375 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Plag gåture med gang i den? Plag gåture med gang i den?

Når jeg går med min plag på snart to år, så går hun rimelig fint. Det skal sige at vi max går 5 min af gangen i øjeblikket..

Hun kan gå fint på ridebanen, men pludseligt er det som om hun ser spøgelser og spasser helt ud - og det er både med at svinge vildt med hovedet, bukke og stejle..

Når jeg skriver spøgelser er det fordi - det virker som om hun blir bange for et eller andet...men hun er vant til at gå helt op af ridebanen på folden, og har også gået meget fri inde på ridebanen..

Hvis hun er bange er der jo en ide i, at berolige hende, ved at bevarer roen selv...men jeg vil ikke ha hun spasser ud på den måde, ved at stejle og bukke så tæt på mig...så jeg blir surt og råber og skælder hende ud...

Har brug for et råd....hvad gør i andre? står og venter til de er færdige med at spasse ud eller skælder i ud?

Hun har altid været nem i omgang....og er ikke som sådan bange for ting...plejer bare at gå over plastik osv...er ikke bange for biler, traktoren er hun ved at kravle om i, når den kører forbi hende..

Håber du vil fortælle om din erfaring og hvad du har gjort..Tak smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Plag gåture med gang i den?
  • #2   5. apr 2013 ok, men skal jeg stå og vente med at hun blir færdig med at stejle op ad mig og bukke - og håbe hun ikke rammer mig..

Hvordan lærer hun så at man ikke stejler når man går tur - det er noget der kun er tilladt på folden når man leger...??

• #3   5. apr 2013 Åha sådan en dame har jeg også lige nu smiley Hun har altid været nem i hænder, men efter vi er startet op efter vinterpause, så er hun livsfarlig at gå med.

Jeg skælder også ud når hun gør det når jeg går med hende, det er simpelthen for farligt og det skal hun ikke lære at man får lov til. Jeg siger bestemt ØØØVVVV og alt efter hvad hun gør så handler jeg ud fra det.

Stejler hun f.eks, får hun et nyk i grimen og så vender vi lidt rundt så hun kommer lidt ud af balance og ned derfra.
    Går hun ind i mig el. mit rum, så bliver hun bakket.

• #4   5. apr 2013 Tænker og (håber) det har lidt med alderen at gøre..

Normalt råber jeg aldrig af hende...men jeg vil ikke ha hun stejler op af mig - derfor jeg gerne ville ha et råd. Jeg synes ikke en plag skal ha lov til at stejle og bukke når jeg står med den...det handler om sikkerhed..

Problemet er at hun spasser ud på nul sekunder, hun går lige i luften ikke noget forvarsel om at hun blir bange...hun hverken kigger eller stepper eller lign...

• #5   5. apr 2013 Sådan er det i den alder der smiley og der er ikke så meget at gøre ved det, andet at være konsekvent og irettesætte plagen når den går over stregen. Det er nu den skal lære dine grænser at kende og hvordan man opføre sig, min dreng var mindst lige så slem i den alder, han stak endda også af fra mig hver dag, man kunne godt blive pænt træt af det i længden. Men idag har jeg den dejligste hest smiley

• #6   5. apr 2013 Tak for jeres indlæg. Jeg er helt klart også mere til det med at være konsekvent og irettesættende, når hun gør noget jeg ikke vil ha...

Hvis jeg bare står og venter roligt og passivt til hun er færdig med at spasse ud, så tror jeg bare ikke på at hun lærer at den adfærd er ikke tilladt når hun er på tur. Det er også for min egen sikkerhed...og vil gerne ha hun bliver en omgængelig pony med tiden....som hun egentlig har været hele tiden..

Limserne & Sovs : du skriver at du bare lader ham spasse ud på en mark når i går..?? Er det gået over igen....tænker det lyder da ikke rart at ha en pony der har lært at løbe rundt og spasse ud på en mark, når den har lyst...og så med en rytter på ryggen..hvis det er en ridepony du har formet..?

• #7   6. apr 2013 Man behøves jo heller ikke stå og råbe og skrige - men at sige bestemt nej, øøøvvv, føj el. hvad man finder på tager den da bestemt ikke skade af.

Jeg bruger altid øøøvvv om uønsket adfærd ved mine heste, både fra hånd og fra ryg - det lærer de hurtigt at kende smiley

Og dygtig om ønsket adfærd, så snart de igen har fokus på en.

En stejlende og bukkende plag/hest som man giver lov til det, tæt på mennesker, det er bare ikke ok for mig. De må fjolle som de vil når jeg ikke er i nærheden.

Man lader jo heller ikke bare sin plag gå ind i en - det bliver alt for farligt at skulle rette op på sigt - men det er bare min holdning. Jo mere konsekvent man er på en blid måde fra starten - jo nemmere bliver det med de fine signaler hen af vejen smiley

• #8   6. apr 2013 Det er lige den samme holdning jeg har til opdragelse..

OG hun er faktisk så dygtig og nem i omgang....så jeg tænker at det er en fase hun skal igennem...men det er jo så også vigtig at hun ved hvor grænsen er - for jeg er netop enig at stejle og bukke, det gør man ikke når man blir trukket hverken til og fra fold eller på tur...det er jo vigtig de lærer de ting...og kender reglerne fra starten..

Jeg råber et høj og tydeligt nej - og selvfølgelig får hun masser af ros når hun gør det rigtige og det er hun nu rigtig god til..:)

Hun kan stå, stoppe, gå frem og bakke så fint...her er ingen problemer overhovedet - det har hun kunne fra helt lille af smiley

Kommentér på:
Plag gåture med gang i den?

Annonce