{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Longering med kapsun
  • #3   17. maj 2013 Jeg bruger kapsun, og det har altid fungeret super godt på mine heste. Bruger til gengæld ikke indspænder, da jeg ikke kan se hvad de skulle gavne rent anatomisk :o)

• #4   17. maj 2013 Når jeg longerer mine heste, foregår det nu i kapsun. Ingen indspændinger. Ingen longegjorde. Kun en kapsun, en 3 meter lang snor (andre gange længere), og en pisk, som armforlænger.
    Før jeg fik købt en kapsun gjorde jeg det i rebgrimen. Dette fungerede okay, men kapsunen er klart det optimale (-:

• #7   17. maj 2013 Jeg bruger blandt andet min kapsun til longering.

Indspændinger gør ikke godt for noget, så dem ville jeg aldrig bruge.

• #8   17. maj 2013 Jeg fik en kapsun i julegave og den er super god til Pori:) Bruger kun kapsun og ikke indspænding for har aldrig brugt indspænding;) Er rigtig glad for min kapsun:)

• #10   17. maj 2013 Ja jeg bruger en kapsun til det, da den indvirker fra næseryggen. En grime giver næsten udelukkende et træk til siden.
    Longe i kapsun har en positiv indvirkning på halsmuskulatur, skulderparti og hofte. Ved longearbejdet (i evt. round-pen og) med kapsun kan man få hesten til at gå på et spor. Når hesten går på et spor i longen, kan bagparten træder ind under hesten.. det gør den i stand til at bære en rytter og arbejdet med ligeudretning under rytter kan fortsættes
    Men hesten skal have lov at være lang og dyb, så den arbejder frit.
    Kunne aldrig finde på at bruge indpænding til noget som helst, vil ikke presse mine heste til noget de fysisk ikke formår.

• #11   17. maj 2013 Bruger også kapsun, til longering og nu også til ryttertilvænning af min unghest, bruger aldrig indspændinger, da jeg hellere vil have min hest arbejder korrekt uden tvang.... smiley

• #12   17. maj 2013 Jeg bruger normalt en rebgrime;-)
    Ville måske gerne have en kapsun, men jeg kan ikke finde en ordenlig nogen stedet;-(

• #13   17. maj 2013 Nu spørger jeg nok dumt, hehe.
    Men er der en der vil forklare mig hvad en indspænding er?
    Jeg bruger ikke selv kapsun, men har overvejet det, da jeg har mange problemer med min hest i longen. (-:

• #14   17. maj 2013 Indspænding er noget man kan putte på hesten, så den bøjer hovedet:-) Kort forklaring:-)

• #15   17. maj 2013
    Teknisk set så bruger en indspædning og kapsun begge negativ forstærkning, i begge ligges der er pres på hesten og når den tager hovedet ned.

Ulempen ved indspændinger og andet kan så være at hesten ikke kan strække sig, fordi de ikke er længere. Hvorfor jeg er fan af den gammeldags chambon, fordi den tillader hesten at strække sig.

• #16   17. maj 2013 Okay. Mange tak for svar! smiley

• #18   17. maj 2013 Jeg ville også fortrække en chambon frem for indspænding;-)
    Det lyder bare ikke til at der er så mange der bruger en chambon?:-)

• #19   17. maj 2013
    Ja ;o). Og det har jeg ikke noget imod, foretrækker bare den klassiske fordi den lader hesten strække sig.

Men det er IKKE en elastik chambon og jeg gentager IKKE en elastik chambon, Stald Christinelund hvis du er i tvivl, dem er jeg ikke fan af ;o).
    Det er en klassisk/gammeldags chambon.

• #20   17. maj 2013 Okay:-)

• #22   17. maj 2013
    Forskellen er der for mig, at jeg under ridning, helst skulle ha' forberedt hesten så godt at den strækker sig selv, uden at jeg påvirker den og den så giver efter, men at den strækker sig selv.

Men det bliver nok en svær omgang med mit dyr, går okay i skridt, trav arbejdes der på i longen ;o).

• #24   17. maj 2013
    Det har min også - det har jeg valgt den faste chambon, fordi jeg gerne vil have dyret til og strække sig ;o). Min har underhals og vil gerne spænde og bruge mere underhals.

