Rideskole elever og udstyr? Rideskole elever og udstyr?
Hej HG.
Jeg har efter hånden undret mig en del over noget jeg har set lidt for meget af, og nu er jeg nødt til at finde ud af om det kun er mig som er mærkelig eller om i andre også har oplevet dette.
Jeg har min omgang på nogle forskellige rideskoler, og mange steder tilbyder man at eleverne kan få en part på en af rideskolehestene i 2-3 dage om ugen, for X kr.
Jeg synes det er en mega god idé, for at kan de her piger få fornemmelsen af at have en hest, specielt hvis forældrene ikke har råd til at have en hest på fuldtid.
Når jeg så ser nogen af de her piger ride på "deres" heste uden for deres normale undervisning, altså de dage det er "deres" hest, rider næsten samtlige med chambon fordi hesten jo skal gå pænt ned i holdning - fair nok hvis hesten havde en ekstrem uvane med at gå med hovedet højt, men ingen af de heste har den uvane, så min verden burde den der chambon ikke være nødvendigt. Og i mit stille sind, går jeg og griner lidt af når jeg over hører nogen af de her piger sige: "Årh, Prins gik bare SÅ fantastisk med hovedet i dag - meget bedre end til træning!" Ja flot, til træning bruger du jo ikke chambon, så har bare intet med dig at gøre med udstyret? What?! (Skal lige siges at de rideskoler jeg kommer, er de mest dressur præget )
Synes også jeg ser (alt?) mange små elever som får smækket et par spore på, fordi hesten er doven. Og når de rider rundt, kan man bare se at de der spore bare bliver brugt i siden på hesten konstant (næsten). Det samme gælder pisken, hvor de nærmest virker som om at de glemmer at det ikke er pisken alene som skal drive hesten frem.
Nå men min pointe med det her er:
Jeg synes desværre at i alt for mange tilfælde så lære unge/nye elever udstyret at kende på en forkert måde? Og nogle gange for tidligt.
(Jeg er selv engang blevet smækket op på en hest som kun ville gå fremad hvis man både havde pisk med og sporer på - og skal lige siges at jeg nu som snart 23 årig stadig ikke føler jeg er en god nok rytter til at kunne styre sporer. Så jeg synes bare det virker forkert at små piger på 8 år bruger sporer hvis de sidder og hakker hesten i siden hele tiden uden grund, simpelthen fordi de ikke har lært at sidde ordentligt på hesten endnu?)
Er jeg den eneste som oplever at man mange steder lære nye ryttere denne måde at ride på? Og den måde at kende/bruge udstyret på? Og med den viden vi har i dag, burde vi så ikke være blevet klogere?
- Skal lige siges at jeg jo slet ikke giver nogen unge ryttere skylden for deres opførsel, de gør jo kun sådan som de er blevet lært de skal gøre?
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Jeg er slet ikke ude i at sige at alle rideskoler er sådan - langt fra
Jeg siger bare at det er noget jeg desværre ser oftere end andet, og ville bare hører om det er mig som er sindssyg mærkelig og ser underlige ting fordi jeg vil se det, eller om andre også oplever det
aug 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Svar: 186
Der er dog en af rytterne der tag det som noget godt hvis hesten har svedt meget, men jeg ved at der er fordi den kæmper i mod, og egentligt ikke har balance til det endnu så det gør det bare dobbelt så hårdt for den..
Vi har et par sporer liggende, men de er ikke blevet brugt i cirka 1 år og så har vi 2 elastik chamboner som jeg aldrig har set være i brug.:-)
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 829
MEN !!! det skal foregå ordentligt. De erfaringer og den viden, som eleverne får, skal være professionel, veldokumenteret og anatomisk fokuseret. Fint at de lærer om fordele, ulemper og indvirkning ved alskens udstyr, så de netop undgår at gå ud og købe en elastik chambon som det første, den dag de får egen hest som skal "gå pænt." Men hvis de netop lærer, at dette er den rigtige fremgangsmåde, og hvis de får lov til at praktisere den på de stakkels heste, er det direkte skadeligt og burde forbydes.
Generelt; før køb af alle hjælpemidler, burde man simpelthen skulle gennemgå en prøve der beviste, at man var kvalificeret til brugen af disse.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.746
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 505
Rideskole elever og udstyr?