulle sidde uden hænder, uden bøjler, rider uden sadel..
    vende sig om på hesten, stille sig på hesten (søøød og rolig pony...!) og så brugte vi meget tid i longe så hun kunne koncentrere sig om ar sidde ordenligt uden at skulle styre..

og så brugte vi tid på at lære at trække med hesten, få hesten til at bakke, lave strækøvelser og skridte ture ud.

• #12   12. jun 2013 Tænker også kegler.. smiley

• #13   12. jun 2013 Jeg har Jasmin på 10 år som også har egen pony. I starten da hun fik ene undevisning på Alfa (de første mange måneder) blev der ikke lavet alt muligt nyt hver gang. Der blev arbejdet med halve parader, parader og bøje ponyen i hjørnerne. og så fik hun lektier for til hver gang, feks.kunne det være at hun kunne ride hende pænt ind i en parade, eller at hun kunne bøje hende i hjørnerne (Alfa var meget stiv og tung for Jasmin og skød skulder rigtig meget) Jeg tror ikke skal gøre de unge rytter sikker i ridningen før man begynder på alle mulige sjove ting smiley og vigtigst af alt hjælpe dem til at føle deres hest under sig, så de kan mærke om hesten er ved at løbe med dem. Her har det virket RIGTIG godt. Idag er Jasmin en rimelig stabil rytter som kan ride sin unge 6 året pony alle steder, også når Alfa stresser når vi er på ukendt grund eller hvis Alfa bliver forskrækket på tur og løber går der ikke mange meter før Jasmin har stoppet sin pony op igen. Lav ikke mere end et lille barn kan rumme smiley
    Også er det vigtigt at barnet fra start af lære at ride med sine ben og sæde og ikke tøjlerne...
    Men skal i have lidt afveksling så rundt om kegler, balance ridning (evt i longe) uden tøjler og uden bøjler. styr hesten på ben og vægtforskydning.
    Men husk at meget af arbejdet ligger også fra jorden af så hesten lære at stole på pigen. Her er mønsring, agility og lære at stoppe, gå og bakke når barnet gør det smiley

Kommentér på:
Undervisning af barn? Ideer?

Annonce