{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.084 visninger | Oprettet:

Sadler + ridning små ponyer {{forumTopicSubject}}

Hej derude - håber i kan hjælpe mig.

Vi købte for 2 år siden en skøn pony på 123 cm som desværre fik konstateret spat kort tid efter og han har derfor stået en del stille. Men nu skal han til og igang igen.

Jeg er vist (endelig!) ved at finde ud af det her mareridt det er at finde et ordentligt bid til hesten ! Han har fået tjekket tænder af hestetandlægen og jeg har fået et "ok" til at ligge et bid på ham og begynde at træne.

Så kommer det næste problem: sadel.
Jeg fik en sadel med til ham men den har jo bare lagt og synes ikke at puderne er gode nok til at jeg vil bruge den på ham. Har en bomløs sadel som svarer til en 17'tommer - men er meget i tvivl om hvorvidt en almindelig sadel bliver for lang til de små ponyer. Eventuelt har min søster en dressursadel også 17'tommer (men som jo er kortere da det er en bomsaddel) som jeg kunne tjekke på ham.
Eventuelt nogle som har nogle gode ideer? Og vil en 17'tommer generelt(!) blive for lang til en lille pony?

Og til sidst... Det her med ridning af de kære små.
Jeg har fundet en rigtig dygtig rytter (som er 16 men meget slank) som gerne vil ride ham i en periode så han kan komme lidt i gang inden jeg finder en part til ham. Men kan ikke helt finde ud af hvor'grænsen' går for rytterens størrelse går.
Hesten skal jo ikke lide overlast - men jeg har ingen anelse om hvad han vejer.

Udgangspunktet er vel at hesten kan bære max 20 procent af sin egen vægt. Men hvordan finder jeg ponyens egenvægt? Har ikke lige nogen kæmpe vægt men men kan vel måle den og regne det ud på en måde smiley ?

Håber i kan hjælpe mig lidt smiley

Knus herfra den forvirrede ponyejer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sadler + ridning små ponyer
  • #1   26. maj 2013 Hejsa. En 17" bomsadel vil være helt skidt! Den er alt alt for lang.
    En 17" bomløs vil se underlig ud fordi den vil dække halvdelen af hesten, men den vil muligvis kunne fungere, fordi den ikke fordeler rytterens vægt ret meget og derfor ikke hviler ud bag bagerste ribben.

Det optimale vil være en 15" eller evt 16" sadel. Når nu det er en ret stor rytter som skal ride ham, vil en 15" nok være for lille til rytterens bagdel.
    Prøv at gå efter en sadel som er ret flad i sædet, det giver mere plads til rytteren uden at sadlens anlægsflade bliver for lang.
    Prøv fx en Stübben Rex 16" bom 32. Den fåes i spring, dressur og kombi.
    Det er en meget kort 16" som samtidig er flad i sædet. Det giver rigtig god plads til rytteren og den ligger godt på mange ponyer...
    Duer den ikke er der også fx Wintec New 500.
    Jeg ved ikke hvad budgettet er men Morris and Nolan samt the Native Pony Saddlery laver nogle geniale ponysadler, men de er så noget dyrere...

• #2   26. maj 2013 Karen: tak for svaret ! Har haft den bomløs på ham (dog uden rytter! Skulle bare se den på ham) og mente også selv at den var for lang. Optimalt fik jeg jo en sadelmager ud men hånden på hjertet vil jeg ikke ofte så mange penge på det før jeg ved hvor meget han kommer i gang. Kommer han til at blive redet dagligt fremover er det selvfølgelig sådan noget vi er ude i smiley

Har overvejet ponypude men den er elendig for rytteren og skal den ligge bare nogenlunde på hesten skal man alligevel have fat i et teykfordelende underlag - og så ender vi i et par tusind kroner alligevel, og så vil jeg hellere købe en ordentlig sadel smiley

Håber ved Gud at han vejer væsentligt mere end 150 kg - ellers har han godt nok været dopet da han var på smertestillende ;D

• #3   26. maj 2013 17" bliver helt klart for langt! det bedste du kan gøre er at få en sadelmager ud eller eventuelt købe en bomløs str. 0 (barefoot-danmark.dk) hvis du ikke vil ofre pengene..
    men en bomsadel ville jeg ikke kaste mig ud i uden en sadelmager

du kan også forhører dig hos optimalsadel.dk hun er god til at vejlede

• #4   26. maj 2013 mht til hans vægt vil jeg skyde ham til 250kg men du kan få et vægtmålebånd smiley det giver et lidt mere sikkert bud på hans vægt

min haflinger på 135 vejer 400kg

• #5   26. maj 2013 Nadia: tak skal du have - ser lige om ikke jeg kan finde sådan et målebånd så smiley
    Og fint og vide at en 17'tommer vil blive for lang. Vil lige kigge videre på de bomløse (ikke fordi jeg ikke gider "besværet" med bomsadler men fordi jeg er kæmpe fan af bomløse så hvis man kan få dem så små vil det jo være skønt :-))

