{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Psykisk kontra fysisk ved hesten... {{forumTopicSubject}}

Ja jeg blev lidt inspirert af andre emner på det sidste og kom til at tænke på nogle ting....
Når vi opdrager heste (unge) så bruger mange af os kontant afregning hvis hesten udvider adfærd der er/kan blive farlig hvis vi tolererer det. Vi bliver fysiske....

Så er der nogen der træner hesten så det ikke bliver fysisk men psykisk hesten skal "lystre", overgi sig, være underdanig etc. kald det hvad du vil....

Men tænke sig til, vi mennesker er jo ikke så stærke fysisk at vi skader hesten ved at irettesætte den ved dårlig opførsel hvis vi ellers behandler hesten ordentlig og ikke bare slår i tide og utide (NU SNAKKER JEG IKKE OVERDREVEN BRUG/BRUG AF HJÆLPEMIDLER/MISHANDLING) Men vi er jo så stærke psysisk at vi faktisk kan ødelægge hele hestens psyke ved brug af div psykiske træningsmetoder.....

Bare en tanke jeg fik....

Er det måske ikke bedre at have en psykisk glad, stabil hest der ved at hvis jeg gør det ene eller andet (bid/spark/gå mennesket ned) så får jeg et slag kontra det at en hest overgiver sig psykisk og ikke er sig selv i frygt for hvad mennesket kan finde på.......????

Hvad tænker I? Og hold en pen tone....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Psykisk kontra fysisk ved hesten...
  • #2   19. feb 2013 Jeg tror du har fat i noget der!

• #3   19. feb 2013 Har ikke et problem med fysisk afstraffelse, ved farlig uønsket adfærd. Har du set heste lege (såmænd også slåsse), på folden. Vi kan ikke slå så hårdt, som heste der i leg bider eller sparker hinanden gør. Så er det nødvendigt, så ser jeg hellere fysisk afstraffelse end psykisk. Det er meget mere naturligt for hesten og en del af dens sprog/kommunikation, hvis det bruges rigtigt smiley

• #4   19. feb 2013 Tror jeg i nogle af de andre tråde har givet min mening til udtryk.
    Jeg lapper min unghest en, hvis han fx bider eller går ind i mig.
    Nogen vil nok komme med "vi kan også ødelægge hestens psyke ved brug af fysik afstraffelse".
    Jep, det kan vi, hvis vi ikke er gode til at forstå hvordan netop den hest fungerer eller vi mishandler dem.

Jeg ejer to heste som er ekstrem forskellige.
    Min unghest er lidt...lalleglad. Da han var 2-3 år hjælp det ikke en pind at sige skarp "nej" og at bakke ham hvis han ikke gik ordentlig resulterede i en utålmodig unghest på (dengang) 170 som gik lige ind i en. Så her var er klap det som lige gjorde ham forståelig "hey, jeg står her og du overskrider min grænse".
    Så har jeg en nu 9 års som er meget opmærksom på sit menneske. Han reagerer storset altid bare jeg siger "nej" eller går han for hurtigt kan jeg bakke ham, stå, rose og gå igen. Den øvelse siver lige ind. Derfor er der faktsik ingen grund til at give ham et klap. Men jeg ville omgående give ham et klap, hvis han fx sparkede ud efter mig.

Hesten tænker ikke over at vi er sarte og ikke kan tåle at blive bidt eller sparket, som er deres måde at kommunikere ved fx utilfredshed. Så vi må sikre is de forstår at sådan gør man ikke over for os, og en omgående fysisk reaktion fra os er et sprog de forstår.
    Vigtigt er, at vi er gode til at vurdere den hest vi omgåes. Heste er forskellige og har vi en hest som omgående reagerer på stemmen er et klap unødvendigt, men reagerer den ikke på det eller fortsætter den bare, så kan netop et klap være det denne hest forstår.
    Og som du så passende skriver, så kan man også nedbryde en hest psykisk med konstant psykisk opdragelse, tingene skal gøres rigtig og med måde.

Og vi må ikke glemme at det klap vi giver hesten aldrig kan opnå samme styrke som det spark eller bid den ville få af en anden hest når den overskrider dens grænser.
    Dyr trives bedst når de ved hvor deres plads er og det er vores opgave at gøre dem det forståeligt.

• #5   19. feb 2013 Er SÅÅÅÅ enig Tick Tack:-)

• #6   19. feb 2013 Super emne!

og du har ret, det giver stof til eftertanke... jeg syntes bestemt ikke en hest skal være totalt underdanig psykisk, det giver ikke en glad hest, det giver ikke en hest som har lyst til at samarbejde.... det er om at finde en balance så hesten ikke lider skade på hverken den ene eller anden måde!

• #7   19. feb 2013 Enig med Tick Tack . Og efter min bedste overbevisning gælder det også som rytter .

• #8   19. feb 2013 Jeg har haft en del at gøre med en tidligere western rytter, som i sit arbejde (oftest med problemheste), pillede dem bed psykisk, for så at bygge dem op igen. Det resulterede i, at hestens gamle vaner blev pillet af, og bygget op på ny, med en ny og forbedret psykisk tilgang, hvis man kan sige det sådan. Men sådan en psykisk kontakt opnås jo heller ikke ved bare at stå og kigge på hesten. Det kræver en vis form for fysisk kontakt, at trænge igennem psykisk.

