Horsemanship pisk {{forumTopicSubject}}
Hvordan får man en hest til at forstå at den skal flytte sig for pisken?
når jeg prøver at træne horsemanshipøvelser med en islænderhingst flytter han sig slet ikke for pisken, han er totalt ligeglad med den, og jeg så lægger den langs hans side eller om jeg prikker til ham med den.
hvordan kan jeg få ham til at forstå at han skal flytte sig for dens berøring?
jeg vil jo ikke slå ham og få ham til at frygte den, men pisken skal fungere som en del af min arm så jeg kan få ham til at flytte fx. bagparten når jeg står ved siden af hans skulder.
han er 4,5 år og er ikke tilredet endnu da jeg vil have horsemanshippen i gang først
apr 2013
Følger: 19 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 81
apr 2004
Følger: 34 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 106 Svar: 621
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Ellers kan du prøve at tage mere afstand til og så komme trampe i jorden mens du træder henimod hestens bagpart og peger på den. Evt sæt en lyd på.
apr 2013
Lady - jeg stamper kun når jeg oplever uønsket adfærd.
CoD - han er meget stædig når det kommer til at flytte sig for mig, men jeg må vel bare blive ved som jeg gør
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
Det er vigtigt at få trænet at du kan rører ham over alt. Senere kan du gå over til flyt for pres. Det er vigtigt at du øver dette meget, men så det heller ikke bliver for meget. Når han flytter sig når du bare sætter en finger på siden, så skal han 1. lære at pisken ikke er farlig. 2. at det IKKE er en straf, men en hjælp. 3. Flytte sig for pres fra pisken.
Jeg har selv lært mig at flytte sig fra pres fra hånden, og det hjælper utroligt meget! Så nu når vi strigler kan jeg bede hende om at gå 2 skridt til den ene side og så blive stående. Hun kan også flytte sig selvom hun står op af en væg, og jeg så prikker hende bagfra på ballen
apr 2013
(v)engel - Han kan berøres overalt, jeg har trænet ignorance ved hjælp af paraply, en sneskovl kan jeg køre rundt på hele hans krop, jeg kan svinge træktov rundt om hovedet på ham uden at han reagerer
maj 2006
Følger: 38 Følgere: 69 Heste: 2 Emner: 98 Svar: 1.123
Horsemanship pisk