Men jeg har så valgt at ligge en anden ting på, fordi hun skal ned og strække sig også og få ryggen brugt og nogle muskler på og væk med underhalsen.

Hun har haft et møg skævt bækken der har siddet i flere år og forkert ridning ;o).

• #25   17. maj 2013 Bruger mest rebgrimen - men har også en kapsun, den har været brugt over trensen, imens jeg er blevet longeret på min hest smiley
    Vil gerne have sådan en læder kapsun, hvor man kan sætte bid på. Smart :-)!

• #26   17. maj 2013 Jeg bruger som regel dobbelt longe i et alm. trensebid samt sadel med kyllingestrop el. longegjord til at styre udv. tøjle. Det synes jeg giver mig den største frihed til at regulere hestens næseryg i alle retninger afhængig af det enkelte moment. Det kræver stor finfølelse at gøre det rigtigt, og meget øvelse, men når man har fundet ud af det, forekommer kapsunen som et sløvt og hårdt redskab.
    Det giver yderligere den fordel at hesten tilvænnet biddet og tøjlehjælpen inden man nødvendigvis påbegynder ridningen.
    Skal der bruges indspænding, er den faste chambon den mest rensigtsmæssige efter min mening, og den bruges naturligvis i en alm. enkelt longe.

• #28   18. maj 2013 Ida:

Jeg ved ikke hvor du ser tvang henne, medmindre du da er bidforskrækket???!
    Den inv. longedel går direkte til longeførerens hånd og den udv. ligger klar til at møde hesten, når den er klar, som en alm. tøjle. Hvis du læser mit indlæg, skriver jeg netop at det kræver stor finfølelse. Med dennne metode kan man nemlig få hesten til at søge ned og FREM i næsen, hvis det bliver gjort rigtigt.
    Vi snakker ikke om at hesten løber rundt i sit eget tempo i en ring om longeføreren, som de fleste longere. Men om at styre hestens tempo og løsne den for de ensidige hjælpere. I longen mangler man jo schenklerne, men det et fint første skridt på vejen. Den udv. bliver kun brugt til at regulere bøjningen i starten og senere er den klar til at møde op når vi skal samle. Den mangler du på kapsunen.

• #29   18. maj 2013 Nu kommer jeg måske med et dumt spørgsmål smiley men hvordan bruger man en kapsun rigtigt, så hesten kan komme til at søge ned og frem?

Og ikke at jeg lige har tænkt mig det, men kan man ride med en kapsun?

• #30   18. maj 2013 Indspændinger er nu ikke så dårlige igen og tvinger hesten ind, dette gøres kun hvis man spænder den for meget ind, men metoden bag den er ikke at stramme ind, den skal også være så "løs" at hesten kan bruge skulderen. Tager gerne video..... Har også kapsun og formålet er man lirker og fortæller hesten det rart at have hovedet og halsen i en bestemt holdning, når den går der har man hånden rolig....

Har haft min hest nede hos bb og blev "oplært" hos ham omkring kapsunen. Viser også gerne video her.

• #32   18. maj 2013 Ida:
    Som jeg også skriver, kræver det meget øvelse. Så det er måske det du mangler?!

En rutineret longefører formår at give præcist og behændigt efter, uanset om det er på trense eller kapsun og uanset om man bruger dobbeltline (køreliner/dobbeltlonge) eller to seperate longer. Kapsunen forsinker dog yderligere signalerne og derfor bryder jeg mig ikke om den, til en normalt fungerende hest.

• #34   18. maj 2013 Ida:
    Hvis du rykker så hårdt i longen, at du ville rykke hesten i munden med trensebid på, ja, så kan jeg godt se at du bør holde dig til kapsunen med de begrænsninger den har. Men der har du ingen mulighed for at finjustere hestens bøjning.

Men man behøver ikke at være helt så bange for denne form for longering, da et evt. træk i biddet ligger til siden, ud af munden, og ikke på de følsomme lader.
    Den udvendig tøjle skal man derimod være yderst varsom med, da den netop virker direkte på de følsomme lader, idet den ligger tilbage mod sadellejet. Derfor bruges den i starten KUN til at finjustere bøjningen med, og møder først blødt op, når hesten selv byder sig til efter et grundigt løsgørende arbejde.

