1.425 visninger
|
Oprettet:
klassisk/akademisk dressur {{forumTopicSubject}}
Hej alle (:
Jeg skal i næste have min første klassiske dressur undervisning og jeg glæder mig!
Men jeg kunne godt tænke mig at stille nogle spørgsmål til jer som allerede rider klassisk (eller akademisk) dressur.
1. har du altid redet det eller gik du fra konkurrence dressur til klassisk? hvis ja, hvad var din oplevelse af det?
2. Hvor meget arbejde fra jorden er der inden man sætter sig op?
3. Forskellen på akademisk og klassisk?
4. positive ting ved at lave dressur fra jorden?
håber i vil svare på det (: fortsat god weekend! ^^
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
jul 2012
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 19
Men angående dit sidste spørgsmål, nu arbejder jeg selv meget fra jorden af..
Og man er sammen med hesten på en hel anden måde end når man sidder på den, her kan hesten hele tiden orientere sig over hvor du er hesten er jo et flugt dyr, og når du sidder på den er den jo alene om at holde øje med de "fare" der lurer.. noget jeg fik af vide af en god hestekender det giver også en rigtig god harmoni at arbejde fra jorden det styrker også venskabet mellem hest og rytter!
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Emner: 31 Svar: 672
1. Jeg har været både traditionel springrytter og i mange år dressur-rytter, jeg synes dog tit at have en følelse af at skulle være grov ved hesten - det var ikke et "rigtigt" samarbejde. Derfor træner jeg nu kun akademisk, og jeg kunne aldrig i livet finde på at træne min hest traditionelt igen - ever!! Min oplevelse er at jeg ved meget mere om min hests krop, sind og indlæring, og jeg samarbejder med min hest - generelt er det hele bare meget mere positivt
2. Den er svær at svare på.. det kommer helt an på hvor flittig du er til at træne og hvor hurtig hesten er til at sætte muskler og lære øvelserne. Jeg har dog altid redet min hest på ture osv. indimellem sideløbende med den akademiske dressur fra jorden.. Men hvis vi snakker om hvornår hesten er klar til at du sætter dig op på den i selve den akademiske træning, så er det når hesten har helt styr på signalerne fra jorden og kan udføre de grundlæggende øvelser, samt når musklerne er ved at være styrket godt (vurderingsspørgsmål) Uanset hvad vil man altid arbejde en del fra jorden - også når man er nået til stadiet hvor man kan sætte sig på hesten Jordarbejde er rigtig godt til muskelopbygning og kommunikation mellem hest og rytter, og det skulle gerne vedligeholdes
3. Akademisk og klassisk dressur er det samme - nogen vil måske kalde moderne dressur for klassisk dressur, men hvis det skal være efter bogen er klassisk og akademisk det samme - det kan også kaldes for barokridning
4. De positive ting ved at træne fra jorden: ALT! kommunikationen med hesten styrkes, du bliver bevidst om din egen indvirkning på hesten, du lærer at vejlede hesten med meget få og små signaler, hesten bliver opmærksom og følsom for hjælperne, musklerne opbygges korrekt og ordentligt, samtlige øvelser hesten lærer fra jorden, vil den også kunne fra ryggen hvis de er korrekt indlært - dvs. du skal ikke til at lære hesten øvelserne forfra når du sætter dig op
og så lige et tip med på vejen: vær åben for at du nok i starten føler du skal tilpasse dig meget til hesten, og ikke omvendt, og vær klar på at der muligvis sker en personlig ændring hos dig (positivt!) Vær obs på at du i starten måske kan synes det er kedeligt og du kan blive utålmodig (særligt hvis du er vant til traditionel dressur) I akademisk er VEJEN målet - derfor er det også de små basale ting der tæller - det handler ikke om hvad hesten kan, det handler om at nyde samværet med hesten og langsomt tage én ting af gangen - til gengæld får du en tilfreds og stærk hest der kan holde meget længere end en almindelig trænet hest
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 116
Lisette B:
Mange tak for et godt svar! Jeg glæder mig helt enormt meget og jeg synes at det ser rigtig spændene ud med arbejdet fra jorden! (: og tak for tippet! jeg vil holde mig selv open-minded
jan 2010
Følger: 191 Følgere: 186 Heste: 2 Emner: 281 Svar: 1.407
Jeg har aldrig fået Engelsk/traditionel eller moderne dresur undervisning.
Det kommer an på så meget, og om hesten er trænet i AR. Og det er jo forskelligt fra hest til hest, men for mange er det et år med longetræning, både volte træning, versade, traver, og renver på volte, skrift trav galop, og man viderbygger grunfarbejdet på hovslaget.
Forskellen er bredt overordnet egentlig ens syntes mange. Målet er det samme men vejen dertil er forskellig. Det er jeg personligt ikke enig i,da jeg mener at udviklingen er det vigtigeste. Målet kan jo sagtens se godt ud i nogle øjne men vejen dertil har ikke set godt ud. Processen for mig er alt afgørende.
Alt arbejde for jorden er positivt. ;o)
jul 2008
Følger: 168 Følgere: 157 Heste: 7 Emner: 154 Svar: 1.148
Har trænet akademisk i små 5 år snart.
Mine undervisere er Hanna Engstrøm, Michelle Wolf og Marianne brylow. Har os fået en enkelt lektion med BB himself Hahahah.
2. Hvor meget arbejde fra jorden er der inden man sætter sig op?
Jeg synes der er meget, men jeg elsker det. Elsker at kunne forfine ens arbejde endnu mere. Og man kan se hvordan man kan ændrer hele hestens krop og bevægelse mønster.
3. Forskellen på akademisk og klassisk?
Samme som Ronja sig er
4. positive ting ved at lave dressur fra jorden?
Du får at se hvordan det skal se ud, og du kan ændrer forfine og uddanne hesten i alle øvelserne inden du sætter dig op!!
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Det hedder nemlig ANATOMISK rigtig dressur. www.arr.de
Og det er, hvad det er - en ridning for os nørder, som aldrig forstod underviseren, når hun mener, man skal kæmpe IMOD hesten, og skal sidde på det forkerte sædeben.
Jeg er glad for at have fundet noget, som forståes med det samme af hesten. Jeg tænker tit, hvilken idiot (*S*), der har fundet på at vende hjælperne helt omvendt, som i alm. berider dressur.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Har også fået undervisning i det i en periode, men jeg blev nok som Lisette beskriver det utålmodig.
Min hest, og jeg selv kunne intet på tidspunktet, og skulle derfor starte helt helt forfra med alt. Men da vi havde brugt et halvt år, på at lære ham at stoppe for sædet, blev jeg utålmodig ja Han kan stadig ikke stoppe udelukkende for sædet , desværre.
Men jeg blev desværre nødt til at stoppe, da det i længden blev for dyrt for mig, at betale for noget jeg ikke følte jeg fik noget ud af, da man ikke går videre i akademisk dressur før man kan det andet man var i gang med 100%
Men nu hvor Lisette skriver sådan, får jeg helt lyst til at genoptage det igen.
For det var ikke træningen, der var noget galt med, og følte også at vi kom videre til tider. Samt hun fik mig til at være helt tryg ved at ride i kapsun, som jeg dog har skiftet ud med sidepull.
klassisk/akademisk dressur