1.378 visninger
|
Oprettet:
Hjælpemidler {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder og bliver lidt nysgerrig....
Jeg har ALTID redet med glidetøjle selv, men der er også mange som rider med elastik chambon..
Hvorfor ride med det ene frem for det andet??
mar 2011
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 45 Svar: 412
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.705
Hellere ride uden...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Skulle jeg endelig selv ride med noget, ville det være en glidetøjle da man kan regulere denne - dvs. man kan give længere tøjle med den så hesten har muligheden for at strække sig, hvor en chambon ikke kan ændre længde imens man sidder på hesten samt jeg endnu ikke har set en chambon indstillet således at hesten havde mulighed for at gå foran lod samt mulighed for at strække sig.
Men jeg foretrækker at lade være med at ride med nogle hjælpemidler, en glidetøjle ville kun komme på tale i tilfælde af en hest der stak af men der ville jeg se på et stærkere bid som mulighed, hvis træning ikke var noget jeg fandt muligt.
Eller en hest der havde meget svært ved at søge ned selv grundet araber, frieser e.l og racer der går højt med hovedet og spænder. Men ville ikke proppe det på, med mindre alt andet træning var afprøvet i et godt stykke tid først.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 768
Ville aldrig selv ride med hverken det ene eller andet, er 100% overbevist om de giver spændinger på den ene eller anden måde fordi den tvinges i holdning, self har man mulighed for at slække med glidetøjlen.... meeen
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 79 Heste: 11 Emner: 6 Svar: 96
Nej jeg rider aldrig med nogle af tingene...
Men på et tidspunt da jeg red en hest for en del år siden som havde mutcho svært ved at gå til biddet, der brugte jeg den 5 gange og så forstod han pointen og jeg stoppede selvfølgelig med at ride med glidetøjlen. (brugte den aldrig siden)
Derude hvor jeg står nu der bedte jeg en pige om at ride med den på imens jeg var der og der fik jeg næsten ballade fordi jeg havde givet hende den på fordi en elastik chambon var bedre pga elastikken...
Jeg tænker bare at når der ikke er mere elastik, ja hva gør man så... hvor imod en glidetøjle - den kan blive lang og komme ud på halsen hvis det endelig er det så man ikke smadre nakken på hesten/ponyen....
Jeg kom derfor bare til at tænke på: hvad fortrækker folk egentlig HVIS man SKAL vælge en af disse ting... ?
aug 2009
Følger: 100 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 401
-Tænk, hvor ville jeg har dårlig samvittighed, ville ikke kunne se mig selv i øjnene når jeg kom hjem fra hesten hvis jeg red med indspænding.
jul 2007
Har ikke redet noget sidden og har ingen intentioner om det....
sep 2007
Crescendo
Jeg tror folk studsede over din formulering " Jeg har ALTID redet med glidetøjler " som noget du gjorde en del i :o)
jul 2007
Nogle folk strammer den helt ind og det er jo ikke det der er formålet med at ride med sådan en....
man skal ride med den på samme vilkår som en martingal/fortøj.
- Altså at når hesten går hvor den skal eller nogen lunde så er tøjlen løs fra bidet og ned mellem forbenene og når den så stikker mulen i sky så strammer den sig selv ind og finder derved ud af at den ikke skal ha hovedet derop , men tvært imod derned hvor det er mest behageligt
jul 2007
Ja det så jeg godt... Det jeg egentlig mente var at jeg altid fortrækker glidetøjlen frem for chambonnen og derfor ikke har redet med chambon.
Sry min forkerte formulering
aug 2009
Jeg ville bare ikke kunne se mig selv i øjnene hvis jeg havde brugt indspænding eller glidetøjler mm. på min hest.
Jeg ser bare OVERHOVEDET ikke nogle grund til at bruge indspændinger.
lige meget hvad for en grund der er, er der bare en anden mulighed - ORDENLIG undervisning.
Hvorfor bruger man glidetøjler og indspænding- ville jeg sige at det var fordi man springer over der hvor gærdet er lavest.
