SÅDAN!!! Anne :) SÅDAN!!! Anne :)
Mange efterlyser hvordan den korrekt gående hest ser ud.
Nyd denne video af Anne van Olst og Netto. Det kommer tæt på
Bemærk især hvilken skulderfrihed hesten får, og ligesådan hvordan hesten får plads til at sætte sig når næsen er pænt foran lod. Selvom der indløber nogle småfejl og taktfejl, beviser dette at man sagtens kan ride sin hest i en totaktet trav, også på topplan Glæder mig til at se mere til denne ekvipage når de får noget mere rutine, og ikke mindst til de to andre gangarter.
http://www.youtube.com/watch?v=3JUrjjPJAmY
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 246 Heste: 7 Emner: 483 Svar: 2.289
mvh Freja
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.057
MEN ufattelig lækker og kapasitets fuld hest!! Ingen tvivl der... Men i mine øjne ikke lige en reklame for taktren træning
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1939 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.512
For mig er en "korrekt" gående hest, en hest der slapper af
Jeg elsker bare at se på heste der rider afslappet og frivilligt og elsker at samarbejde med ejer, og at de begge forstår hinandens signaler. Det er noget af det bedste!:D
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.818
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 599
90% af tiden har den en super god bæring, men som jeg skriver indløber der nogle småfejl undervejs. Umiddelbart sidder Anne da bestemt heller ikke helt stille, hverken med hænder el. andet, men hesten er stadig meget grøn, ikke mindst i så stor en arena, så det kræver nok sit at holde styr på den endnu. Med mere uddannelse er jeg sikker på det bliver bedre...
Jeg synes det lover godt for fremtiden, hvis dette er starten på et nyt forbillede
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
Den har skam potentiale, men det er i følge mig, den forkerte pilot som sider der.
sep 2011
Du har helt ret. Dette kommer oftest af at rytteren har mere fat i den ene tøjle end den anden og i en dressurkonkurrence skal det bestemt også trække ned. Hesten er dermed heller ikke helt rentaktet, men traven er stadig TOTAKTET hvilket mange andre topheste desværre ikke er.
jun 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 135
Men som de andre også siger, er der nogle fejl som gør at det ikk er helt perfekt! Men igen... hvad er perfekt?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Det eneste positive jeg har og sige er; flot piaffe :o)
feb 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 222
Jeg synes at det er en vildt flot og dygtig hest - den skal nok komme langt, bare med rette uddannelse, og med det mener jeg; det er Anne der skal ride den.
Til: Ego Sarah!
Jeg kan ikke se nogen vandret kandarstang? Ved du godt, at fordi at stangen er vandret, er ikke nødvendigvis lig med at man har meget fat i stangen? Jeg rider selv med kandar og Welthene kan ikke lide når kæden er for stram, derfor er den løs - det gør at det også kan se ud som om at jeg rider på stangen, men det gør jeg ikke. Jo løsere kæde, jo mere skal man have fat i stangen før den tager ved.
jun 2008
Heh.. efter min mening måtte den godt gå en tand langsommere, synes den kommer så hurtigt frem og træder langt..
Men hun klare udridningerne okay, selvom den syrer lidt ud i dem
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 708 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
"Ved du godt, at fordi at stangen er vandret, er ikke nødvendigvis lig med at man har meget fat i stangen? Jeg rider selv med kandar og Welthene kan ikke lide når kæden er for stram"
Best of HG.
jan 2012
Følger: 25 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 562
Men det er godt nok en lækker hest
feb 2006
jun 2008
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.818
sep 2007
Mollie N - Uddyber lige; jeg syntes den sætter sig meget, hvilket man sjældent ser. Men ja, den har meget travlt og det præger også hele programmet, det bliver ret jappet og forhastet :o)
jun 2008
jun 2008
feb 2006
Nuttiged....: jeg siger ikke at det er rigtigt, men jeg siger heller ikke at det er forkert. Jeg tror det er de færreste der ved, hvordan det er at ride en hest på det niveau og med så meget tænding..
sep 2007
Der er ingen der har nævnt bid vs. bidløs ;o).
Slet ingen der har, så ser ikke lige hvor det kommer fra. Nu er jeg heller ikke en pro bidløs rytter og jeg syntes heller ikke den kandar stangs vinkel er for køn ;o).
jun 2008
Men er vi enige om, at man skal have en hvis ekspertise og have redet med kandar, for at vide hvordan det spændes og håndteres?
Janni - sandt. Alt hænger sammen, og den spænder jo meget op. Og man skal også huske at se på at hun også giver efter på hesten, så den ikke hele tiden bliver revet i, og dermed får lov til at slappe af i halsen.
