21. jun 2006 Følger: 109 Følgere: 116 Heste: 11 Emner: 13 Svar: 30
Skulderskade hos hest efter fald {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
For tre uger siden faldt min vallak på vej ind fra fold. Han havde åbenbart løbet rundt på folden i lidt tid, da en ude fra stalden kommer ind til mig og siger at jeg nok skal komme og tage min hest ind. (Det skal lige siges at jeg bor på gården hvor min hest står) Jeg kommer så ud, og henne ved min hest står to damer og har fået fat i ham, men kan ikke få ham ud af lågen fordi han springer vildt rundt, så de tør ikke åbne. Desuden står der en masse maskiner rundt om lågen, så der var ikke særlig meget plads. Jeg kommer så hen og vil tage fat i hesten, men han springer ud af lågen fordi der stod så mange mennesker der, at han løb fra mig. Han fortsætter hen over gårdspladsen, og bremser inden han rende ind i stalden. Men dander er brosten i gårdspladsen glider han, og lander hurtigt og hårdt på venstre skulder. Jeg får så fat i ham og trækker ham ind i stalden for at se oder er sket noget. Han har fået nogle hudafskrabninger, men udover det er han meget hævet lige på skulderen. Vi skynder os at køle med koldt vand, flere gange den dag. Næste morgen kommer dyrlægen ud, vi mønstre ham, og kan godt se at han halter på venstre for. Dyrlægen giver ham smertestillende til 3 dage og siger at hævelsen sidder inde under skulderbladdet. Han mener at da hesten faldt, har han beskadiget den nerve der får benet til at gå fremad. Her, 3 uger senere, syntes jeg dog stadig han halter en smule.
Er der nogen der har haft lignende episoder eller noget der minder om?
Tænker lidt på hvad fremtidsudsigterne er for hesten?
Har været inde og læse om heste der har haft brækket skulderen, og med meget dårlige fremtidsudsigter, og håber selvfølgelig ikke at dette er tilfældet
Håber i kan hjælpe!
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Jeg ville i din situation kontakte Winnie Stubkjær ( winn-healing.dk )
Den vej kan du få nogle konkrete svar og gå videre med, fremfor og prøve både det ene og det andet mere eller mindre i blinde.
Ellers ville jeg starte med og få en fys/osteopat ud og gå hesten igennem - Her kan jeg anbefale Karin Wyrtz - dog ved jeg ikke om hun bor i nærheden af dig.
Tove Due er også god.
Ved sådan et styrt har der været en massiv kraft bag og der vil uden tvivl være flere aspekter og tage hensyn end "kun" lige skulderen.
Håber virkelig for jer, at knoglerne er intakte.
God bedring til ham.
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Der har været dyrlæge på ham (smertestillende), smed pga hoven flækkede og han har været igennem flere fys/osteopat behandlinger nu, med bedring for hver gang....sidst blev hans brystben rettet.
Han var halt i starten, men er rengående nu. Men har været ked af berøring, vægret sig mod og få seletøj på (kørepony).
Han er stort set sig selv igen nu.
Så har jeg Sebrano som har været enormt smerteforpint og der endte det med jeg kontaktede Winnie Stubkjær - dét har givet resultater der var til og føle på
Du kan evt. kigge hans profil...der er skrevet en del om hans forløb.
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
dyrlægen kom med det samme og gav hende smertestillende, og sagde han ikke kunne gøre mere for hende nu, men skulle lade hende stå på boksro i 14 dage, og så ville han komme ud igen, og på det tidsrum skulle hun gerne blive haltfri.
dyrlægen kom, og hun haltede stadig kraftigt.
så boksro igen, og vi snakkede om et-eller-andet-grafi noget oppe på Højgård som kostede 10000 kr at få lavet, men hun var ikke nået at blive livsforsikret eller dyrlæge forsikret da hun havde lavet det ene stunt efter det anden siden vi havde fået hende hjem, og derfor ikke kunne få lavet dyrlæge papir på hende får hun var over alle sine dumme stuntsskader.
så vi blev enig sammen med dyrlægen om at vi gav hende 14 dage mere på smertestillende, og var hun ikke blevet bedre der var det en aflivning, da det ej var sikkert at de kunne se skaden uden mere undersøgelse ud over det der grafi noget, og vi havde allerede brugt 15000 kr i dyrlæge på hende der, udover købsprisen, og når vi så ikke havde fået hende forsikret endnu, så var temmelig mange penge.
men 14 dage efter var hun meget meget bedre gående, og efter 2 måneder, et besøg af kiropraktor og et besøg af massør så var hun klar igen til at lave mere ballade.
og nu et år efter har der stadig ikke været noget, nu har hun så også stået med en gaffelbåndsskade siden juli, også pga en af hendes sindsyge ideér hun fik i traileren.
jun 2006
Følger: 109 Følgere: 116 Heste: 11 Emner: 13 Svar: 30
Vi har snakket med dyrlægen som sagde at vi skulle vente 14 dage og derefter evt. lave en udelukkelsesmetode med noget bedøvelse for at se hvor skaden skulle være sket i skulderen. Men det vil vi ikke, så vi har valgt at presse på med at få ham enten scannet eller røntgenfotograferet. Vi vil først og fremmest se om der er sket noget inde i den skulder. I og med at han er en dyr hest og går svær dressur, vil vi ikke nøgnes med at prøve os frem. Men er da åben for at prøve evt. Kiropraktor og/eller massør ol. Regner med at snakke med dyrlægen i morgen for helt præcist at finde ud aaf hvad vi skal
Skulderskade hos hest efter fald