- synes overhovedet ikke du kan sammenligne bid og indspændinger med hinanden.
voldsomme bid? unskyld, hvad søren snakker du om?
sep 2007
Dea - Hjælpetøjler og stærke bid kan godt sammenlignes, på den måde at det problem man har som gør at man bruger et stærkt bid også har en mulighed; undervisning i stopsignalet! :o)
Ofte så ryger det på fordi man ikke kan holde hesten ellers, hvilket kunne løses med noget undervisning istedet.
jul 2007
Ikke hidse sådan op.....
Der er plads til alle herinde hos mig...
Tror det daydreamer mener er at der også er folk der rider med voldsomme bid for at få hesten til at gå til bidet uden at tage særlig meget fat og det er da også at springe over hvor gærdet er lavest....
Grunden til jeg red med glidetøjle de 5 gange for 6 år siden var fordi jeg synes det var synd at jeg sku hive den sådan i munden pga dens dårlige fortid og jeg ønskede kun det bedste for ham.... Trods at jeg brugte den de få gange blev han en fantastisk hest og han lærte også at slappe af under ridning på trods af at han var en lille speedy ...
sep 2007
Der er ingen der hidser sig op, blot folk der er uenige :o)
jul 2007
Jeg har kun et spørgsmål til dig:
Hvordan kan du ride med et fortøj/martingal når du er så meget imod glidetøjle som har samme funktion, men som bare ser anderledes ud?
aug 2009
Synes stadig at bid og indspændinger ikke kan sammenlignes.
- bid og stopsignal-stopper man ikke sin hest fra sædet og så ellers bare støtter på biddet?
sep 2007
Dea Fanny Richardy - Hvad man bruger som stop er forskelligt, jeg bruger gerne tøjlen og har gerne et stopsignal på tøjlen i tilfælde af panik :o) Også behøves man ikke sidde og hive sin hest i munden, hvis man stopper for tøjlen, er det godt indlært, kan det gøres uden det kan ses.
Men igen, hvis et stærkt bid er nødvendigt, så kan man jo argumentere for at man skal have undervisning - det er blot for at vende din påstand rundt, med at hjælpetøjler = så skal man have undervisning.
For hvis man vælger et stærkt bid, har man jo et problem og det problem er ofte at hesten ikke kan styres uden.
aug 2009
nu får jeg undervisninger af denne underviser: http://www.mvriding.dk/ læs hele hendes hjemmeside, så ved du hvor jeg vil hen med min mening!
TS: Så har du ikke styr på at sætte et fortøj/martingal rigtigt, for martingalen skal gå helt op til kæben, så der er ingen indspændings form i den.
hvis du mener den er som indspænding er nok fordi du kun kender folk der sætter den forkert og bruger den forkert og ikke til det formål den er til.
jul 2007
Fortøj/martingal har da samme funktion for hvis hesten bare stikker mulen i vejret så går den da også ind og strammer op.... og det er jo ikke synderligt behageligt for den...
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.832
Dea og at ride med martingal for at hesten ikke kan hive hovedet op er okay?
jul 2011
Følger: 103 Følgere: 108 Heste: 12 Emner: 50 Svar: 2.890
Så du mener at det er forkert at ride med fx glidetøjler, men det er okay at ride med vildt stærke bid?
sep 2007
Jeg ville klappe i mine små hænder hvis jeg så nogen ride med løs chambon, løse glidetøjler eller longere med løse indspændninger, løs elastik chambon og løs pessoa linje.
Det kan tælles på en hånd hvor mange gange jeg har set en hest med løse hjælpe midler på, kombineret med at hesten kunne strække sig frem og ned under longering.
Ville virkelig klappe i mine hænder!