Men altså personlig, bryder jeg mig ikke om Annes ridning. :s
sep 2007
Så er en anden formulering vist en god ting :o)
Mollie N - For mig fungere pelham samt hackamore, der begge har kæde på og er med stang ( kan have ), som et kandar. Så har man redet med det, så vil jeg mene man har en vis forståelse for det.
jun 2008
feb 2006
Anne har forståelse for biddets kræft, det er jeg ret så sikker på, eftersom at man jo nok ikke kan ride på det niveau som hun gør, uden at have forståelse for det. Hun var jo nok ikke der så.
jun 2008
Men du ved jo udemærket godt, at på det nivaeu er kandaren et must, og så rider de jo med det får at dygtiggøre sig til at give så fine signaler som muligt. Dog synes jeg ikke det er tilfældet her! De signaler er lidt for stærke til min smag.
Og ja, har haft en hest som havde et stort hoved, men en meget lille, LILLE mund, så det var ret smalt med pladsen. Men så er det jo godt, du selv er opmærksom på din hest, og har fundet en vej der virker
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.483
jun 2010
Jeg har mega meget respekt for dit arbejde og hvad du gør for, med og ved heste! Men jeg har lige nogle spørgsmål:
1) Hvordan kom det lige til at handle om bid vs. bidløs? Vi ved det er et must at ride med kandar på så højt plan, så om vi kan lide det eller ej (jeg kan personligt også best lide % bid
2) Jeg syntes ikke det er helt fair at rakke sådan ned på Janni, da ingen af os har set hvordan hun rider, og da det er sindsygt svært at forklare via skrift.... Respekt til dem der kan finde ud af at ride med kandar! (ved ikke om Janni kan, selvfølgelig, men ingen ved det :/) Det ses ikke hver dag!
3) Hvordan kan du se i videoen at hesten er blevet jaget igennem uddannelsen og "trukket" i holdning? Jeg spørg udelukkende dumt, da jeg ikke selv ved særlig meget om korrekt "dans" ;P Men jeg tror heller ikk vi ved det? :S
Beklager meget hvis det kommer til at lyde "hårdt"! Det er bestemt ikke meningen
apr 2008
I øvrigt har hesten positiv DAP, for det meste i trav, på videoen og takter ikke rent. men det lader ikke til nogen lægger mærke til det åbenbart - forstår faktisk ikke nogen hævder den går rent.... ultra takt fejl over alt. tysker-slagter-ridning, deprimerende slavisk at se på, uden selvbæring, opspændt... Piaffen er understillet og mangler i den grad selvbæring, den hænger på tøjlen. også selvom bagparten er sænket... blaaah.
Håber jeg ikke du gør daydreamer.. Drøm hellere din går bedre end det der. En korruption af en gangart er så latterlig moderne, Ridning er træning, skoling og disciplin. Rigtig er rigtig selvom ingen gør det. Forkert er forkert selvom alle gør det. - That never gets old.
sep 2007
$ $$ Cowgirls have more fun $$ $ - Ja det der med miljø træning kunne en del heste have godt af. Der er en skøn video af Alherich der har vundet OL i dressur, sammen med 2 og 3 pladsen der galopere rundt for løse tøjler, med en tøjle i hånden klods op af et larmende, jublende publikum på et kæmpe anlæg.
Ville aldrig ske i dag, i så fald ville der være godt fat i strikkerne.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Du er altid en af de kloge inde i alle forummer. Og du ved altid alt der er at vide, og er altid klar med et argument. Synes det er fedt! Men hold op hvor gad jeg godt se noget video fra din træning, med din skønne underviser der ikke går op i hvor hovedet skal være ;o)
Intet negativt, synes bare ikke jeg kan finde noget af den slags video på din profil? Det kunne jo være man kunne lære en masse af at se dig ride, frem for Anne i videoen her?
jun 2010
apr 2008
nov 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 9 Emner: 78 Svar: 1.926
Men jeg ser ikke en vandret kandar stang...
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.013
Jeg håber, og regner virkelig med at de mange kritikere er fantastiske ryttere, og selv har heste, som rides uden taktfejl mm. Det er simpelthen for let at sidde bag en skærm, være højhellig, og kritisere andre ryttere, uden at kunne en døjt selv, men "forsøger" at gøre sig god - for fejl er man perfekt til at finde.
Det er sørgeligt.
apr 2008
http://epona.tv/blog/2012/december/lets-see-you-do-better
apr 2008
sep 2007
Har absolut ingen kvaler ved at kommentere ridning, der er på højere niveau end mig, især ikke et GP ridt da der er visse ting jeg forventer findes i sådan et ridt.
Det at være bag lod burde en GP hest for længst være kommet over, ligesom den burde være kommet over at have glemt bagparten der hjemme.
Der er jo nedskrevet en masse skønne fordringer og ting øverst oppe i programmet samt igennem programmet, der beskriver hvordan ridtet bedømmes.