Kailie: når på den måde - haha smiley jeg kan også bare lade være med at antage xD
    Højden på rytteren siger mig nu mindre end vægten på rytteren, men ja en højere rytter end 150 vil vist se temmelig uharmonisk ud smiley

• #6   26. maj 2013 Kailie: det skal man også smiley

• #7   26. maj 2013 Du finder vægten ved at måle gjordmålet ( hele vejen rundt der hvor gjordenmligger) smiley
    Og siger : 6,25*gjordmål på hesten -625= vægten på hesten:)

• #8   26. maj 2013 Sådan en lille pony kan normalt kun have en 15" sadel

• #9   26. maj 2013 Frederikke: tak skal du have! smiley

Kailie: haha ja det gjorde du smiley

• #10   26. maj 2013 Jeg har også en i den størrelse og vil gætte på at 17" er alt for stort. Tror du skal ned i 14-16" alt efter sadlens længde og ponyens ryg. Du kan jo starte med at få målt ponyens anlægsflade så du ved hvor lang sadlen må være. Jeg er virkelig retarderet til at måle ting af en eller anden grund, men jeg får min ponys anlægsflade til omkring 30-35 cm.

Et alternativ til bomløs og bomsadel kunne være en lammeskindssadel med et trykfordelende underlag inde under til den store rytter og så har jeg hørt mange tale godt om Wintecs ponypude.

Jeg tror godt at han ville kunne bære en slank 16-årig, medmindre hans spat generer ham. Jeg ved dog ikke om du ville kunne finde en sadel som både pony og rytter kan passe.

Tror selv du må finde ud af hvor grænsen går for nettop din pony når det kommer til vægt, den undersøgelse som konkluderede at heste max måtte bære 20% var lavet på 8 lette heste i forholdsvist hårdt arbejde - den passer derfor ikke så godt på din situation. Mit gæt på din ponys vægt ville dog være et sted mellem 250-300 kg.

Er ikke bange for at hoppe op på min lille pony en gang imellem for en kort skridt/trav tur og han virker på ingen måde utilfreds og han er ellers en meget udtryksfuld lille en. Jeg er 160 og 50-55 kg.

Syntes det lyder som en rigtig god ide at du får den 16-årige til at hjælpe dig med at få ham i gang og evt. opdrage lidt på ham engang imellem og så finder en mindre rytter.

• #11   26. maj 2013 Jeg brugte en 16" kombisadel på den pony jeg havde stående som var 120 cm

Vil tro hesten vejer omkring de 250-300kg
    Og ja så er det jo "bare" at tage 20% af det smiley

• #12   26. maj 2013 Min ismule på 138 cm kan ikke gå med mere end en 16" så tvivler stærkt på din pony kan gå med mere end en 15" smiley

• #14   26. maj 2013 Kiwi: tak for svaret smiley jeg har intet mærket til hans spat siden han havde sit første 'anfald' for næsten 2 år siden - men vil selvfølgelig være opmærksom på det når han kommer i gang igen smiley
    Jeg er næsten 170 og vejer omkring 60 kg så synes jeg er lige i overkanten. Har overvejet bare at træne op og nedsidning og bare skridte lidt på ham - vil gerne lige føle ham på tur inden jeg sender andre ud på ham (han er sød fra jorden men det er jo ikke helt det samme) - men nu må vi lige se. Optimalt vil jeg helst ikke op så nu må jeg lige se hvor meget Josephine kan nå med ham smiley

Nå men det lyder jo til at jeg skal helt ned i en 15'tommers så. Det er rar lige og høre andre så behøver jeg jo ikke prøve en masse andet på ham smiley

• #15   26. maj 2013
    Det er nok en 15" men så kan de færreste være i den, hvis de er over 13 år ;o)

• #16   26. maj 2013 Undskyld min useriøse henvendelse, men hold da op en lækker pony smiley

Ang. sadel vil jeg mene at 17 bliver alt for stor, da jeg havde Nosey hjemme brugte hun vidst 15 eller 15,5 smiley

• #17   26. maj 2013 Krikken: garanteret smiley
    Har en veninde som tager en sadel med jeg kan få hvis den ligger okay. Så nu ser vi lige på det smiley

Michela: haha tusind tak - og ja, han er en fryd for øjet, så tak ;D

• #18   27. maj 2013 Nu er jeg lige nødt til at spørge til sidst...

Hans gjordmål var 155 cm - altså:

6,25 * 155 - 625 = 343,25 (= ponyens totalvægt)

Herefter:

343 * 100 / 20 = 68,6 (kg)

Det er så den vægt han må bære hvis(!) man går efter de 20 procent af hestens egenvægt ? smiley

Kommentér på:
Sadler + ridning små ponyer

Annonce