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.816
Og kan sagtens se ligheden mellem bid-debatten og indspændings-debatten. Det stærke bid er dovenskab så man ikke behøver lære stopsignalet ordentligt. Det samme med indspændinger. Dog ingen regel uden undtagelse.
sep 2007
Daydreamer - Lige med til formål du vil bruge glidetøjler, kan jeg godt forestille mig dem løse. Men jeg tænker især på folk der bruger dem under dressur og på at få hestens hoved ned e.l :o)
Ang. longering tænker jeg mest på at jeg har set max 5 heste med hjælpetøjler under longeirng der kunne strække sig frem og ned, samt gå foran lod - dvs. ikke delen med at tage hovedet op, men om at kunne strække halsen og om at være foran lod.
jul 2011
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
Må erklære mig enig med Krikken og DD.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
Enig med Krikken og DD..
jul 2010
Følger: 75 Følgere: 213 Heste: 6 Emner: 3 Svar: 159
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 272 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.148
jul 2011
Ved ikke om du har opgivet fordi folk modsiger dig eller har travlt, men jeg vil gerne have svar på mit spørgsmål! ^_^
jul 2010
sep 2007
En martingal forhindre hesten i at tage hovedet op, det samme gør indspændning, glidetøjle mm :o). Ligesom både martingal og indspændning kan hive hestens hoved ned.
Det kommer an på hvordan det er spændt.
aug 2009
fair nok.
- at ride med indspændinger forbinder jeg med at tvinge hesten ''til biddet'', og det ser jeg ingen grund til at gøre, overhovedet.
Jeg vil gerne indrømme at jeg nogle gange til jagter og millitary har svært ved at holde min hest fordi den bare bliver så helvedes stærk fortil og bare løber. Dette har jeg nu også øvet, og som i kan se på min profil er de nye billeder hvor jeg rider i terrænet med alm. bid, så jo jeg kan såmænd sagtens styre min hest med alm. bid eller helt uden.
- det var ligesom hvis jeg kom og sagde at jeg red med pelham for at få min hest nemmere i holdning. jeg rider kun med pelham til jagt og springning, og med et meget blødt muffebid i dressur.
TS: martingalen er ikke til at hive hovedet ned på hesten med nej. Óg det har den aldrig været til. maritingalen er oprindeligt til jagtrytterende i gamle dage, som til for at tøjlerne ikke røg ud over halsen på hesten. Den har ALDRIG været til at hive hovedet ned på hesten, fint hvis det er det i bruger den til, jeg bruger dne bare på min måde så.
stopsignaglet virker såment fint på min krikke :o)
jul 2007
Du siger jo selv at du har den på fordi din hest tager hovedet op og brager lige ind i springet men at den er så løs at den ikke er en "stopper" for hesten...
Hvorfor filen så have den på??
Ser det smart ud eller hvordan?
jul 2010
okt 2012
jul 2010
jul 2010
okt 2012
jul 2010
aug 2009
Jeg skriver såmænd ikke at stærke bid er til at stoppe hesten med.
- at du bruger dem til at stoppe, hesten med er helt okay for mig.og at du har brug for glidetøjlerne, er helt okay for mig, jeg ville bare aldrig bruge den på min egen hest.
jeg har min grundridning på plads, uden tvivl.
jeg skammer mig overhovedet ikke fordi jeg rider med pelham, overhovedet.
jeg rider med pelham som sagt fordi at min hest hidser sig udtrolig meget om og bliver så stærk fortil så min underviser sagde at det måske kunne være en god ting. jeg bbruger ikke mit pelhamsbid fordi jeg ikke kan styre min hest, men fordi den løber og den har mere respekt for mig når jeg har pelhamsbis på.
-vi bliver aldrig enige, jeg står fast ved mine holdninger.. du velkommen til at diskutere med mig, men ikke fordi det overhovedet kommer til at ændre min mening..
jul 2010
sep 2007
Hvad er forskellen på at en hesten bliver stærk fortil og derfor bruges der et stærkt bid og på at den ikke kan styres med et almindeligt bid, ser ikke forskellen? :o)
Det er da det samme? Bare skrevet på en anden måde.