Som sagt kræver det meget øvelse og jeg vil kun anbefale folk at kaste sig ud i det hvis de starter med en rutineret hest, som ikke er alt for følsom.

• #36   18. maj 2013 Jamen Ida, kan du så ikke indvie alle os uvidende stakler i kapsunens mangfoldighed i longen?

For jeg ser den stadig som et hårdt og sløvt instrument, der forsinker signalerne og kun kan bruges ensidigt, hvorimod dobbeltlongen har et utal af variationer med mulighed for indvirke meget præcist og følsomt. Og ja, hvis jeg kunne være sikker på at grimen blev liggende helt stabilt på hestens hoved, gjorde det ingen forskel. Sandheden er jo at skal en kapsun virke korrekt, så skal den spændes af al kraft, da den ellers også glider rundt på hestens hoved. Og det gør den til et utroligt stærkt virkemiddel som er meget ubehageligt for hesten...

• #37   18. maj 2013 Gitte: Arhhhhh.... Så skal vi heller ikke gøre kapsunen værre end den reelt er hva´?
    Og du kan skam sagtens finde kapsuner i god kvalitet, der kan spændes tilpas uden at klemme øjnene ud af hovedet på dyret, og som stadig bliver siddende hvor den skal...

Dobbeltlonger/køreliner i en god kapsun er det optimale man kan indenfor den genre i min optik.... Jeg skal da selv igang med de dobbelte snart... Min unghest fatter pointe med kapsun til ug, og det er da med små fine signaler, så at den skulle være et sløvt instrument, kan jeg slet ikke nikke genkendende til??? smiley

• #39   19. maj 2013 Jeanette H:
    Nej, lige netop. Det ene er ikke værre end det andet.
    Fint at kapsunen fungerer for dig. Det gør den bare ikke for mig.

Ida:
    Hvis ikke kapsunen sidder ordentlig fast på hestens hoved, bliver dit signal utydeligt. Det er ikke i "min verden" for som sagt bruger jeg den ikke. Måske skulle du selv studere kapsunens indvirken, før du forherligere den fremfor bid. Jeg mangler stadig en beskrivelse af kapsunens mangfoldighed og hvorfor du mener der er mindre tvang med kapsunen???

Når man vil ride traditionel konkurrencedressur, ser jeg det som en fordel at hesten er vænnet til biddet og dets indvirken. Faktum er jo, at selvom målet er at ride for sæde og schenkel, kan vi ikke undgå at indvirke med biddet i det første stykke tid af hestens uddannelse. Jeg vil bestemt ikke udelukke at jeg en dag støder ind i en hest hvor jeg må søge andre veje, men blandt 100+ heste er jeg hver gang vendt tilbage til longering i dobbeltlonge på trensebid.
    Vil man ride andet end traditionel dressur, så fint med mig. Brug hvad I vil, men lad være med at tro at rebgrime, kapsun og andre midler er blidere end bid, for det er de ikke!
    - Det som betyder noget, er måden midlerne bliver brugt på

• #40   19. maj 2013 En kapsun er ikke noget "mirakelmiddel" så hvis du i udgangspunktet ikke ved ret meget om, hvordan man får en hest til at gå hensigtsmæssigt i longen, så vil du ikke få ret meget ud af at gå over til kapsun.

Som værktøj er det rigtig godt, fordi man kan gå ind og korrigere mere præcist end man kan med fx en grime og en trense.
    Men, som sagt, en dygtig longør ville kunne longere i hvad som helst og stadig få en velgående hest. En person uden den faglige ekspertise, ville ligeledes kunne longere med hvad som helst, men uden at få noget som helst.

Indspænding vil jeg bare fraråde, det er helt unødvendigt.
    Jeg har selv en traver, som havde et rigtig skidt udgangspunkt. Når hun kan lære at søge ned ad sig selv - uden tvang og uden hjælpetøjler - så kan alle. Spørgsmålet er, om rytter har vilje til at lære det.

