Unghest har sin egen mening! {{forumTopicSubject}}
Hej piger.
Jeg har en skøn hest på 5 der er igang med tilridning, og det går ganske godt, udover nu hvor vi rider en lille smule selv, så har hun fundet ud af at hun bare kan plante sine stænger i jorden, og så går hun altså ikke længere. Jeg vil ikke bare sparke hårdt til hende, for sådan skal hun ikke behandles. Jeg kan kun dreje hende, og hun vil kun være i den ende hvor døren ud fra hallen er. Jeg kunne godt have en mistanke om, at hun gør sådan, fordi hun er træt - vi longere i trav, men ikke meget og slet ikke til hun er træt. Så jeg søger lidt råd, før jeg går til ekstremerne og finder en pind m. gulerod og snor
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 6 Svar: 2.443
Klem til hende, indtil hun reagerer. Separer signalerne, så lad være at røre tøjlen - man skal altid, altid, altid ride frem, før man drejer! Du kan evt. få en person til at stå på midten, og ligge et pres bagfra, ligesom når I er i longe. Jeg mener selvfølgelig hverken med klap eller pisk, men ganske enkelt ved at stå lidt skråt bagud for hesten og løfte hånden. Brug stemmen og klem frem. Når hun reagerer, skal ALT pres fjernes øjeblikkeligt og erstattes med ros.
Træn det også ved selv at lave en parade og rid frem, så hun ved, at det 100% er dig, der bestemmer tempo og gangart
Håber det er til at forstå
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 123
Til trådstarter: Min gør nogle gange det samme med jeg ligger ben til og siger "kom, skridte" og så begynder hun at gå. Men andre gange er hun rigtig stædig, men jeg er begyndt at øve meget de øvelser med at hun lytter til stemmen når hun bliver longeret.
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Tænk at nogen har ville sælge hest til en der smækker hesten når rytteren fejler. Føj.
Din hest kan slet ikke tænke sådan som du skriver. Der er en grund til den ike gør det ene eller andet. Specielt ved ungeheste er det oftest fordi de ikke forstår hvad de skal.
Skal du også have tæsk hvis du ikke forstår en opgave fordi du sikkert bare er fræk?
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.399
Ser intet galt/ondt i at 'sparke til hesten', det er blot negativ forstærkning, og en nem måde for hesten at lære det på, så længe ens timing er i orden.
Jeg vil hellere trykke lidt og så skulle sparke til én gang, end at sidde og trykke og trykke med hælene.
albiontranus - Når en unghest ikke går frem når man trykker til, er det ikke fordi den 'rækker fuck lige op i fjæset på en'. Den har simpelthen bare ingen idé om hvad den skal gøre, den har jo ikke lært det endnu.
Men det er selvfølgelig nemmest hvis man i forvejen har lært hesten at gå frem for en kommando fra jorden.
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 512
Min unghest havde også de problemer, også fandt vi ud af at han bare manglede støtte. Så min underviser nærmest 'longerede' mig uden longe, så jeg også gav signaler når min underviser gav signaler med pisken
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 123
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
Du ønsker ikke en hest der bliver presset til at reagere på grund af smerte. Du ønsker en hest der selv tager initiativ!
Du kan prøve at være "irriterende" i sadlen, når hesten ikke længere prøver på at følge dine anvisninger. Sid uroligt, drej dig i sadlen, klap med hænderne, sving med tøjlerne, klap på sadlen, fløjt.. Hvad som helst. Bare vær irriterende. De fleste heste ville på et eller andet tidspunkt forsøge at flytte sig fra al den uro. Så snart hesten flytter sig - uanset om det er frem, til siden eller hvad det er. Så snart den flytter på sig sidder du bom stille og roser alt det du kan!
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
Men mange tak, for alle jeres indlæg! Der er virkelig noget der kan bruges!
Men, jeg synes ikke selv jeg er specielt god med en pisk, jeg ville faktisk gerne undgå den :-P. Min hest er dog helt sikkert ligeglad.
Jeg tror også hun misforstår mig, selvom hun næsten kan forstå hvad det betyder når der bliver sagt: skridte, trave og galop, og så selvfølgelig stop!
Jeg bruger ikke horsemanship, jeg træner bare løst i hallen eller i longe de dage jeg ikke rider, så hun laver andet. Jeg synes ikke min hest udviser at hun syntes ridehallen er kedeligt
feb 2009
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
Føj siger jeg bare! mine heste er mine børn! de skal have samme opdragelse som børn og derfor er de mine dejlige børn! tænk sig at du kan få dig selv til at slå et barn på grund af rytterns fejl! fy forhelvede siger jeg!
Ja jeg har sku slået en hest til tider men en rap over mulen er sku nødvendigt med en hest der endten bider eller løber efter en! unødvendige situationer hvor man slår en stakkels hest er fulkommen latterligt! det vil være det samme hvis du var til en prøve og ikke kunne svare på et spørgsmål, skal du så også have en lussing?
Fy føj! jeg væmmer mig over dig for at sige det mildt! >:'(
feb 2009
aug 2011
Følger: 95 Følgere: 86 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.160
feb 2009
feb 2005
Følger: 345 Følgere: 343 Heste: 11 Emner: 247 Svar: 4.483
Jeg vil IKKE kalde det ungheste-noder, da hestene på dette tidspunkt i deres træning IKKE har forstået, hvad en hhv fremad- og tilbagegående hjælp er, ergo kan de ikke gå imod det. De kan være småirriterede eller uforstående, da det er noget nyt, de slet ikke kender noget til, men at straffe dem eller på anden vis 'slå ned på dem' af den årsag, er hel fejltolkning af træning af unge heste.
Vi tog det meget stille og roligt med det i starten - jeg tog en lidt længere dressurpisk med i starten af denne fase og kombinerede den hjælp fra benene, da jeg ikke ønsker at ride med pisk på mine heste (principsag, jeg føler, at kontrol og styring vha. benene er mere 'awarding' i forhold til udvikling af hestens ridelighed). Han forstod det egentlig meget hurtigt, men han har haft gjort det nogle gange siden. Han bliver lidt hingste-tosset indimellem og mener, at han skal holde pause midt i det hele, men det er kun sket meget få gange siden selve 'indridningen' af ham. Siden han er påbegyndt rigtig træning, har der ikke været nogle problemer med at gå i stå - snarere tværtimod.
Mit bedste råd til dig vil helt klart være tålmodighed og godt humør. Folk går så afsindig meget op i, at de unge heste skal ih og åh så hurtigt frem, men det betaler man for i sidste ende, når hestene er helt fortabte i hovederne, fordi det hele er gået så stærkt.
Ajour er i forhold til timer under sadlen meget, meget, MEGET langt bagud taget andre på hans alder i sammenligning - men han er til gengæld langt forud hvad angår mental udvikling og attitude :=)
Held og lykke!! Det er så sjovt :=)
feb 2009
feb 2005
Følger: 345 Følgere: 343 Heste: 11 Emner: 247 Svar: 4.483
Det er værd at give den en chance - det er jo ikke et middel til straf, men til hjælp. At andre kan misbruge pisken er jo ikke ensbetydende med, at det er sådan, den skal benyttes ;=)
Igen - held og lykke! Det skal nok gå godt :=))
Unghest har sin egen mening!