" jeg rider med pelham som sagt fordi at min hest hidser sig udtrolig meget om og bliver så stærk fortil "
" men fordi den løber og den har mere respekt for mig når jeg har pelhamsbis på. "
Hvad er forskellen på de to overstående ting og på;
" jeg bruger ikke mit pelhamsbid fordi jeg ikke kan styre min hest, "
Hvis hesten kunne styres og stoppe i et almindeligt bid, var der jo ikke behov for et stærkere bid - ergo kan hesten ikke styres med andet end pelham på?
Forstår det ikke..
jul 2010
aug 2009
- jeg har bare kun set ryttere der rider forfærdeligt med indspændinger, jeg kan sende nogle virkeligt klamme billeder privat hvis det lyster, fra en rideklub som rider så klamt at man kunne brække sig over det, og kun de rideklubber jeg har set og hørt om har virkelig misbrugt denne form for indspæning..
- jeg ville bare stadig ikke bruge det på min pony overhovedet.
og de ting jeg mener er at mit nødstop er pelhamsbid ja, og det ser jeg også som respekt..
aug 2009
d
jul 2010
sep 2011
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 5 Svar: 4
jul 2010
jul 2010
sep 2011
jul 2011
Især når hun er så meget ældre...
jul 2011
dec 2010
Følger: 18 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 768
jul 2010
jul 2011
Self. Er altid sød .. d: osv ;D
sep 2011
jan 2010
Følger: 151 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 34 Svar: 761
nu skal jeg prøve at forklare hvad forskellen på et martingale og indspændinger er.:
En chambon, bruges til at holde hovedet nede. der er så mange forskellige meninger om tingene om hvor vidt den bruger ryggen rigtigt eller ej - men ihvertfald er vi vel enige om at en chambon bruges for at holde hovedet nede ikke? godt så.
en glidetøjle, den er for samme formål, at holde hovedet nede, den kan man dog have hængende og kun tage fat hvis man har brug for lige at holde lidt bedre ved, hvor imod en chambon bare sidder der. oftest er en chambon spændt stramt så hesten ikke kan hive hovedet op. i det tilfælde, bliver den hugget i munden hver gang den tager et skridt - ses tydeligt hvis man ved hvad man kigger efter -
en glidetøjle styre man selv hvornår man hiver hesten i munden. hverken en glidetøjle eller chambon hjælper med at få ryggen op, det er noget VI skal hjælpe dem med, via ben og sæde. nogle bruger så midlet til at holde hovedet nede samtidig med at de selv hjælper med at få ryggen op - oftest fordi de ikke har styr på deres grundridning, så de ikke både kan koncentrere sig om at holde hovedet nede og ryggen oppe - så er det meget nemmere at sprænge over hvor gærdet er lavest og få midlet som hjælp så man hurtigere kan komme videre i ridningen.
et martingale er IkkE til at holde hovedet ned nej. det er da noget i har fået i den gale hals. når et martingale er sat rigtigt på, så går ringene op til hestens kæbe og er løst. det vil sige at lige meget hvor højt hesten hiver hovedet, så er der ingen modstand! egentlig stammer martingalet fra dengang inden jørgen fik sine træsko, dengang hvor man havde krigsheste og ikke konkurrance heste! martingalet blev brugt fordi de fleste ryttere dengang ikke kunne ride, og sad og kastede armene op i hovedet på hesten hver gang den tog et spring over en træstup eller andet. så blev martingalet opfundet, netop til hvis man kom til at kaste tøjlen over hovedet, så hang den i martingalet, så tøjlen var nem at fange op igen. - jep nu tænker i sikkert at jeg er skør, men hvis i tog jer tid til at undersøge hvor martingalet stammer fra, så får i den samme beskrivelse. der hvor problemet er, er netop at der er rigtig mange der bruger den som indspændingsmidel, og spænder den stramt ind - netop fordi de tror at den er lavet til at holde hovedet nede. det ses på rigtig mange konkurrence heste, at martingalet er alt for kort, så den netop bruges som et tvangsmidel, og hvis det er den forståelse i har fået af det, ja så kan jeg sku godt forstå at i ikke kan se forskellen, men hvis man bruger den løst så den ikke stramer lige meget hvor højt hesten løfter hovedet, så vil i kunne se forskellen. jeg rider med martingale, og min lange fortælling er ikke for at gøre mig hellig og klog på det! grunden til at jeg rider med ´fortøj+martingale, er af den simple grund, at nutidens heste er bygget med en kort og smal ryg, og derfor ses det ofte på konkurrence heste, at sadlen glider tilbage. DET er min grund til fortøjet. martingalet har jeg egentlig bare som vedhæng, og fordi min hest nogle gange kan præstere at lave nogle glade rodeohop, så sker det at jeg af og til taber tøjlen, og så er det sku rart at vide hvor man kan finde den hvis den er røget over hovedet på hesten. jeg rider ikke altid med martingale. hvis jeg springer eller skal på en skovtur hvor jeg hjemmefra ved at min hest kan blive overglad og finde på at lave hop, eller at den skal bruge sin krop hurtigt så jeg ved at sadlen risikere at falde tilage, så er det sku meget rart at have den på.
