Galde og glidetøjle {{forumTopicSubject}}
Nu må jeg simpelthen ud med noget galle her. Har igennem hele mit liv redet det samme sted ( rideskole ), og jeg har altid elsket stedet. Stoppede dog for lidt tid siden, da kvaliteten af elevhestene var sunket enormt meget gennem tiden.
Min Grankusine har købt ny pony, og derfor har jeg været med ude på rideskolen to gange på kort tid.
Jeg var chokeret! Første gang red en masse MEGET små børn uden andre voksne tilstede end mig. ALLE seks havde glidetøjle på, så de stakkels små ponyer var krøllet helt sammen. De red ovenikøbet også langt over, hvad jeg mener er passende ( tidsmæssigt ), og det foregik med 2 min skridt, 5 min trav og ellers bare galop galop galop. Der blev sparket med sporer og pisket, så jeg måtte forlade hallen i raseri på et tidspunkt. Og JA hold kæft, hvor var det åndssvagt, at jeg ikke sagde noget, men da jeg ikke er medlem, kunne jeg simpelthen ikke sige noget, så jeg gik hjem og fortalte min mor om dette. Min mor har gennem hele sit liv redet derude - på egen hest tidligere - jeg bad hende fortælle den faste ridelærer om disse problemer, og jeg krydsede fingre for, at tingene ville ændre sig.
Næste gang jeg kom derud var en af beriderne og den faste ridelærer også tilstede samt en masse små børn. Den ENESTE der ikke red med glidetøjle ud af den11-12 jeg så ride, var den faste ridelærer. Beridderen havde tre ungheste inde. Alle tre spændt ned i glidetøjle, og så ellers med to dressurpiske. Én til hver hånd - og de blev brugt flittigt.
Jeg følger også med på facebook, hvor der bliver lagt billeder ind fra træninger. Det er sågar kommet så vidt, at størstedelen også SPRINGER med glidetøjle?
Altså, er det mig der er langt ude, eller er dette dagligdag på danske rideskoler?! Ja, det er lagt, men jeg måtte simpelthen ud med dette, da jeg væmmes ved sådan en behandling af dyr og især heste..
nov 2010
Følger: 97 Følgere: 95 Heste: 5 Emner: 181 Svar: 1.135
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
maj 2010
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 282
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
okt 2010
Følger: 45 Følgere: 72 Svar: 80
Det var dog et forfærdeligt sted! Glidetøjle burde slet ikke bruges.. I hvert tilfælde ikke på rideskole, med nybegyndere/ mindre børn, som måske ikke helt ved hvordan man håndterer det.
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 17 Heste: 18 Emner: 4 Svar: 363
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
Er virkelig glad for jeg har fundet et sted hvor man sætter hestevelfærden i højeste sted også er klubben ikke med i drf men hestevelfærd!:-D
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Ja, det undre mig ikke, for der foregår virkelig meget lort på de fleste rideskoler. Puha nogle folk skulle skamme sig. Desværre kan man ikke gøre så meget ved det ud over hvis stedet har en facebook side, så kunne du jo prøve at dele nogle links til artikler og den slags og håbe folk går ind og ser det.
Så kunne det være at de blev klogere og begyndte at ændre ridestil.
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
På den rideskole hvor jeg rider (hvor Unique står) er det heldigvis langtfra sådan. Der er nogle, der rider med pisk, og få, der rider med sporer, og langt de fleste kan finde ud af at bruge det ordentligt. Den eneste hjælpetøjle, der forekommer i undervisningen er en martingal, der "tilhører" en af og til ret så hidsig hoppe, der kan være svær at tumle i spring, og derfor får hun den på i spring.
Alle elevhestene går på fold 7-8 timer hver dag om vinteren, og døgnfold om sommeren. De er alle ved fint huld, passe med smed og dyrlæge. De må højst gå to timer dagligt, og det er kun få heste (2-3 stk om ugen ) der rent faktisk gør det. Den ene time er uanset hvad nybegynder eller let øvet, hvor hesten nærmest bare skal tulle rundt.
Der er fastlagt et specielt program, de skal følge i undervisningen - 10 minutter skridt, 10 minutter trav (hvoraf ca 5 er opvarmning letridning, og de sidste er nedsidning) en skridtpause på 2-3 minutter, 5 minutter galop, en skridtpause på 2-3 minutter, 5 minutter almindelig trav nedsidning, 5 minutter trave af, 10 minutter skridte af.
Bare en lille "solstrålehistorie" fra vores hyggelige rideskole i Seden, hvor hestene faktisk har det godt.
Galde og glidetøjle