Skyder skulder... {{forumTopicSubject}}
Problemet har egentlig været det længe, at min hest har en tendens til at skyde skulder på volter - men han er røget lidt tilbage i et gammelt mønster, der ikke er så heldigt.
Både i longen og når man rider ham, har han en tendens til det. På begge volter. Jeg tror det er hans balance den er gal med -
Selvom jeg leder ham så godt jeg kan med min indvendige tøjle og støtter lidt på den udvendige, har han en tendens til at gøre det så længe på volten, at han pludselig løber den anden vej i sidste øjeblik, fordi hans skulder jo er røget ud.
Men det er bare ikke rart at sidde på ham, når han gør det. Jeg tror simpelthen ikke det er fordi han stikker af, det er mere, som om han virkelig finder det svært at dreje i en volte og mister balancen.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg ned fra jorden igen og træne basis dreje øvelser eller hvad?
Han er slemmest til det i trav og galop.
Jeg fortsætter selvfølgelig med longearbejde for at styrke hans balance.
sep 2011
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 325
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.234
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.908
Du skal huske at det er dig der danner hestens ramme. Det gør du mest tildels ved tøjle og ben.
Udvendige tøjle skal være stram men eftergivende, den må ikke slaske. Indvendige tøjle skal stille hesten ind i volten. Indvendige ben skal hkælpe hesten frem til tøjlen så den søger hjælpen..
mar 2008
- Jeg forventer bare folk ved hvad jeg mener
dec 2009
mar 2008
dec 2009
maj 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 151
Min hest har også en tendens til at skyde skulderen ud, så når han gør det sætter jeg mig lidt i verdsade, det behøver ikke at være helt, men bare så hesten forstår at den ikke skal skyde ud af.
Jeg forstår ikke helt det der med at man bare skal gøre den udvendige tøjle stram, det hele handler jo udelukkende om dit sæde ikke tøjlerne.
maj 2011
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 151
Det kan være en årsag.
mar 2007
Følger: 136 Følgere: 125 Heste: 1 Emner: 126 Svar: 2.975
Sidder du ligefrem i sædet, og med lige meget støtte/vægt i hvert sædeben?
Din indvendige skulder og indvendige sædebn, skal være lidt tilbage, og udvendige skulder samt sædeben skal være lidt fremme, når du rider en volte.
Har du prøvet, at støtte hans skulder med en pisk?
Hvis det ikke hjælper, så start fra jorden igen, og så stille fra rygge, når det er på plads i skridt, kan du begynde i trav.
Skyder skulder...