Passer i skridt ved tøjlekontakt ???? {{forumTopicSubject}}
Jeg underviser en pige, som har en fin fjordhest. Hesten bliver og har hele tiden været redet for meget skånsom hånd, ofte så lidt at der næsten ikke er tøjlekontakt. Den søger selv ned og går for det meste i en ganske fornuftig holdning, lang/rund og dyb. Den har en god bagbens aktion, og træder altid op i sit eget spor i skridt, hvis ikke over. MEN.. Jeg begriber simpelthen ikke, hvorfor hesten passer med det samme rytteren samler tøjlerne op for at have en smule tøjlekontakt.. Den gør det kun i skridt.. Den har en meget dårlig balance, og trænger til at komme igang igen, men hvorfor fejltakter den så ikke i trav ved tøjlekontakt ? Den gør det uanset empoet i skridt..
Jeg har før hørt at det kan skyldes smerter i ryg, men den reagerer ikke ved tryk, og igen, den gør det ikke i andre gangarter. Den er desuden passet regelmæssigt med tandpleje..
Hjælp...
dec 2008
Følger: 98 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 160 Svar: 2.088
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
okt 2009
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 116
okt 2009
Følger: 46 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 116
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Det jeg har set af heste der passer, kommer sig af spændninger - enten skabt af ridningen, eller spændninger, der sidder i kroppen på hesten :o)
Ses fx. ved travheste når de er stressede og spændte og evt. kombineret med samlet for meget.
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.895
Ps. sadlen er godkendt af sadelmager.
Passer i skridt ved tøjlekontakt ????