• #42   19. maj 2013 Ida:
    Der er tydeligvis noget du ikke helt har forstået i det jeg skriver: Den udvendige (og KUN den udvendige) tøjle går gennem kyllingestroppen på sadlen eller en ring i longegjorden for at styre den. - Hvis ikke den bliver holdt lidt på plads her, vil den ryge ud over ørerne på hesten når den sænker hovedet som den skal! Her ligger den løst og træder kun i brug hvis den skal forhindre hesten i at overbøje.
    Den indvendige går direkte fra biddet til longeførerens hånd. Den bliver altså ikke fikseret nogen som helst steder og ethvert evt. træk ligger sidevejs.

Hvis du mener at alt arbejde sker i munden på denne måde, er der endnu en ting du har misforstået. Stemme, pisk og kropssprog er det essentielle her.
    Men måske du selv bruger longen kraftigt når du longerer?
    Jeg mangler stadig en god beskrivelse af kapsunens fortræffeligheder, men den kan du måske ikke give mig?
    Hvis din hest er mere afslappet med kapsun, er det fordi du ikke arbejder følsomt nok. Derfor er det en fordel for dig at bruge et mere sløvt redskab.

Nu har jeg haft lejlighed til at studere en rutineret longefører med kapsun gennem længere tid. Og jeg må sige at jeg ikke er imponeret. Den blev som beskrevet ovenfor strammet godt til, og selv efter adskillige års arbejde trillede hesten stadig rundt på forparten, omend longeføreren mente at den arbejdede godt bagfra...
    Rent ridemæssigt havde omtalte hest lært sig kun at give efter når det passede den, og så var jubelen stor. Hver gang lød sætningen: "nu mangler den bare liiige at komme lidt mere frem, så er den der". - Det skete aldrig!

• #44   19. maj 2013 Ærlig talt Ida

Nu kører denne debat vist helt ud på et sidespor. Ingen snakker om "skyld" i noget som helst, og jeg har ingen mening om netop din hest, for den har jeg ikke set.
    Vi kan genoptage debatten når du har beskrevet dine metoder med kapsunen og hvilke mål du har tænkt dig at opnå med den, samt en god saglig og objektiv begrundelse for hvorfor du mener at kapsunen er så meget bedre end bid.

Men måske er vores mål helt forskellige, og så er der jo ikke noget at sige til hvis vi snakker forbi hinanden.

Jeg kan fortælle at mit mål er en holdbar hest som arbejder i balance og harmoni med sin rytter, og som via dette arbejde er i stand til at klare sig i de sjove klasser til stævnerne, uden på noget tidspunkt at gå bag lod eller firtakte i alle gangarter. Kort sagt en hest som opfylder DRF's fordringer som de er skrevet (ikke tolket)
    Til at nå dette mål finder jeg min træningsmetoder særdeles hensigtsmæssig.

• #46   20. maj 2013 Der er jo ikke nogen tvivl om, at dobbelt longe med alm. trensebid giver muligheden for at indvirke mere præcist i form af at man formår at regulere både indvendig og udvendig side, og derigennem har bedre muligheder for at sende meget nøjagtige signaler. Hvor kapsunen jo lægger presset over hele næseryggen, og altså ikke kan justeres i samme grad.

Til gengæld ser jeg andre fordele i kapsunen, men den skal bruges rigtigt. Man skal som longefører vide hvad man gør, og kunne mærke netop hvor meget hjælp der skal bruges for at få rundet hesten korrekt uden at vælte den ud af balance. I longen kan jeg godt lide i første omgang at se, hvordan hesten arbejder med så lidt udstyr/materiel indvirkning som muligt, så det fremgår hvordan den reelt bruger sig og eventuelle mangler kommer til syne. Dette er hensigtsmæssigt via kapsunen, fordi hesten netop ikke får træk til siden og bliver skæv, men har mulighed for at bevæge sig naturligt og i højere grad ligeudrettet.

Når der så skal ind og arbejdes med hestens fysik, er det netop godt at kunne manøvrere fintfølende så man helt præcist kan vejlede hesten til at gå lige der, hvor den får muskelmæssigt mest ud af det. Og dette kan man i mange tilfælde bedre i dobbeltlonge m. trensebid end med kapsun.

Kommentér på:
Longering med kapsun

Annonce