Blære mig ikke med at være nogen GP rytter, lige pt. rider jeg sådan set ikke rigtigt. Men fejl kan jeg godt lave og lige netop derfor ville jeg ikke stille op til et stævne om det var LC, LA eller MB med en hest der havde spids mule, gik bag lod igennem hele programmet og ikke lavede andet end at stå på 1 ben i trav, nej så ville jeg blive der hjemme.
Fejl kan forekomme, men der er nogle bestemte ting jeg ikke ser hvorfor man stiller op med, når det er en essentiel del af dressuren eller programmet :o)
maj 2005
Jeg har personligt utrolig svært ved at tage folks gode råd og vejledning seriøst, når de overhovedet ikke følger dem selv. Enhver idiot kan sku da finde fejlene - noget andet er om man kan og vil rette dem, og gøre det bedre.
sep 2007
Det er de færreste mennesker der kommer op og ride internationalt, det kunne være super fedt men jeg har hverken pengene eller tiden til det. Jeg ville hjertens gerne op og ride højere klasser men nu har jeg hverken til opstaldning eller 100.000kr til en hest af den kaliber - ergo må jeg ikke sige noget om andet end LC niveau, fordi det er hvad jeg har startet?
jun 2008
men danner jo sige valg ud fra smag, af udførelsen.
maj 2005
At have haft øvelserne i egne ben og hænder, giver en større og bedre forståelse for hestens anatomi og fyiologi under ridning end en bog alene gør.
Summasummarum - nogle, ofte nogle af de samme, brugere har en tendens til at høvle ned - finde fejl, og fastslå hvor langt fejlfrit det er. Intet er fejlfrit, men indimellem er det på sin plads at holde fingrene fra tastaturet, når man kun ser fejlene.
Ser man indimellem på profilerne, fra de, som kritisererer så skarpt og målrettet - så nej - jeg vile nok bare have holdt ordene i mig, hvis ikke jeg red bedre selv. Jeg ville også blive temmelig irriteret, hvis en anden - betydeligt dårligere rytter - begyndte at kritisere min ridning, når jeg ikke havde bedt om det.
Jeg er opdraget med "selv at kunne præstere før man kritiserer". Ubetinget kritik vil ingen høre på. Tilgengæld er konstruktiv kritik fra de, som præsterer (men også fejler) selv, utrolig værdifuldt.
maj 2005
Mollie ; alle må have meninger, Gud forbyde andet!, jeg har da også selv meninger, men jeg mener man skal have et ret godt og solidt grundlag, hvis man "påtager sig" den "lærendes rolle" ift kritik. At råde andre, at lære andre og vejlede andre, formodes at bunde i viden, i kunskaber og ikke bare - en mening (som vi alle har).
Det kunne da være fedt at sige "Den er sku lækker, der er taktfejl, men der er potentiale, og det er en start"
Hvis jeg kigger på en af kritikernes profiler, så kan jeg sku også lave en hel liste hvor taktfejl, bæringsfejl (eller komplet mangel på bæring), utallige fejl til rytterens opstilling og håndtering af hesten under rytter. (Det vil andre også kunne gøre ved mig - jeg er ikke hellig) Men hvorfor gør jeg det ikke? Hvorfor skulle folk lytte til mig? Hvem får noget ud af den kritik, som jeg kunne give gennem min laaaaaange liste? Spørgsmål som flere måske skulle stille sig selv inden man kritiserer.
maj 2005
Du kigger bare - som sagt, jeg er ikke hellig, du kan danne dig den mening og kritik du synes, men jeg er ikke interesseret i at høre den
Hvad angår dine linjer omkring politik, så håber jeg ikke din "sammenligning" af seriøs, for så er det politiske system, demokrati og din rolle som vælger måske lidt misforstået.
Med alle de gode råd og vejledninger, som nu er manet frem - måske de burde skrives ned, og sendes til Anne, så hun kan forbedre sin ridning?
jun 2008
Hvem var det der startede denne her diskussion? For den er da godt nok latterlig.
Men jeg kan godt se hvad du mener, og jeg er ret enig med dig.
Limserne & Sovs :* - Nej, det bliver netop sagt at man skal huske at kigge på sig selv, inden man bare langer ud med kloge beskeder!
Sofie - Bare for at være sikker, men er jeg en af dem?
maj 2005
Fortsat god kritik
dec 2006
Hvis du vil på toppen behøver du ikke 100.000 kr, men derimod viljen. Jeg kender en der købte sin hest for 8.000 kr, og fordi hun havde viljestyrke kom hun op og red S. Det gør hun cirka på alle 3 heste og hun har ikke givet over 10000 for nogen af dem :o)
Ville bare lige pointere det er muligt, selv uden en herrens masse penge!
jan 2010
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 788
jun 2008
Syens også det er frækt at sige, hvis man ikke har startet højere end eller overhovedet har startet, at man ikke er kompetent nok til at kritisere. Vi rider alle forskelligt, og har hver vores mening om hvordan det skal være og foregå.