erko holder jeg ikke hånden over nogle af jer som sådan, hvis nogle af jer har fået den forståelse at martingalet bruges som et tvangsmiddel, kan jeg godt forstå at i ikke ser forskellen. men min holdning til indspændinger er altså at det er noget der burde klippes over og smides i skraldespanden. hesten kommer til at gå godt med den rigtige undervisning og den rigtige chauffør. alle heste kan gå godt uden hjælpemidler, det er bare rytteren der bestemmer hvor lang tid det tager, og om hesten skal bruge sin krop rigtigt eller forkert.
aug 2009
jul 2007
Jeg læste den hele....
Du har i og for sig ret...
Altså at den er god til at holde sadlen tilbage..
Alle heste kan rides rigtig men da vi jo alle sammen er forskellige skal der også vidt forskellige behandlingsmetoder og undervisnings metoder til...
Tænk hvis ALLE var ens....
Vor herre bevar mig vel hvor ville hesteverdnen så være kedelig
jan 2010
- erko, så har det ikke noget med amalies ridning at gøre, hesten er ødelagt og amalie ligger faktisk et stort arbjede i hende, og det kan man tydeligt mærke på ponyen. hun er så ødelagt at hun smadre med alt hvad rammer og tøjler kan holde til det, lige ind i alle springene fordi hun er blevet misforstået igennem de sidste mange år! erko, er amalie NØD TIL at ride med et stærkt bid for ikke at gøre det livsfarligt for både hende og hesten!
så jo, der er undtagelser hvor det ikke er rytteren der laver fejlen!
jan 2010
jul 2007
Så havde denne diskution ikke kommet sig så vidt
jan 2010
- men tror ganske simpelt at det er fordi man føler sig lille hvis man skriver at man rider rideskoleponyer:) hesten er i øvrigt en utrolig dejlig pony, som man lære rigtig meget af!
jan 2010
amalie, undskyld hvis det var upassende, men kender siturationen alt for godt selv!
dejlig pony
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg har redet med en chambon en enkelt gang, men følte ikke at det var "rigtigt" for mig, så den røg tilbage i skabet efter kun 5 minutter og blev aldrig sat på igen.
Glidetøjler har jeg forsøgt mig med en enkelt gang også, men jeg er ikke helt stærk i det med 2 tøjler og har derfor ikke brugt dem siden, da der ikke har været brug for det, samt jeg ikke vil ligge og lege med ting jeg ikke kan formå at bruge korrekt. Kandar har jeg prøvet 2 gange, for at få en fornemmelse af det, på en hest der var vandt til at blive redet med kandar, med hjælp fra hans rytter. Jeg kan endnu heller ikke ride med kandar, for jeg er ikke særlig øvet i det endnu.
Jeg har absolut ingen problemer med at indrømme disse ting.
Hjælpemidler