Når det kommer til ubgheste, mener jeg dog ikke, at denne tilgang vil fungere, da de endnu ikke har nogle tillærte dårlige vaner. De er så at sige dugfriske psykisk, og vores opgave er så at lære dem en "rigtig" tilgang til tilværelsen. Det inkluderer bl.a. respekt for mennesket, hvilket jeg mener, man kan få, ved fysisk afstraffelse (selvfølgelig ikke tortur!!). Synes dog også, at "afstraffelse" er forkert at bruge. Jeg kunne aldrig finde på at slå min hest, FORDI den gør noget forkert. Ville være større tilhænger af at kalde det "negativ forstærkning" kontra "positiv forstærkning", når den gør det rigtigt. Altså hvis jeg beder hesten om noget så simpelt at gå til højre, og hesten gør det modsatte, vil jeg f.eks. ved hjælp af en pisk, give den et kraftigere signal til, at det var højre, den skulle gå til.

Håber ikke, at det blev alt for indviklet smiley

• #9   19. feb 2013 Jeg har aldrig villet acceptere at mine heste bider eller sparker eller ligende, og det har jeg gjort klart fra starten, hvis fx hesten bider, så slår jeg den en gang hårdt med flad hånd over mulen, og så plejer det at være afdiskuteret, og problemet løst. Det handler om konsekvens HVER GANG.
    Et godt eksempel er min veninde der der har en hest der bider når man sadler den op og generalt ikke vil stå stille når man strigler og sadler den op.
    Jeg skulle passe den for hende mens hun var på ferie, og første gang den skulle sadles op bed den mig i armen, så slog jeg den hårdt over mulen. den blev så forskrækket eller overrasket om du vil at den stod helt stille, og de efter følgende dage når den begyndte at te sig skulle jeg bare lige vrisse af den og sige STÅ, så stod den helt stille.
    Det skal så siges at min veninde aldrig sætter sig igennem over for den, og den står stadig uroligt og bider hende.
    Men når jeg kommer, så står den ordentlig.
    Som jeg ser det har det noget med autoritet at gøre, hesten skal første gang vide at den ikke kan rende om hjørner med dig, og at det er dig der bestemmer.
    Det er nødagtigt som føre hesten i flokken. Den estemmer fordi den har gjort det helt klart fra starten, at de andre heste ikke skal fucke med den, for så er det ballade.
    Hvis man udstråler denne form for autoritet, så har man ikke problemer med sin hest.
    Det er altid sådan jeg har gjort med mine heste, lige siden jeg fik min første pony, for rigtig mange år siden.
    Desuden opdrager jeg også mine heste til at gå med hovedet ved min skulder når jeg trækker med dem, kommer de foran, så det er skulder mod skulder, svirper jeg dem med træktovet på bringen (nødagtigt som en førehest ville sparke/bide hvis de gik foran) Dette løser problemet med heste der maser/går ind i dig, da de konsekvent bliver gjort klar over at det er dig der bestemmer og derfor dig der går forest.
    Og på denne måde tror jeg også at man psykisk får gladere heste, for de skal ledes, og du skal lede dem, og når linjerne er trukket op for hvem der bestemmer kommer der ikke en masse problemer med uopdragne heste.
    Det er med heste som det er med hunde og som det er med alt opdragelse, at der skal være konsekvens HVER ENESTE GANG, ellers er det man får problemerne, for de kan ikke forstå hvis en adfærd er tilladt på nogle dage og ikke på andre.
    Bare min mening. og som sagt sætter man sig ordentligt igennem første gang, kommer der som regl ikke en anden gang.
    Bare min mening om emnet.

• #11   19. feb 2013 Ja jeg er jo lidt af en blanding....Jeg nøler ikke med at klappe til min hest hvis han bider eller går ind i mig men når jeg arbejder foregår det udelukkende med ros og godbidder (positiv forstærkning) Efterhånden som han bliver ældre og ridningen kommer igang kommer godbidderne til at blive færre. Så får han de efter endt træning/tur. Jeg kommer aldrig til at prøve at knække min hest hverken psykisk eller fysisk. Vores forhold skal være bygget på tillid og respekt hvor der intet tvivl er om hvem der bestemmer (mig) Om jeg så må give ham nogle på kassen igennem årene så må det være det, men så er det også fordi hans opførsel er uacceptable og at jeg VED det ikke skyldes smerter.

• #14   21. maj 2013 Jeg synes det er en unuanceret opstilling du laver.

Hesten skal hverken knækkes fysisk eller psykisk, endvidere bliver den fysiske afstraffelse jo ikke udenpå, men trænger netop ind hos hesten i form af erfaringer, indtryk og oplevelsen af ubehag. Så jeg mener ikke, at du kan lave opstillingen fysisk afstraffet og mentalt tilfreds hest kontra psykisk afstraffet og ulykkelig hest. Den fysiske afstraffelse sætter sit præg. Ydermere finder jeg det interessant, hvad du mener med psykisk afstraffelse? Hvis du med dette mener al form for irettesættelse og opdragelse som ikke forgår manuelt, behøver dette jo på ingen som helst måde at være pressende eller knækkende for hesten.

Det er da heldigvis ikke sådan, at du er tvunget til at vælge en straf i omgangen med heste, hverken i form af fysisk eller mental smerte. Det gælder blot om at gøre sig forståelig via sit kropssprog, kunne aflæse hesten og time sine signaler.

• #15   22. maj 2013 Johanne - Jeg er enig i at hesten ikke skal knækkes på nogen måder. Og jeg mener godt man kan irettesætte hesten psykisk uden at det er "overgreb" Men jeg startet denne tråd op for at få tankene lidt i gang i forhold til div. metoder der folk gladelig tager i brug fordi de er "ikke voldelige" (fysisk) som feks Join-up e.l. Men hvor de er hysteriske hvis hesten får et rap over mulen hvis den bider. Det var sådan emnet var tænkt. Ikke at man skal bruge vold af nogen art i sit samvær med hesten. Det er ivertfald meget sjeldent jeg gør...men somme tider er man nødt....

Kommentér på:
Psykisk kontra fysisk ved hesten...

Annonce