Nogle gange skal man også tænke sig om når man kommer med sådanne udtalelser, for man aner ikke om personen bag den anden skæm faktisk rider disse øvelser til dagligt derhjemme, men ikke starter stævner.
Sofie - ja, øv.. Men nogle af os brænder jo for at få vores mening igennem og så, tænker nogle af os måske ikke så meget over semantik valget af vores ord. Så det man tolkes forskelligt.
Lisa-Maria - Så skal du dælme også være klar til opgaven og have penge i kassen uanset hvad, for stævner er dyre og koster mange penge.
dec 2006
maj 2005
maj 2005
Just in case, du ikke kan scroll'e up
Lige en sidste hilsen fra hende, som aldrig ville få råd, kritik og "undervisning" af een, som ikke selv kan øvelserne eller har forsøgt dem udført (sorry to say).
For lige at løfte stemningen, sender jeg cyber-kysser ud til alle, og ønsker dem en faaaaantastisk (og ukritisk :-D) søndag
jun 2008
dec 2006
Synes bare du virker til at vide meget mere end os andre om både spring og dressur. Så undrer det mig bare at du sjældent får undervisning, da du her den anden dag påstod at de fleste meninger man har omkring ridning kommer fra end træner. Så troede jeg bare at du fik en masse undervisning ;o)
sep 2007
Lisa-Maria Lund Eriksen - Det skulle ikke tages helt bogstaveligt, men forstås som at det kræver nogle midler at ride internationalt og eje hest i det hele taget, midler jeg ikke har ;o)
Louise K - Hvad mit niveau er, det er svært at bedømme ud fra mine billeder - hvis det er dem du har kigget på, ligesom jeg ikke selv har et jeg kan sætte mig fast på og sige " LA1 - det er mig! ".
Selvfølgelig er det en god ting at kunne øvelserne selv, men for mig er der tre ting - som ikke er øvelserne, i programmet der skiller sig ud og det er kontakten til bidene, takten og næseryggensplacering. Ting der skal være styr på uanset niveau og især des længere man kommer op ad.
dec 2006
dec 2006
dec 2006
dec 2006
dec 2006
sep 2011
Jeg postede denne video fordi den, trods mange småfejl, viser at hesten grundlæggende er på rette vej. Derudover skal man huske på at der ingen steder er skrevet at det er en færdig Grand Prix hest som går et program. Det er derimod en hingstefremvisning hvor der nok satses lidt hårdt, og som intet har med programridning at gøre. Der er stadig lang vej før der er stabilitet nok til at hesten kan rides i et program. Og ja, miljøtræning er godt, men det hjælper også at have brændt al krudtet af inden publikum går amok (Ahlerich)
Denne ridning indeholder så mange af de ting vi ellers normalt efterlyser hos mange topryttere og derfor kan jeg tilgive meget. Hesten får plads fortil så den kan sætte sig bagtil i piafferne. Gentagne gange ser man hvordan Anne giver efter på tøjlen, trods det at hesten er helt på stikkerne, og hvordan hun klapper den på halsen. Traven er totaktet med enormt løft og aktion (- hvor de fleste bliver firtaktet med store taktforskydninger. Ikke at forveksle med taktfejl). Dette er et resultat af ægte bæring. Selvom hesten går noget på fortil indimellem pga. omgivelserne, bliver der hele tiden redet efter at give plads fortil så hesten kan genfinde sin selvbæring.
Der er bestemt et stykke vej endnu før det er perfekt, men jeg synes det ser fantastisk lovende ud
sep 2007
Det afhænger vel af hvad man efterlyser hos toprytterne, for mig indeholdet ridtet kun en ting jeg efterlyser ved dem :o). Men sådan er det jo med ridning, ens syn på det er forskelligt.
apr 2009
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 243
sep 2008
Følger: 123 Følgere: 117 Heste: 6 Emner: 29 Svar: 70
sep 2011
I det øjeblik traven ikke længere er totaktet, så er der noget galt, og for det meste fordi hesten mangler bæring bagfra. Desværre har mange dressurdommere meget svært ved at skelne og belønner derfor et højt løft, fremfor en korrekt takt og bæring.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.102
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.058
nov 2009
Følger: 82 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 382
Gitte påpejer bare hvordan hun synes det gode ridt ser ud, for mange andre skal det helt sikkert se helt anderledes ud.
Hver sin måde at ride på, hver sin mening, det synes jeg mange er dårlige til at respektere, bare fordi den ene synes noget andet endnden anden, er det ikke nødvendigvis dårligt..
nov 2009
Følger: 82 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 382
SÅDAN!!! Anne :)