{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.743 visninger | Oprettet:

Bule på benet - seneskade. Har du prøvet det? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Min hest er kommet lidt til skade med det ene forben. Det har resulteret i en bule (inflamation inde i senen). Dyrlægen har været der, røngten er taget og behandling gives dagligt. Nu er jeg så bare lidt nysgerrig, har andre her prøvet dette? Hvor langtid gik der før jeres forsvandt? Hvor meget red i? Hvad virkede godt?

Jeg må ride i skridt, men synes faktisk det giver større effekt at han holder lidt fri, så han hygger sig med en tidlig sommerferie (kommer self. på fold). Men jeg ville gerne hører lidt om andres erfaringer? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bule på benet - seneskade. Har du prøvet det?
  • #1   28. maj 2013 Har oplevet 2 måneder med griffelbåndsskade og der måtte hesten kun skridtes og gå på skridtbånd. De 2 måneder var med 3 ugers boksro og genoptræning.

• #2   28. maj 2013 Jeg havde på et tidspunkt en der fik en bule på udvendige side af det ene forben, midt på piben sådan lidt bagudrettet. Det viste sig at være en overbelastning fra folden (hesten var ikke tilredet), så dyrlægen kom og drænede væsken, og beordrede boksro i 10 dage hvorefter hun måtte trækkes på hård bund i 2x10 min om dagen, alt imens skulle hun smøres med både voltaren gel og en anden gel fra dyrlægn og have benet kølet 20 min dagligt og stå med back on track om natten. Hun blev drænet 2 gange hvor efter jeg måtte begynde at genoptræne i longe - shiiit det tog lang tid, men der har efterfølgende ikke været nogen men efter det og hun er ren i scanning, røngten og bøjeprøve, så noget har da virket smiley

• #3   28. maj 2013 Min gamle negus shadow havde en slem gaffelbåndsskade. han gik kun på fold og intet andet i ½ år. det efterfølgende ½ år blev brugt på lange skridt ture og hygge trav smiley så der gik faktisk 1 helt år før han kom til start igen som travhest ;/

• #5   28. maj 2013 Min har stået halt siden november 2012. Først troede vi det var en gaffelbåndsskade, hvilket den fik 2 måneders boksro for, og det hjalp ikke. I transporten på vej ud til dyrlægen gik den agurk og fik ødelagt det ene forben, så nu var det halt på 2 ben. Dyrlægen undersøgte den og vurderede det til at være en ledbåndsskade. Den har fået 2 ledbehandlinger i begge ben, og bagbenet er iorden nu. Forbenet er stadig ikke iorden, og den har igår fået lavet en MRI-scanning hvor der blev fundet en knogleforandring i koden. Nærmest som et overben der er vokset "indad" i knoglen. Den får en ny slags behandling, men det kan tage 4-6 måneder for knoglen at hele, og den har ikke måtte kommet på fold på noget tidspunkt overhovedet. Så efter knap et års boksro, så håber vi hun er klar.

• #6   28. maj 2013 Puha nogle historier... Håber sådan at min basse snart er frisk igen. Vi fik beordret 2 mdr. med skridt af dyrlægen (på hårdt underlag), men nu får han lige helt fri en uge, fordi jeg synes at bulen er hårdere efter arbejde. Astrid M: Det lyder som noget af det samme vi har oplevet. Jeg smører også med Volteren Gel og så noget Kolegan væske (eller noget i den stil), som har samme anti-inflamatoriske effekt, bare stærkere. Jeg synes det er det mest effektive af de to. Min dyrlæge mener også at dette er en overbelastning fra folden. Håber virkelig snart han er frisk igen, savner SÅ meget at ride ordentligt igen.

• #7   28. maj 2013 Hvis det 'bare' er en overbelastning skal den nok blive god igen. Er den halt? min var i følge dyrlægen 0,5 grader halt (selv kunne jeg intet se udover bulen)
    Jeg smurte både med Voltaren gel og Compaq gel mange gange dagligt får at der ikke blev dannet arvæv i den bule hun havde.
    Det tog lang tid for 'min' bule at falde syntes jeg, første gang han drænede så den fin ud, men der kom ret hurtigt væske igen, og det samme efter anden gang. Det var først langt inde i genoptræningen at den helt forsvandt. Dyrlægen var meget imponeret over at hun ikke havde fået noget som helst arvæv i benet og at man faktisk slet ikke kunne se noget som helst - men igen var jeg MEGET punktlig med hende.

Hendes program så sådan ud i starten:
    Morgen: BOT af, voltaren gel på, køle 20 min, Compaq gel på, BOT på
    Aften: BOT af, voltaren gel på, køle 20 min, Compaq gel på, BOT på

Senere lagde jeg skridtture ind hvor jeg tidligere ventede på at gelen skulle tørre og trappede langsomt op. Men igen var det meget langvarigt og jeg brugte meget tid på at vente på at gelen tørrede.

• #8   28. maj 2013 Okay, det lyder ret voldsomt. Trold's bule er ikke blevet drænet, det snakkede min dyrlæge slet ikke om. Jeg kan se at den er blevet mindre, men ork hvor er ventetiden lang. Jeg smøre med væsken 2 gange dagligt og så volteren når det lige kan lade sig gøre (Trold står på rideskole og jeg er alene med min datter, så det hele skal jo lige passe ind). Nu får han lov at holde hele fri denne uge og så trapper vi langsomt op i ridningen igen i næste uge og så ellers tager en dag af gangen og ser hvordan det går. Håber virkelig snart han er tip top igen. Han er ikke halt eller øm. Han havde fået en elendig beskæring kort før denne overbelastning, så efter dette har jeg haft en ny smed ude, som har beskåret ham bedre og lagt kiler ind i hans sko, da hans fodstilling var helt forkert.

Kommentér på:
Bule på benet - seneskade. Har du prøvet det?

Annonce