Undervisning af barn? Ideer? {{forumTopicSubject}}
Jeg underviser en pige på 10 år.
Jeg går meget op i, at hun lærer at ride hendes nye pony korrekt, da den klaskede hovedet i sky, og ville galopere så snart man tog den i tøjlen (gør ellers dejlig afslappet for løse tøjler). Men det er selvfølgelig hårdt for hende, at koncentrere sig om noget så "svært" i længere tid af gangen, så vi gør det i 20 min, og derefter noget "almindeligt" ridning.
Sidst brugte jeg tid på at træne hende i at dreje kroppen på hesten, så hun ikke var så stiv, samt at trave uden bøjler, hvor hun slapper af, frem for at bumpe rundt i sadlen og miste balancen.
Det er begrænset, hvad vi har af "faciliteter" at bruge. Vi har fx ingen bomme pt.
Har i nogle ideer til, hvad der kunne være godt at træne de sidste 40 min?
Hun er meget med på, virkelig at lære! Men der skal selvfølgelig også være noget sjovt i det, når hun ikke er ældre
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Men mangle kun ideer til "rideundervisning"
feb 2007
Følger: 70 Følgere: 86 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 306
Ellers kan du lave balanceøvelser, fx hvor hun får et krus med vand som hun ikke må spilde af mens du longerer hendeeller noget lignende. Der er mange sjove ting man kan finde på for at gøre undervisningen spændende for børn. Du kan også lære hende at ride præcist efter bogstaver/mærker eller lære hende hvordan man laver gode parader, slangegange osv. Bare vær opfindsom, det er rigtigt smart at forberede hende på nogle øvelser og små fif som hun kan bruge senere i sin ridning når hun kommer lidt længere
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
feb 2007
Følger: 70 Følgere: 86 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 306
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Du kan også lave "gymnastik" på hesten. Tag den i longe, bind tøjlerne op, og lad hende så ride rundt uden hænder. Hun skal så lave alt muligt med hænderne (op i luften, om på ryggen, rør knæene, rør modsatte knæ, læn sig frem, tilbage, rejse sig op i bøjlerne mv).
Og så lige en anden ting. Hvis hesten slår med hovedet, så ville jeg nok give hende en martingal på. En martingal hjælper ikke med at holde hovedet i en tvungen holdning, men den forhindrer at hun lige pludselig får slået et par tænder ud
okt 2008
Følger: 3 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 17
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Til holdundervisning får de 1 time + hun selv tit rider lidt inden og efter
Lisa, vil se om jeg kan finde nogle spande vi kan bruge til forhindringer som fx den du nævner
Nathalie: Hun er for nervøs, ved at ride "tur" endnu desværre
Laura M: Rigtig gode ideer, mange tak!
Ballonfisken: Også utrolig gode ideer Mange tak!
Den slår ikke med hovedet, tager man i tøjlerne, kaster den det op i luften (laver hjortehals) og sætter i galop. Jeg rider den 1-2 gange om ugen, hvor jeg træner den i at slappe af, også selvom jeg bevæger tøjlen (rider akademisk og klassisk spansk selv)
Josephine: Har du nogle ideer til sjove øvelser?
apr 2012
Følger: 9 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 628
Hvis hun virkelig er så nervøs ved omgang med heste, så burde du nok netop starte med at gøre hende tryg ved dyrene. Jeg synes du burde lægge en hel del fokus på at gøre hende tryg ved ponyen, for er hun utryg, kan det jo nemt ødelægge hendes oplevelser fra hesteryg
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
ti trænede meget balance, hun skulle sidde uden hænder, uden bøjler, rider uden sadel..
vende sig om på hesten, stille sig på hesten (søøød og rolig pony...!) og så brugte vi meget tid i longe så hun kunne koncentrere sig om ar sidde ordenligt uden at skulle styre..
og så brugte vi tid på at lære at trække med hesten, få hesten til at bakke, lave strækøvelser og skridte ture ud.
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
Også er det vigtigt at barnet fra start af lære at ride med sine ben og sæde og ikke tøjlerne...
Men skal i have lidt afveksling så rundt om kegler, balance ridning (evt i longe) uden tøjler og uden bøjler. styr hesten på ben og vægtforskydning.
Men husk at meget af arbejdet ligger også fra jorden af så hesten lære at stole på pigen. Her er mønsring, agility og lære at stoppe, gå og bakke når barnet gør det
Undervisning af barn? Ideer?