{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

New Forest pony, ikke redet i 4-5 år. {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Det forholder sig sådan at jeg lige har overtaget en skøn New Forest pony, men jeg har nogle problemer med hende, da hun ikke er blevet redet på de sidst 4-5 år.

Jeg har fået at vide at hun tidligere har gået konkurrencer, men hun skridtet og traver kun. Da jeg prøvede at galloperer på hende sidst, viste hun 100% réel frygt i øjne, og hun stak af og jeg gled ned ad siden på hende og faldt af.

Jeg tænker lidt at jeg måske skal tilride hende "igen", så hun får vænnet sig til alting igen.

Nogle idéer?

Jeg kunne rigtig godt bruge noget hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  New Forest pony, ikke redet i 4-5 år.
  • #1   10. mar 2013 tag det med ro og giv hende tid til at huske alle tingene igen smiley

  • #3   10. mar 2013 Jeg undskyldte også til hende sidst, for at have presset hende for hårdt.

    Men kunne godt bruge nogle idéer til nogle øvelser at lave med hende i mellemtiden.
    Har selv haft en pause på næsten 2 år hvor jeg ikke har redet, så skal selv ind i træningen igen, startede først igen i Januar.

    Tidligere (før min pause) har jeg dog redet i 13-14 år, men man lærer hele tiden nye ting..

    At skridte og trave rundt i ring kan godt blive lidt kedeligt.

    Er meget åben for idéer til træning med hende, så både hun og jeg syntes det er sjovt at arbejde med. Selvfølgelig mest fokus på at hun er glad og veloplagt, så kommer jeg selv i anden række smiley


  • #4   10. mar 2013 Til at starte med er det nok vigtigst at du får bygget en masse ryg og bagparts muskler op på hende. Når hun har været reddet burde hun kunne huske basalridning. Hvis det var mig, ville jeg ride hende lang og ned i et par uger i skridt og trav, så hun får brugt ryggen godt, og også ligge nogle bomme ind til skridt og trav. Og så først begynde på galop når hun har bedre kondi og flere muskler. smiley

  • #5   10. mar 2013 Sonia M. D. G:

    Det hjælper ikke at undskylde overfor hesten bagefter - den forstår kun konsekvenserne!
    Hvis din balance er så dårlig efter din ridepause at du risikere at give hesten en dårlig oplevelse, så ville jeg foreslå at du sendte den i ridning en måneds tid. Evt. efter at have givet den lidt bedre kondition ved longearbejde, så den kan få noget ud af det. Brug så selv denne måned på at opbygge din egen ridning og balance, på en ældre rutineret hest, evt. en skolehest.
    Derefter burde det ikke være noget problem at du rider videre selv, såfremt hesten ikke har haft rideproblemer inden sin pause. Husk endelig at få god hjælp af en dygtig underviser, som vil hjælpe dig videre med din ridning så du ikke bare rider i ring smiley


  • #7   10. mar 2013 Longearbejde i galop og undervisning. Undervisning er nøglen til alt.
    Men synes virkelig du skal overveje hvad Gitte B siger, hvis der er mulighed for at sende den i ridning, eller få hjælp af en der ikke har haft ride pause, ville jeg gøre det smiley


  • #8   10. mar 2013 Problemet er lidt, at det kan jeg ikke.
    Dem der havde hende har ikke taget sig godt af hende, altså de har ikke vidst nok om heste til at vedligeholde hende. De fodre hende og passer hende, men hendes hove er svage.
    Den eneste hun har er mig selv, og jeg har ikke råd til professionel hjælp.
    det skal også lige siges at et andet problem er at hun ikke har en sadel der passer, så har kun redet på hende uden sadel.
    Hendes sadel er for lille, og med den på ryggen har hun uden undtagelse smidt alle af.
    Jeg spørger om hjælp fordi jeg vil hende det bedste.. smiley
    Det at jeg ikk har redet i 2 år, betyder ikke at jeg har glemt alt og alt jeg ikke kan finde ud af det.. selv den mest rutinerede rytter kan falde af sin hest hvis den løber af sted med én.

    Jeg har ikke brug for kritik, jeg har brug for hjælp.
    Jeg ved at hesten ikke forstår et undskyld, så derfor fortsatte jeg blot min ridning i trav og i skridt, for ikke at presse hende.


  • #9   10. mar 2013 Med så lang pausen(hesten)så ville jeg starte op med genoptræning som om hesten har haft pause pga skade.så start med skridt i flere uger.søg på hg og gogle efter genoptræningsprogram.du bør overhovedet ik trave og slet ik galop før om flere uger og da kun korte intervaller.

    Og ja,hesten skal ha en anden sadel.du hjælper ik hesten ved at ride uden.evt ka en
    lammesadel Uden stigbøjler gøre det mere behageligt for hesten.

    Det er hvad jég ville gøre.tager lang tid at få hestens sener og muskler i gang igen efter så lang tid.tålmodighed.hvis du forcere tingene kan du overanstrenge og derved skade hesten.mener at netdyredoktor har genoptræningsprogram


  • #10   10. mar 2013 Hvis du ikke har alverdens penge, vil jeg foreslå at du kigger dig om på nettet efter en billig wintec sadel med luft. Og så få en i stalden til at hjælpe dig med den rigtig størrelse kopfjern. Det gavner ingen af jeres ridning at ride uden sadel, du kan bla. ikke ride ordenligt letridning, som der skal gøres på hesten indtil den har fået muskler, og så giver det bare ingen støtte til en hest der skal genoptrænes. Du når ingen steder uden en sadel, kan dine forældre eller noget ikke sponsorere til du kan betale dem tilbage? smiley

  • #11   10. mar 2013 tak for dit råd Anja.
    har fundet et super genoptræningsprogram ;p


  • #12   10. mar 2013 Så lidt så lidt:-D

Kommentér på:
New Forest pony, ikke redet i 4-5 år.

Annonce