26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Sadler + ridning små ponyer {{forumTopicSubject}}
Hej derude - håber i kan hjælpe mig.
Vi købte for 2 år siden en skøn pony på 123 cm som desværre fik konstateret spat kort tid efter og han har derfor stået en del stille. Men nu skal han til og igang igen.
Jeg er vist (endelig!) ved at finde ud af det her mareridt det er at finde et ordentligt bid til hesten ! Han har fået tjekket tænder af hestetandlægen og jeg har fået et "ok" til at ligge et bid på ham og begynde at træne.
Så kommer det næste problem: sadel.
Jeg fik en sadel med til ham men den har jo bare lagt og synes ikke at puderne er gode nok til at jeg vil bruge den på ham. Har en bomløs sadel som svarer til en 17'tommer - men er meget i tvivl om hvorvidt en almindelig sadel bliver for lang til de små ponyer. Eventuelt har min søster en dressursadel også 17'tommer (men som jo er kortere da det er en bomsaddel) som jeg kunne tjekke på ham.
Eventuelt nogle som har nogle gode ideer? Og vil en 17'tommer generelt(!) blive for lang til en lille pony?
Og til sidst... Det her med ridning af de kære små.
Jeg har fundet en rigtig dygtig rytter (som er 16 men meget slank) som gerne vil ride ham i en periode så han kan komme lidt i gang inden jeg finder en part til ham. Men kan ikke helt finde ud af hvor'grænsen' går for rytterens størrelse går.
Hesten skal jo ikke lide overlast - men jeg har ingen anelse om hvad han vejer.
Udgangspunktet er vel at hesten kan bære max 20 procent af sin egen vægt. Men hvordan finder jeg ponyens egenvægt? Har ikke lige nogen kæmpe vægt men men kan vel måle den og regne det ud på en måde
?
Håber i kan hjælpe mig lidt
Knus herfra den forvirrede ponyejer
feb 2004
Følger: 115 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 40
En 17" bomløs vil se underlig ud fordi den vil dække halvdelen af hesten, men den vil muligvis kunne fungere, fordi den ikke fordeler rytterens vægt ret meget og derfor ikke hviler ud bag bagerste ribben.
Det optimale vil være en 15" eller evt 16" sadel. Når nu det er en ret stor rytter som skal ride ham, vil en 15" nok være for lille til rytterens bagdel.
Prøv at gå efter en sadel som er ret flad i sædet, det giver mere plads til rytteren uden at sadlens anlægsflade bliver for lang.
Prøv fx en Stübben Rex 16" bom 32. Den fåes i spring, dressur og kombi.
Det er en meget kort 16" som samtidig er flad i sædet. Det giver rigtig god plads til rytteren og den ligger godt på mange ponyer...
Duer den ikke er der også fx Wintec New 500.
Jeg ved ikke hvad budgettet er men Morris and Nolan samt the Native Pony Saddlery laver nogle geniale ponysadler, men de er så noget dyrere...
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Har overvejet ponypude men den er elendig for rytteren og skal den ligge bare nogenlunde på hesten skal man alligevel have fat i et teykfordelende underlag - og så ender vi i et par tusind kroner alligevel, og så vil jeg hellere købe en ordentlig sadel
Håber ved Gud at han vejer væsentligt mere end 150 kg - ellers har han godt nok været dopet da han var på smertestillende ;D
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
men en bomsadel ville jeg ikke kaste mig ud i uden en sadelmager
du kan også forhører dig hos optimalsadel.dk hun er god til at vejlede
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
min haflinger på 135 vejer 400kg
apr 2008
Og fint og vide at en 17'tommer vil blive for lang. Vil lige kigge videre på de bomløse (ikke fordi jeg ikke gider "besværet" med bomsadler men fordi jeg er kæmpe fan af bomløse så hvis man kan få dem så små vil det jo være skønt :-))
Kailie: når på den måde - haha
Højden på rytteren siger mig nu mindre end vægten på rytteren, men ja en højere rytter end 150 vil vist se temmelig uharmonisk ud
apr 2008
jan 2013
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 138
Og siger : 6,25*gjordmål på hesten -625= vægten på hesten:)
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
apr 2008
Kailie: haha ja det gjorde du
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 178
Et alternativ til bomløs og bomsadel kunne være en lammeskindssadel med et trykfordelende underlag inde under til den store rytter og så har jeg hørt mange tale godt om Wintecs ponypude.
Jeg tror godt at han ville kunne bære en slank 16-årig, medmindre hans spat generer ham. Jeg ved dog ikke om du ville kunne finde en sadel som både pony og rytter kan passe.
Tror selv du må finde ud af hvor grænsen går for nettop din pony når det kommer til vægt, den undersøgelse som konkluderede at heste max måtte bære 20% var lavet på 8 lette heste i forholdsvist hårdt arbejde - den passer derfor ikke så godt på din situation. Mit gæt på din ponys vægt ville dog være et sted mellem 250-300 kg.
Er ikke bange for at hoppe op på min lille pony en gang imellem for en kort skridt/trav tur og han virker på ingen måde utilfreds og han er ellers en meget udtryksfuld lille en. Jeg er 160 og 50-55 kg.
Syntes det lyder som en rigtig god ide at du får den 16-årige til at hjælpe dig med at få ham i gang og evt. opdrage lidt på ham engang imellem og så finder en mindre rytter.
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Vil tro hesten vejer omkring de 250-300kg
Og ja så er det jo "bare" at tage 20% af det
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
apr 2008
Jeg er næsten 170 og vejer omkring 60 kg så synes jeg er lige i overkanten. Har overvejet bare at træne op og nedsidning og bare skridte lidt på ham - vil gerne lige føle ham på tur inden jeg sender andre ud på ham (han er sød fra jorden men det er jo ikke helt det samme) - men nu må vi lige se. Optimalt vil jeg helst ikke op så nu må jeg lige se hvor meget Josephine kan nå med ham
Nå men det lyder jo til at jeg skal helt ned i en 15'tommers så. Det er rar lige og høre andre så behøver jeg jo ikke prøve en masse andet på ham
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det er nok en 15" men så kan de færreste være i den, hvis de er over 13 år ;o)
apr 2011
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 281
Ang. sadel vil jeg mene at 17 bliver alt for stor, da jeg havde Nosey hjemme brugte hun vidst 15 eller 15,5
apr 2008
Har en veninde som tager en sadel med jeg kan få hvis den ligger okay. Så nu ser vi lige på det
Michela: haha tusind tak - og ja, han er en fryd for øjet, så tak ;D
apr 2008
Hans gjordmål var 155 cm - altså:
6,25 * 155 - 625 = 343,25 (= ponyens totalvægt)
Herefter:
343 * 100 / 20 = 68,6 (kg)
Det er så den vægt han må bære hvis(!) man går efter de 20 procent af hestens egenvægt ?
Sadler + ridning små ponyer